اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۴۱

آغاز گفت‌وگوهای تجاری قطر و امریکا

گفت‌وگوهای امریکا و قطر درباره سرمایه‌گذاری و تجارت 26 اکتبر در واشنگتن برگزار خواهد شد. به گزارش رویترز، در این نشست جان کری، وزیر خارجه امریکا، و جک لو، وزیر خزنه‌داری، با خالد العطیه، وزیر خارجه، و علی العمادی، وزیر دارایی قطر گفت‌وگو خواهند کرد. شرکت‌های امریکایی در قطر به موفقیت چشمگیری دست یافته‌اند و نقش مهمی در زمینه راهبرد توسعه این کشور عرب حوزه خلیج‌فارس ایفا می‌کنند. هدف از این گفت‌وگوها، ‌ایجاد سازوکاری برای تقویت هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور در سال‌های آینده خواهد بود.


آمادگی روسیه برای جنگ نفتی با عربستان

وزیر انرژی روسیه گفته مسکو آماده رقابت با بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت اوپک یعنی عربستان است و حتی اگر سعودی‌ها بخواهند سهم تولید خود را افزایش دهند، کاملا آماده رویارویی با این رقابت نفتی هستیم. به گزارش راشا تودی، در همین حال الکساندر نواک به این نکته اشاره کرد که اوپک تولید نفت خود را روزانه ۳۰میلیون بشکه قرار داده است و اگر کشوری خواهان افزایش تولید باشد، لازم است سازمان اوپک تولید نفت را در میان سایر اعضا تقسیم کند. همچنین وزیر انرژی روسیه تصریح کرد: دانستن این نکته که آیا اوپک خواهان برقراری توازن میان عرضه و تقاضاست یا اینکه می‌خواهد تولید را افزایش دهد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. وی در ادامه گفت: البته این موضوع مبهم نیست و در هر صورت شرکت‌های نفتی ما آماده این رقابت نفتی هستند اوپک برای شانزدهمین ماه متوالی است که از سقف تولید ۳۰میلیون بشکه در روز خود تجاوز می‌کند.


ترکمنستان 85درصد از سهم طرح «تاپی» را به عهده گرفت

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت: ترکمنستان 85 درصد طرح انتقال گاز این کشور به هندوستان؛ موسوم به طرح تاپی را به خود اختصاص داد و کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان با سهم 5درصد در این طرح مشارکت خواهند داشت. به گزارش ایرنا، این تصمیم در بیست و سومین نشست سهامداران شرکت «پایپ لاین گاز» که مسوولیت اجرای این طرح را برعهده دارد، اتخاذ شده است. به گفته این مقام ترکمنستانی، این توافق که با حضور وزیران نفت این چهار کشور در عشق‌آباد صورت گرفت، اجرای طرح تاپی را تسریع خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان در عین حال گفت که عملیاتی شدن این طرح، هنوز نیازمند توافقنامه‌های گروه‌های فنی مرتبط با این طرح است و این گروه‌ها سرگرم تهیه این توافقنامه‌ها هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر