تصویب برجام در روز جنجالی مجلس

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۹۶

صالحی: قسم جلاله خوردند در راکتور اراک دفن‌تان می‌کنیم

گروه ایران| هدی احمدی|

شمارش معکوس برای برجام روز گذشته راس ساعت 8:15 دقیقه با تصویب کلیات آن متوقف شد. رسیدگی به طرح یک‌فوریتی اقدام متناظر ایران و گروه 1+۵ درحالی در صحن علنی پارلمان بررسی می‌شد که نمایندگان مخالف برجام برای جلوگیری از به رای‌ گذاشتن طرح اقدام متناسب و متقابل دولت از همان ابتدا جلوی جایگاه هیات رییسه تجمع کرده بودند. این گروه که کمتر از

15نفر بودند با تجمع روبه‌روی جایگاه هیات رییسه به نحوه مدیریت نشست علنی اعتراض کردند. این درحالی بود که آنها از خیلی وقت پیش ساز مخالف خود را برای از بین بردن هرگونه به سرانجام رسیدن چنین طرحی در دولت یازدهم کوک کرده بودند. صحن علنی مجلس روز گذشته تجربه‌یی تلخ‌ از حاشیه‌های یک گروه از نمایندگان را پشت‌سر گذاشت. کمال‌الدین پیرموذن عضو فراکسیون رهروان ولایت درباره آقای حسینیان توضیح داد: «حسینیان، آقای صالحی را تهدید کرد که اگر برجام به فرجام برسد، سیمان رویش می‌ریزیم و او را می‌کشیم» گویا چنین دستاورد مهمی آن هم در کابینه دولت روحانی چندان به مذاق کسانی که آرزوی شکست این دولت را درسر می‌پروراندند خوش نیامده بود. شاید تصویب برجام نوعی ناکامی دلواپسانی به حساب‌ آید که از

٢٤ تیرماه، یک لحظه تامل نکرده‌اند و هرآنچه در توان داشته‌اند علیه برجام به میدان آوردند، اما همگان این مساله را به خوبی می‌دانند که این امر به معنای کوتاه آمدن و منطقی عمل کردن ارادتمندان دولت پیشین نیست. در مجموع و با تمام این گمانه‌زنی و حاشیه‌های فراوان، صحن علنی مجلس کلیات برجام را با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، سیدعباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی و علی‌اکبر صالحی از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌یی، برجام را که یک‌فوریت آن در جلسه علنی

12 مهر 94 به تصویب رسیده بود، با 139 رای موافق

و100 رای مخالف و 12 رای ممتنع از 253 نماینده حاضر تصویب کرد و حال باید منتظر بررسی و تصویب نهایی جزییات این طرح روز سه‌شنبه باشیم.


دولت ریل‌گذاری کند

در روند تصویب برجام در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، عباس قائدرحمت نخستین نماینده‌یی بود که پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه تعداد زیادی از نمایندگان براساس آیین‌نامه داخلی مجلس امضا کرده‌اند که این موضوع خارج از نوبت در دستور کار مجلس قرار گیرد بر اهمیت تعیین تکلیف موضوع بحث برجام تا ۲۶مهرماه براساس توافقات انجام شده تاکید کرد. در ادامه حمید رسایی با ابراز تاسف از اینکه برخی وزرا در هیات دولت و در کمیسیون‌های مجلس حاضر به دفاع از برجام نشدند، گفت: آیا دولت باید برای مجلس ریل‌گذاری کند یا مجلس باید برای دولت. این عضو پایداری مجلس که در ابتدای سخنانش خواستار نمایش کوتاهی از یک فیلم در صحن شده بود، پس از اینکه با مخالفت علی لاریجانی مواجه شد ادامه داد: تمام لوایح در ابتدا باید در هیات دولت تصویب شده و بعد به مجلس ارسال شود اما درحال حاضر نه تنها برجام به صورت لایحه به مجلس ارائه نشد بلکه طرحی را به صورت ضمیمه می‌خواهیم به تصویب برسانیم که از اساس اشتباه و نادرست است. رییس مجلس نیز در پاسخ به اخطار رسایی این اخطار را وارد ندانست. نادر قاضی‌پور نیز با خطاب قرار دادن حمید رسایی و با اشاره به اینکه ما مخالف تدوین و ارائه طرح برجام بودیم اما از آنجایی که دولت می‌خواهد در اجرای این موضوع دستش باز باشد، اقدام به ارائه طرح کرده‌ایم تاکید کرد: ما هم نظرمان این است که دولت باید در رابطه با برجام لایحه به مجلس ارائه می‌کرد، ولی آقای رسایی، شما که خودتان مخالف ارائه طرح در این رابطه بوده‌اید، چرا طرحی را تهیه و مطرح کرده‌اید.


حسینیان، هیات رییسه را هم محکوم کرد

اما اعتراضات روح‌الله حسینیان تنها معطوف به تیم مذاکره‌کننده کشورمان نبود و در تذکری هیات رییسه را درخصوص اینکه در آوردن طرح مذکور به صحن علنی عجله کرده و گویا برای این موضوع دست‌هایی در کار است، محکوم کرد. علی لاریجانی هم در پاسخ به تذکر این عضو جبهه پایداری مجلس تاکید کرد: زمان برای ارائه گزارش کمیسیون‌های فرعی برای طرح‌های عادی ۱۰ روزه است. هیچ اقدامی خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس صورت نگرفته زیرا حدود ۲ماه است که طرح مذکور در مجلس مطرح بوده و درحال رسیدگی است. اینکه ایشان می‌گویند دست‌هایی پشت‌پرده است کاملا اشتباه است. در ادامه احمد توکلی نیز براساس بند ۱۱ ماده ۲۴ آیین‌نامه مجلس، برخوردی که با کمیسیون برجام صورت گرفت را مناسب ندانست و بیان داشت: حقایقی که در مورد برجام گفته شد خوشایند برخی‌ها نبود و به صورت ۶ به ۴ رأی آورد. شما هم متاسفانه به صورت اجمالی از کار کمیسیون برجام دفاع کردید. رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده تهران خاطرنشان کرد: ‌همیشه از مصوبات کمیسیون‌ها که از ارکان مجلس است دفاع کرده‌ایم بنابراین قرار نیست هرکسی هر حرفی بزند جواب دهیم. کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل در ادامه و در دفاع از تصویب برجام با اشاره به اینکه نباید منافع تعدادی باعث ایجاد مشکل شود اظهار داشت: ملت خواهان تصویب برجام هستند و حتی برخی بزرگان نظام مانند آیت‌الله مکارم به تسریع برجام تاکید کردند نمی‌خواهیم صهیونیست‌ها و مخالفان برجام خوشحال شوند بنابراین باید هر چه سریع‌تر این موضوع

تعیین‌تکلیف شود. درادامه مهرداد بذرپاش روند بررسی کمیسیون امنیت ملی را درست ندانست و گفت: این کمیسیون در ۲ساعت این طرح را که جزو مهم‌ترین طرح‌های جمهوری اسلامی ایران است، بررسی کرده و همچنین ۲۰۰پیشنهاد را یکجا بررسی و رد کرده است؛ به نظر شما آیا این بررسی کار‌شناسی، درست و عمیق بوده است؟ آیا اینکه از دولت درخواست ارائه لایحه کردیم کار بدی بوده است؟ آیا اینها تندروی و کاسب تحریم‌ها بودن به حساب می‌آید؟


هسته‌ای موضوع امنیت ملی است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که کمتر در تذکرات جلسه‌های پارلمان شرکت می‌کند روز گذشته در دفاع از کلیات برجام با بیان اینکه بارها تاکید کرده‌ام که هسته‌یی موضوع امنیت ملی است، گفت: در تمام بندهای 9گانه‌ طرح، برخلاف تعابیری که گفته می‌شود نصیحت است، دولت را مکلف کرده تا طرح قانونی را اجرا کند از این رو نصیحت‌نامه نیست بلکه الزام قانونی است. علاء‌الدین بروجردی بااشاره به بازدیدش از راکتور آب سنگین اراک ادامه داد: سازنده راکتور در این بازدید توضیح دادند میزان تولید رادیو دارو دو برابر و میزان مصرف اورانیوم غنی شده نسبت به خام بسیار کمتر است، درواقع مسوولان راکتور آب سنگین اراک معتقدند کشور ما پیروز است چراکه اگر طرف مقابل به تعهد خود عمل نکند، می‌توانیم آنچه را که در برجام آورده‌ایم با تغییراتی برای 6ماه به کار گرفته یا برای 2سال نوع آن را بسازیم. وی پس از صحبت‌های مهرداد بذرپاش در مخالفت با طرح برجام علاءالدین بروجردی ضمن تشریح سازوکار تصویب این طرح در کمیسیون امنیت ملی در تذکری اظهار داشت: ایشان جزو تیم تهیه‌کننده طرح هستند، البته نه به معنای اینکه اصل طرح را تهیه کرده باشند. در جلسه کمیسیون امنیت بسیاری از اعضای غیرعضو و مخالفان این طرح هم حضور داشتند و برای مثال آقای رسایی بار‌ها در طول بررسی طرح برجام برای صحبت‌ کردن وقت گرفته است و در فرصتی که دراختیارشان قرار گرفت پیشنهادهایش را مطرح کرد. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در آن جلسه آقای رسایی پیشنهادهایی مبنی بر حذف کل طرح تا تغییرات جزئی مطرح کرد که در کمیسیون به رای گذاشته شد، اما رای نیاورد.


برای من آرزوی مرگ کردند

در ادامه علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی که به نمایندگی از دولت پشت تریبون حاضر شده بود با حالی برافروخته گفت: برادر عزیزی اینجا آمده و با قسم جلاله می‌گوید سیمان روی تو می‌ریزیم و در قلب راکتور اراک دفن‌تان می‌کنیم. آیا این نحوه صحبت برای کسانی که می‌خواهند به نظام خدمت کنند مناسب است؟ وی همچنین با بیان اینکه چندروز پیش هم فردی در تلویزیون برایش آرزوی مرگ کرده بود، ادامه داد: مذاکرات در چارچوب انجام شده است اما چند روز پیش برای من در تلویزیون آرزوی مرگ کردند. آقایی در تلویزیون گفت 10سال برنامه داریم و وقتی سن صالحی 66سال است متوسط عمرش 72سال می‌شود بنابراین ممکن است زنده نباشد. یعنی برای من آرزوی مرگ کردند.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان تولید فعلی راکتور اراک را هشت کیلو پلوتونیوم در سال اعلام کرد و افزود: می‌گویند آب سنگین را صادر نکنید برای اینکه در راکتور گداخت به کار گرفته می‌شود. از آن آقا بپرسید چقدر دوتریوم برای گداخت نیاز است هر هزار مگاوات 100کیلو دوتریوم می‌خواهد. عمر 30ساله راکتور 240کیلو است، آخر این چه حرفی است که می‌گویند در راکتورهای قدرت از هر مجتمع سوخت 500کیلو و 7درصد آن 35کیلو یعنی حدود 5،6 تا مجتمع از 60مجتمع که هر راکتور نیاز دارد می‌توانیم پلوتونیوم استفاده کنیم. آخر این چه حرفی است. صالحی که دلواپسان با اعتراضات‌شان مجالی به او نمی‌دادند و با فریاد دو دو سعی در ایجاد تنشی بیشتر داشتند، گفت: شهادت می‌دهم والله والله والله که در مسائل هسته‌یی با کندی و توقف روبه‌رو خواهیم شد. تحقیقات سرجایش خواهد بود و غنی‌سازی را اجرا خواهیم کرد. رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: شما که اهل مطالعه هستید، ببینید امریکایی‌ها می‌خواستند آب سنگین نباشد، غنی‌سازی نباشد، فردو نباشد، همه اینها به لطف الهی سرجایش است. ما فروشنده اورانیوم غنی شده و آب سنگین خواهیم بود. به لطف و حول الهی حمایت و هدایت‌های مقام معظم رهبری که نقش‌آفرینی ایشان را هیچ‌کس بهتر از من نمی‌داند، از لحظه اول همراه ایشان بودیم تا امروز نقش‌آفرینی ایشان ما را به این قله افتخار رسانده است.


این طرح خط به خط بررسی شد

علی لاریجانی نیز که تا پایان جلسه روز گذشته مجلس ریاست را برعهده داشت بااشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه من درباره برجام نظری ندارم، گفت: طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام به اطلاع رهبر معظم انقلاب رسیده است و ایشان فرمودند که در رای نمایندگان دخالت نمی‌کنند.

وی همچنین در صحبت‌هایی و پس از ادعاهای زاکانی در جلسه علنی در مجلس تاکید کرد: شورای عالی امنیت ملی و شخص علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، با طرح اقدام تناظر در برابر اجرای برجام موافق است و اینکه آقای زاکانی می‌گویند ایشان موافق این موضوع هستند خلاف واقع است و این صحبت‌ها در مجلس صحیح نیست. این درحالی است که علیرضا زاکانی رییس کمیسیون برجام مدعی شده بود: به ما گفتند دبیرخانه امنیت ملی مخالف این طرح است و گفتند این طرح را از دستور خارج کنید، اما باز هم با اصرار آقای لاریجانی این طرح در مجلس مطرح شد. علی لاریجانی نیز در پاسخ به این ادعاها خاطرنشان کرد‌: ما براساس قانون و صلاحدید طرح را با دبیرخانه کمیسیون امنیت ملی بررسی کردیم همین آقای زاکانی نیز ازسوی مجلس به‌همراه آقای جلالی برای بررسی این طرح به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مامور شدند و اینکه ادعا می‌شود نظرات دبیرخانه در این طرح دیده نشده، کذب است. بنابراین این طرح خط به خط و با حضور علی شمخانی بررسی شد و ایشان هیچ ابهامی نداشتند و من تعجب می‌کنم که برخی اظهارات در مجلس مطرح می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر