خودروسازان باید رضایت مشتریان را جلب کنند
در یک قانون جدید، تمام عرضهکنندگان خودرو در کشور موظف به جلب رضایت مصرفکنندگان از خدمات ارایه شده از سوی خود در دوره گارانتی محصولاتشان شدهاند. بخش قابل توجهی از مصرفکنندگان ایرانی از عملکرد خودروسازان داخلی ناراضی هستند. البته این نارضایتی در حوزههایی چون تاخیر در تحویل و عدم ارایه خدمات پس از فروش مناسب نسبت به عملکرد واردکنندگان خودرو نیز وجود دارد. در این میان نحوه ارایه خدمات پس از فروش در نمایندگیهای خودروسازان و واردکنندگان خودرو و مواردی چون کمبود قطعات، تعمیر نامناسب و نیاز به مراجعه مکرر به نمایندگیها برای رفع عیب، بخش قابل توجهی از نارضایتی مصرفکنندگان را به خود اختصاص میدهد. به گزارش ایسنا، در این شرایط براساس اصلاحیه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، تمام عرضهکنندگان خودرو در کشور موظف به جلب رضایت مشتریان نسبت به خدمات خود در دوره گارانتی محصولاتشان شدهاند. در این زمینه در ماده 63 این قانون آمده است: «عرضهکنندگان خودرو موظفند رضایت مصرفکننده را از خدمات ارایه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تامین کنند. چنانچه رضایت مصرفکننده تامین نشود، میتواند به هیات حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضهکننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.» در ادامه این قانون آمده است: «مرجع حل اختلاف موظف است ظرف20روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند. ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیات است. این رأی باید ظرف 10روز از تاریخ صدور توسط عرضهکننده اجرا شود.
