شرایط برعکس ایران و غرب در قیمت خودرو و سوخت

۱۳۹۴/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۸۶۷۱

یک کارشناس مسائل اقتصادی کمپین نخریدن خودرو ایرانی را بی‌اساس و واکنشی به رکود اقتصادی ایران دانست و گفت: «در غرب خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، درحالی که در ایران وضعیت برعکس است.» فرانس پرس طی گزارشی نوشت: کمپین تحریم خرید خودروهای ایرانی در شبکه‌های اجتماعی ایرانی به راه افتاده است. ایرانی‌ها در شبکه‌های مجازی نارضایتی خود از صنعت خودروسازی کشور را که به‌دلیل خروج شرکت‌های خارجی پس از تشدید تحریم‌ها، اکنون عمدتا دراختیار ایران خودرو و سایپا قرار دارد، ابراز می‌دارند. هر سال حدود 20هزار نفر در جاده‌های ایران کشته می‌شوند و پلیس می‌گوید بخشی از این تلفات به ایراداتی برمی‌گردد که خودروهای تولید داخل دارند. هرچند خودروهای داخلی دارای امکاناتی نظیر کیسه هوا و ترمزهای ضدقفل هستند، اما به ‌گفته اسکندر مومنی، جانشین رییس پلیس ایران «ایمنی این خودروها رضایت‌بخش نیست.» وی می‌افزاید: «این به‌دلیل عدم وجود فضای رقابت و نظارت بر تولید داخلی است.» مقامات ایرانی می‌گویند، خودروهای تولید داخل بسیار ارزان‌تر از خودروهای وارداتی هستند و صنعت خودروسازی صدها هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده است. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اخیرا گفته: «ایجاد و حمایت از کمپین‌های نخریدن خودرو خیانت به منافع ملی است.» «این کمپین اشتباه و گناه و ضدانقلابی است و موجب آسیب دیدن اقتصاد داخلی خواهد شد.» فشار افکار عمومی، مهدی جمالی مدیرعامل شرکت سایپا را ناگزیر کرده تا در تلویزیون از مردم بابت «کیفیت پایین محصولات شرکت در گذشته» عذرخواهی کند. وی گفته: «ما طرح‌های ویژه‌یی برای افزایش کیفیت در تولید و حمایت‌(های پس از فروش) داریم.» اکثر خودروهای ایرانی براساس مدل‌های خارجی‌ تولید می‌شوند که قبل از تحریم‌ها قطعات‌شان خریداری و در داخل مونتاژ می‌شد. مدل پراید شرکت سایپا که پلتفرم اصلی آن متعلق به شرکت کیا موتورز است، ارزان‌ترین خودرو ایرانی با قیمت 200میلیون ریال یعنی حدود 22برابر حداقل دستمزد یک ایرانی است. ایران در سال2011، 1.65میلیون دستگاه خودرو تولید کرد، اما پس از تحریم‌های غرب، این رقم کاهش شدیدی را شاهد بود و در سال2013 به حدود 740هزار دستگاه رسید. سال گذشته تولید خودرو ایران به 1.2میلیون دستگاه افزایش یافت. تقریبا تمام خودروسازان خارجی ایران را ترک کرده‌اند. شرکت رنو فرانسه به صادرات و مونتاژ خودرو در تهران ادامه می‌دهد، اما حجم کار نسبت به قبل از تحریم‌ها کمتر شده است. تولید‌کنندگان ایرانی امیدوارند بازگشت شرکای خارجی به آنها کمک کند تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند و کیفیت‌شان را بالا ببرند. این گزارش در ادامه نوشت: تعرفه‌های گمرکی 100درصدی واردات خودرو تضمین می‌کند که خودروهای خارجی باکیفیت برای اکثر ایرانی‌ها دور از دسترس باشد. سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است. وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کمپین بی‌پایه و اساس است. این حرکت تنها واکنشی به رکود اقتصاد ایران است.» لیلاز در ادامه گفت، تنفر مردم از خودروسازان از یک دوره طولانی انحصار در دهه‌های1980 و 1990 ناشی می‌شود که اکنون به اتمام رسیده است. وی خاطرنشان کرد که خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشور پس از نفت است و 3درصد تولید ناخالص داخلی و 12درصد فرصت‌های شغلی کشور را تامین می‌کند.

لیلاز افزود: هرچند مالیات اعمال شده بر خودروهای تولید داخل حدود 30 تا 70درصد است که به ‌گفته ترتیب‌دهندگان کمپین رقم بسیار بالایی است، اما ایرانی‌ها پول بسیار کمتری نسبت به بسیاری از کشورها بابت خرید بنزین پرداخت می‌کنند. به گزارش تسنیم، وی گفت: «به‌دلیل اینکه دولت به‌دلایل سیاسی و اجتماعی نمی‌تواند مانند کشورهای اروپایی به سوخت مالیات ببندد، آنها این مالیات را مستقیما از خودرو اخذ می‌کنند.» «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، درحالی که در ایران وضعیت بر‌عکس است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر