گوگل، قدرتمندتر از همیشه
مازیار معتمدی
آلفابت، کمپانی مادر گوگل، کمی از رازهای مخفیترین تجارتهایش را آشکار کرد. این کمپانی رقم ضررهای بزرگی که از تجارتهای غیرگوگلیاش نشات میگیرند را اعلام کرد و نشان داد که گوگل دارد از همیشه قدرتمندتر ظاهر میشود.
برای نخستین بار در تاریخ، کمپانی مادر گوگل ارقام فروش و ضرر ابتکارهای آزمایشیاش از جمله GoogleFiber،Calico،Nest،Verily،Google Ventures، GoogleCapital و X را بهطور عمومی اعلام کرد. فروش این ابتکارهای آزمایشی که به نحوی «شرطبندیهای دیگر» گوگل بودند، در سال 2015 فقط 448میلیون دلار بود که بیشتر آن هم مدیون Nest و Google Fiber است. اما در تضاد با این رقم ضرر این ابتکارها تنها در سال گذشته 3.6میلیارد دلار بود. این بعد از یک ضرر 1.9 میلیارد دلاری در سال 2014 و ضرر 527میلیون دلاری در سال 2013 است.
اما با کمتر کردن تجارتهای آزمایشی و جدا کردن «ابتکارهای دیگر» از برند اصلی گوگل آلفابت نشان داد که گوگل چه عملکرد خوبی دارد. گوگل هنوز هم دارد، قدرتمندتر میشود و در فصل چهارم سال هم فروشها و سودهای فراتر از حد انتظار داشت.
ساختار جدید آلفابت ایده روت پورات مدیر ارشد عملیاتی این کمپانی بود. او وقتی استخدام شد، گفت: میخواهد خرجهای اضافی آلفابت را کم کند و به قولش هم عمل کرد. هزینههای سرمایهیی گوگل در فصل قبل 1.8میلیارد دلار بود که نسبت به 3.8 میلیارد دلار سال قبل شاهد کاهش قابل توجهی بوده است. با این حال پورات میگوید: این به این معنی نیست که آلفابت پروژههای آزمایشیاش را کنار میگذارد. پورات در یک کنفرانس تلفنی به سرمایهگذاران گفت: «میتوانید انتظار داشته باشید گوگل به بهتر کردن زندگی میلیاردها نفر ادامه دهد. ما میخواهیم گوگل و ابتکارهای دیگر را جلو ببریم، پس به سرمایهگذاریهای طولانیمدت ادامه خواهیم داد.» روز دوشنبه آلفابت برای مدتی کوتاه جای اپل را به عنوان ارزشمندترین کمپانی بازار سهام گرفت و سهامش تا 8 درصد بالا رفت.
فروشها: کمپانی آلفابت، 18.1میلیارد دلار در فصل چهارم 2014 و با افزایش 18درصدی، 21.3میلیارد دلار در فصل چهارم 2015 فروش داشت. این کمپانی در فصل چهارم مثل یک کمپانی استارتاپ رشدی خارقالعاده داشت. این کمپانی حالا هفت محصول دارد که هر یک بیش از یک میلیارد مصرفکننده دارند. از جمله این محصولات میتوان به سرچ، مپس، یوتیوب، کروم، اندروید و گوگلپلی اشاره کرد. ساندار پیچای مدیرعامل گوگل گفته جیمیل هم جدیدترین محصول گوگل است که به لیست یک میلیاردیها اضافه میشود. نکته جالب دیگر این بود که پیچای گفت: مبلغی که مشتریان اندروید صرف فروشگاه اپلیکیشنهای گوگلپلی میکنند، 30درصد در سطح جهان افزایش داشته است.
سودها: سود آلفابت در سال 2014، 4.7میلیارد دلار و با افزایش 4درصدی، 4.9میلیارد دلار در سال 2015 بود. در فصل آخر سال 2015، سودهای آلفابت به خاطر تلاشهایش در بازسازی کمپانی کاهش داشت. بدون این بازسازیها، آلفابت میتوانست سودی 6میلیارد دلاری داشته باشد؛ این شامل 1.1میلیارد دلار ضرر فصلی از «ابتکارهای دیگر» آلفابت هم میشود.
رشد ناشی از کلیکهای پولی: وقتی مردم روی تبلیغات وبسایت گوگل و وبسایتهای شریک آن کلیک میکنند، این کمپانی پول زیادی به دست میآورد. رشد کلیکها در سال 2014 حدود 14درصد و 31درصد در سال 2015 بود. این کلیکها رشد بسیار بیشتری نسبت به آن چیزی داشتند که تحلیلگران والاستریت تخمین میزدند؛ آنها میگفتند رشد کلیکهای گوگل برابر با 22درصد خواهد بود.
کاهش هزینه هر کلیک: مقداری که تبلیغکنندگان برای هر کلیک به گوگل میپردازند، چند سال است که رو به کاهش بوده است. رشد این رقم در سال 2014، منفی 3درصد و در سال 2015 منفی 13 درصد بوده است. دلیل این اتفاق نقل مکان تبلیغکنندگان به دستگاههای موبایل بوده که معمولا از تبلیغات دسکتاپی هزینه کمتری در بر دارد. پورات گفت: جستوجوی موبایلی، بیشترین رشد را در میان منابع درآمد گوگل در فصل آخر سال داشته است.
منبع: سیانان
