اخبار

۱۳۹۴/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۴۶۳

همکاری بیشتر با چین

در دوره بعد از تحریم

نشست خودروسازان و قطعه‌سازان عضو اتاق ایران و چین با حضور مجیدرضا حریری نایب‌رییس و خانم لی شو لان نایب‌رییس شورای تجارت گوانجو برگزار شد.

در این نشست مجیدرضا حریری ضمن اشاره به همکاری‌ها و ارتباط تجاری چین در زمان تحریم‌ها با ایران، آینده روابط اقتصادی با چین را پس از رفع تحریم‌ها روشن خاطرنشان کرد و گفت: در چند ماه اخیر میزبان گروه‌های تجاری از سراسر دنیا بوده‌ایم ولی خوشحالم که بگویم گروه‌های چینی برای نمایش تعداد تجار و فعالان اقتصادی به ایران سفر نکرده‌اند و کارهای اجرایی و تخصصی را هدفگذاری کرده‌اند و اکثر هیات‌ها برای همکاری‌های مشترک حضور پیدا کرده‌اند.

در شرایط پساتحریم شرکت‌های چینی نه تنها باید با همکاران خود رقابت کنند بلکه باید شرکت‌های غربی که قبلا حضور نداشتند نیز هم از جنبه‌های کیفیت و قیمت رقابت کنند. وی سوءاستفاده برخی از شرکت‌های چینی و تاثیر منفی بر افکار عمومی مردم ایران در خصوص کالاهای بی‌کیفیت چینی را متذکر شد و گفت: باید با کمک یکدیگر و اتاق‌های مشترک سعی کنیم که این نگرش را در میان مردم ایران تغییر دهیم که این موضوع تلاش و همکاری بسیاری را ایجاب می‌کند. حریری گفت: چین دومین تولید‌کننده خودرو‌های نسل جدید هیبرید و برقی در سطح جهان است و بر این باورم که شرکت‌های چینی که تکنولوژی‌های پیشرفته در زمینه خودرو‌سازی و قطعات یدکی دارند به جای شرکت‌های کوچک باید در نمایشگاه‌های ایران حضور پیدا می‌کردند. باید نوع شرکت در نمایشگاه‌ها را تغییر دهیم.

نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به هدف 60 میلیارد دلاری جذب سرمایه‌گذاری خارجی توسط دولت، افزود: کشور ما بعد از چندین سال تحریم در شرایطی نیست که بتواند مقدار زیادی کالا خریداری نماید و سیاست‌های اقتصادی بر مبنای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک برای تولید در داخل کشور و ارسال به بازارهای همسایه هدفگذاری شده است. نیروی کار متخصص، پایین بودن هزینه انرژی و موقعیت خوب جغرافیایی را از امتیازات سرمایه‌گذاری در ایران است.

در ادامه خانم لی شو لان نایب‌رییس شورای تجاری گوانجو هدف از این سفر را شرکت در نمایشگاه خودرو تهران عنوان کرد و گفت: 14شرکت برتر در زمینه تولید قطعات یدکی و خودرو از شهر گوانجو به تهران آمده‌اند و آماده تعمیق روابط تجاری و همکاری‌های مشترک هستند. فضای همکاری بین دو کشور که سابقه طولانی دارد. ما از رقابت هراس نداریم زیرا قدمی برای پیشرفت و حرکت رو به جلو است.

نایب‌رییس شورای تجاری گوانجو خواستار حمایت بیشتر اتاق‌های مشترک شد و افزود: آماده دعوت و پذیرایی هیات‌های ایرانی برای دیدار و مذاکره با شرکت‌های چینی هستیم و همکاری اتاق مشترک می‌تواند برای تحقق ایران هدف تاثیرگذار باشد.


سه پیشنهاد به مدیران اتاق ایران

معاون اجرایی رییس‌جمهور با حضور در جمع تعدادی از مقامات ارشد اتاق ایران سه پیشنهاد را برای بخش خصوصی مطرح کرد.

محمد شریعتمداری به اتاق بازرگانی ایران رفت تا با مقامات ارشد این نهاد بخش خصوصی مذاکره و دیدار کند. محسن جلالپور، رییس اتاق بازرگانی ایران در تشریح جزییات این دیدار می‌گوید: «برای ما البته مهم این بود که برنامه‌های این دوره اتاق را تشریح کنیم و از معاون اجرایی رییس‌جمهور برای پیش برد این برنامه‌ها رهنمود بگیریم و تقاضای کمک کنیم. شریعتمداری سه پیشنهاد مشخص مطرح کردند که خوشبختانه بخشی از این برنامه‌ها هم‌اکنون در اتاق ایران در حال پیگیری است و بخشی از پیشنهادهای ایشان نیز برای ما تازگی داشت که قول دادیم در دستور کار قرار دهیم. مورداول، راه‌اندازی و تدارک مرکز آمار بخش خصوصی بود که خوشبختانه از ماه گذشته مقدمات شکل‌گیری آن در اتاق ایران آغاز شده است.»

به گفته وی، پیشنهاد دوم ایشان، در مورد بررسی نقاط ضعف وقوت خصوصی‌سازی بود که توضیح دادم برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و در دستور کار قرار داده‌ایم و حتی گام‌هایی هم برداشته‌ایم. پیشنهاد سوم معاون اجرایی رییس‌جمهور، انجام یک کارعلمی درمبحث اقتصاد مردمی بود که ازفرازهای اصلی اقتصاد مقاومتی است و قرارشد این پروژه تحقیقاتی نیز در درمرکز تحقیقات اتاق ایران آغاز شود.

محمد شریعتمداری آنگونه که در دولت یازدهم بدون حاشیه و پرتلاش، ایفای نقش می‌کند، سرمایه‌یی ارزشمند است که باید قدرش را بدانیم. همه ما به یاد داریم که این تکنوکرات خوش فکر و با سابقه، در حوزه بازرگانی چه کارهای به یاد ماندنی و ماندگاری کرده و اکنون نیز بی‌ادعا و بی‌حاشیه مشغول اصلاح اموراتی است که مجاز به بیانش نیستم اما تاکید می‌کنم که خطیرند و پرهزینه. اطمینان دارم که در آینده، با حمایت ایشان و کمک محسن‌خان بهرامی‌ارض‌اقدس گام‌های بزرگی برای بخش خصوصی برداشته خواهد شد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر