خطوط ترانزیتی جاده‌ها کمرنگ می‌شود

۱۳۹۴/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۹۲۳

با وارد شدن طرح‌های کلان کشور در حوزه توسعه خطوط ریلی و افزایش نقش راه‌آهن در حوزه ترانزیت به مرحله اجرا، به نظر می‌رسد رفته‌رفته آمارهای مشارکت این بخش در جابه‌جایی کالا رو به افزایش گذاشته است هرچند هنوز این آمارها تا رسیدن به اهداف کلان فاصله زیادی دارد. طبق آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی سهم راه‌آهن در طول 3ماهه ابتدایی امسال در حوزه ترانزیت کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی

88 درصدی را داشته است؛ آماری که پس از افزایش 55 درصدی سهم این بخش در سال 1393 نشان‌دهنده رو به رشد بودن سهم راه‌آهن در حوزه ترانزیت کالاست. جابه‌جایی حدود 13میلیون تن کالا از سوی خطوط ریلی نشان از آن دارد که بخشی از صاحبان بار در طول ماه‌های گذشته ترجیح دادند راه‌آهن را جایگزین جاده کنند. با وجود این آمار اما هنوز سهم راه‌آهن از ترانزیت کل کالا در حدود 6درصد اعلام شده که نشان‌دهنده برتری قاطع جاده‌ها در این حوزه نسبت به حمل‌ونقل ریلی است. این در شرایطی است که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در قوانین بالا‌دستی نظام و در اهداف کلان کشور باید سهم راه‌آهن بیشتر از این باشد. وزیر راه‌وشهرسازی در ابتدای آغاز به کار خود در سال 1392 اعلام کرد این وزارتخانه در قالب برنامه‌یی میان‌مدت قصد دارد سهم راه‌آهن را به حدود 20درصد از سهم ترانزیت کل کشور برساند که البته این هدف نیز جنبه ابتدایی داشته و باید تکامل پیدا کند. ایمنی بالا و کم‌مصرف بودن قطار نسبت به دیگر وسائل‌نقلیه به خصوص جاده باعث شده در اهداف کلان ترانزیتی کشور‌های توسعه یافته جایگاه ویژه‌یی به این صنعت حمل‌ونقلی داده شود و چه در عرصه مسافری و چه در عرصه بار این حوزه بار دیگر در سال‌های اخیر مطرح شود.

به گزارش ایسنا، با وجود این در ایران به 2دلیل عمده تاکنون چندان راه آهن نتوانسته در عرصه باری نقشی کلیدی ایفا کند. اصلی‌ترین عامل زیرساختی آن محدودیت دسترسی خطوط ریلی در ایران است که جز چند شهر بزرگ، دیگر مناطق کشور را در بر نمی‌گیرد. محروم‌ بودن تعداد قابل توجهی از استان‌های ایران از خطوط ریلی خود شاهدی براین ادعاست که چرا صاحبان بار ترجیح می‌دهند، کالاهای خود را از طریق جاده جابه‌جا کنند. قرار داشتن تعداد قابل توجهی از واحد‌های صنعتی و تولیدی کشور در مناطق بین‌شهری و فاصله آنها تا ایستگاه‌های قطار باعث شده موضوع هزینه نیز در حمل‌ونقل ریلی افزایش قابل توجهی پیدا کند. در کنار آن بسیاری از صاحبان بار نسبت به تعرفه بالای حمل بار از سوی راه‌آهن معترض‌اند که البته در این رابطه قول مساعد راه‌آهن باعث شده امیدواری برای کاهش این تعرفه در سال‌های آینده بیشتر شود. با وجود تمام این شرایط افزایش سهم راه‌آهن در حوزه ترانزیت کالا نشان از آن دارد که برنامه‌های حمایتی و تسهیلاتی دولت در این عرصه جوابگو شده و احتمالا در سال‌های آینده خبرهای خوش بیشتری از این عرصه به گوش خواهد رسید. هرچند برای تغییر و تحول جدی نیاز به یک برنامه‌ریزی بلند‌مدت و بسیج‌کردن امکانات برای افزایش دسترسی راه‌آهن به حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه