ضعف‌های مدیریتی و تحمیل نارسایی‌ها

۱۳۹۴/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۵۲۶

سلام جناب مهندس حمید کلانتری معاونت محترم وزیر در امور تعاونی‌ها

مدت‌هاست به این موضوع می‌اندیشم که چرا باید با وجود آنکه سرزمین پهناورمان به توسعه نیاز دارد، اما همچنان قفل رویای توسعه در ایران گشوده نمی‌شود. مدت‌های مدیدی است که از ضرورت دستیابی به توسعه و پیشرفت سخن می‌گوییم و برای آن همایش‌ها و کنفرانس‌های متعدد برگزار می‌کنیم، اما باز ماجرا بر همان پاشنه قدیم می‌چرخد و نمودار توسعه کشور دچار هیچ تغییری نمی‌شود.

به نظر می‌رسد که هم عادت کرده‌ایم فقط در مورد توسعه سخن بگوییم و هم به لحاظ محتوایی آن طور که باید برای دستیابی به آن قدم برنداریم.

جناب کلانتری، باور کنید یکی از اصلی‌ترین گیرها و گرفتاری‌های این درجا زدن‌ها و تکرار عادت‌های ناخوشایند عدم اتکا به قوانین و فرامین اخلاقی است که در دنیای امروز حرف نخست را در توسعه‌ورزی می‌زند. شاید در گذشته‌های دور ابزارآلات پیچیده صنعتی و عوامل بهینه تولید نشانه‌های توسعه بودند، ولی جهان در روزگار ما ثابت کرده است که اخلاق، کارآمدی و دانش‌محورهای اصلی توسعه محسوب می‌شوند و مولفه‌هایی که دور از دسترس توسعه ایرانی قرار گرفته‌اند. از همین منظر من به عنوان یک معلم قصد کرده‌ام تا با شما که نیک می‌دانم مبرا از آفت‌های موجود در میان برخی متولیان توسعه هستید، سخن بگویم یا به تعبیر درست‌تر با شما درد دل کنم. باور کنید سخت است که بیش از سه دهه از عمر خود را صرف بالندگی و ارتقای موقعیت توسعه سرزمین خود کنید، آن‌وقت به ناگهان کسی از راه برسد و بخواهد شما را در چارچوب بی‌اخلاقی‌ها و ناکارآمدی‌های خود قرار دهد و به این خاطر تمام راه و مسیر پر سنگلاخی را که آمده‌اید با خطر مواجه کند. من با شناختی که از فهم و آگاهی شما دارم، ایمان دارم که سخن مرا درک می‌کنید و می‌دانید، حالا هم که به حرف آمده‌ام از سر دلسوزی برای توسعه ایران، سرزمین عزیزمان است.

ماجرا از این قرار است که چند وقت پیش بعد از برگزاری بیستمین جشن میلاد سالروز وزارت تعاون (کار و رفاه اجتماعی) و با حضور مقام‌های عالی‌رتبه بخش تعاون و جنابعالی در مجتمع شرکت تعاونی تاکسی‌بار تهران (وانت‌بار)، 6نفر از اعضای اتحادیه صنف وانت‌بارداران و پیک موتوری (مربوط به امور اصناف تهران) که کاملا سازمان‌یافته هستند! با مراجعه پی‌درپی به اداره کل تعاون استان تهران درصدد ذهنیت دادن منفی به مسوولان و مدیرکل اداره تهران برآمدند. متاسفانه مدیرکل بدون مذاکره اولیه با اعضای هیات‌مدیره شرکت تعاونی وانت‌بار، تنها به قضاوت نشسته و می‌گوید؛ «چرا نمایندگی هیوندایی در مجتمع شرکت تعاونی تاکسی‌بار تهران ایجاد شده است؟ چرا نمایندگی ایران‌خودرو نباشد؟ هیات‌مدیره خلاف اساسنامه حرکت کرده‌ است.»

در این خصوص، وی می‌افزاید که 6 نفر شاکی که 4 نفر از آنان از اعضای هیات رییسه اتحادیه صنف وانت‌بارداران و پیک موتوری هستند علیه شرکت تعاونی تاکسی‌بار به حضور مدیرکل آقای لطفی‌نژاد رفته و از شرکت تعاونی شکایت کرده‌اند. این موضوع در واقع هیچ سنخیت با شرکت تعاونی نداشته و ندارد. در رابطه با این داستان ساختگی، دو نفر دیگر از اعضای این شرکت تعاونی که یکی از بستگان نزدیک این افراد که به نظر می‌رسد در مجموعه اداره کل استان تهران مشغول کار هستند و آتش بیار معرکه شدند، با شاکیان همسو شده است؟!

جناب کلانتری، شرکت تعاونی دارای 13200 نفر سهامدار و حدود 7هزار نفر عضو فعال دارد و طبیعی است که از بین 7000 نفر 6 نفر ناراضی باشند و آن‌هم 4 نفر که کاملا سازمان‌یافته و از اعضای هیات رییسه اتحادیه وانت‌بارداران و پیک‌ موتوری هستند که عضویت آنان در شرکت تعاونی به دلایل نداشتن خودرو وانت در دست بررسی است.

مدیرکل محترم به جای حمایت از بخش تعاون، مستقیما در حیطه وظایف این شرکت تعاونی دخالت خود را توسعه داده و با بیان بی‌اساس و تکرار واژه‌های عدم اجرای اساسنامه توسط هیات‌مدیره، حمایت از قشر ضعیف وانت‌بار، هیات‌مدیره فعلی را تهدید به برکناری و انتصاب هیات‌مدیره موقت می‌کند.

در این رابطه 6 نفر شاکی سازمان‌یافته از این تعاونی، هیات‌مدیره موضوع را با جناب محجوب نماینده گرانقدر مجلس مطرح کرد و ایشان هم موضوع را به داوری دفتر جنابعالی ارجاع داده و جناب آقای دکتر ناطقی به عنوان داور، انتخاب شده‌اند.

جناب کلانتری! بی‌شک تعاونی‌ها نقش بسزایی در ارتقای توان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی کشور ایفا می‌کنند و سال‌هاست که قرار گذاشته‌ایم با تقویت تعاونی‌ها مسیر حضور بی‌دغدغه مردم را در توسعه کشور هموار کنیم. ما در کنار شما تجربه کرده‌ایم که تعاونی‌ها تنها تضمین مردمی کردن الگوی پیشرفت ایران هستند، حالا آیا قابل تحمل است که یکی از مسوولان رسمی کشور در حوزه تعاونی اینگونه موجب تضعیف عملکرد یکی از کارآمدترین تعاونی‌های کشور شود که بیش از 30سال تجربه مفید اندوخته است؟ این تعاونی خدماتی همچون؛ ۱) تبدیل یک مکان 50متری در میدان توحید شهر تهران به یک مجتمع 10هزار متری در جاده اتوبان ارتش، ۲) افزایش مبلغ هر سهم عضو از 300 تومان به حدود 900هزار تومان، ۳) توزیع حدود 4هزار دستگاه وانت به اعضای شرکت تعاونی، ۴) توزیع آرم طرح ترافیک ویژه وانت‌بار به اعضا از سال 1370 تاکنون (اصل شیطنت 6 نفر شاکی از تعاونی که کاملا سازمان‌یافته است به خاطر 1500 فقره آرم سهمیه این شرکت تعاونی است.)، ۵) ایجاد نمایندگی ایران‌خودرو تا سال 1392 که به علت خرید مجتمع جدید و ساخت‌وساز ملک و ایجاد برند بهتر به بهره‌برداری رسیده است، ۶) ایجاد نمایشگاه اتومبیل، به وسعت 500مترمربع، ۷) ایجاد تعمیرگاه جدید به وسعت 1200متر با اعمال استاندارد‌های روز دنیا، ۸) ایجاد فروشگاه لوازم یدکی به وسعت 500مترمربع، ۹) ایجاد نمایندگی جدید هیوندایی که درآمد آن خیلی بیشتر از نمایندگی ایران‌خودرو، برای اعضا و بقای شرکت تعاونی، ۱۰) خرید 150هزار مترمربع زمین برای خانه‌سازی اعضای شرکت تعاونی که مراحل صدور تک‌برگی سند مالکیت آن روبه‌اتمام است و... را در پرونده خود ثبت کرده است.

هیات‌مدیره شرکت تعاونی تاکسی‌بار تهران از وزیر محترم جناب دکتر ربیعی و به‌ویژه از جناب مهندس حمید کلانتری معاون تعاون انتظار دارد که پس از دستور بررسی از عملکرد این شرکت تعاونی و در صورت صحت داشتن موارد یادشده، به مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اداره استان تهران که در آستانه بازنشستگی یا تاریخ بازنشستگی وی سپری شده است، تذکر داده و در آینده فردی به این سمت معرفی شود که دانش، بینش و آگاهی از بخش تعاون داشته و باری را از دوش بخش تعاونگران بردارد و مانع، سنگ‌اندازی و تحریک در بخش تعاون نکند.

مشاهده صفحات روزنامه