رکود بازار مسکن، تولید کاشی و سرامیک را نصف کرد
گروه مسکن و شهرسازی زهره علامی
بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی درحالی برگزار میشود که این صنعت بهشدت تحت تاثیر رکود بازار مسکن، روزهای سختی را سپری میکند. به گفته مدیر انجمن کاشی و سرامیک؛ بیش از 133 کارخانه در این حوزه فعالیت میکنند که از این میان حدود 100 کارخانه عضو انجمن هستند. بهنام عزیززاده به «تعادل» گفت: این دوره از نمایشگاه با حضور230 شرکت فعال درحوزه کاشی، سرامیک، چینی بهداشتی، مواد اولیه، ماشینآلات و... درحال برگزاری است که از این میان 50 شرکت از اعضای انجمن کاشی و سرامیک هستند. وی ادامه داد: 46 شرکت خارجی از 9 کشور ایتالیا، اسپانیا، اوکراین، بلغارستان، امریکا و... حضور دارند و مابقی شرکتها ایرانی هستند. عزیززاده ضمن اشاره به تاثیر رکود بازار مسکن در تولید محصولات کاشی و سرامیک گفت: درحال حاضر تولید کارخانجات این صنعت بیش از مصرف داخلی است و هدف فعالان این حوزه بر افزایش میزان صادرات است. این فعال حوزه صنعت کاشی و سرامیک اظهار کرد: کاهش 50درصدی صدور پروانههای ساختوساز و به تبع آن رکود در بازار مسکن موجب شده که بخش قابل توجهی از محصولات کاشی و سرامیک در انبار نگهداری شده و به فروش نرسند
البته با این وجود در سال گذشته بیش از 100میلیون مترمربع از محصولات در داخل کشور به فروش رسید که نسبت به تولیدات این محصول رقم قابل ملاحظهیی نیست. وی تصریح کرد: از سال گذشته تاثیر رکود بازار مسکن بر صنعت کاشی و سرامیک خودنمایی کرد و کارخانههای تولید کاشی و سرامیک تنها از 50 تا 60درصد از ظرفیت بهره میبرند. درحالی که مصرف داخلی این محصولات باید حدود 200 تا 300میلیون مترمربع درسال باشد. عزیززاده بااشاره به اهمیت صادرات در شکوفایی صنعت کاشی و سرامیک گفت: کیفیت محصولات این صنعت با برندهای روز دنیا قابل رقابت است و انجمن به دنبال یافتن بازارهای هدف، جدید و ماندگار است. وی افزود: متاسفانه صادرات محصولات صنعت کاشی و سرامیک به افغانستان، آذربایجان و عراق کاهش یافته است و باتوجه به آنکه تجمع صادرات به سمت کشور عراق است، تلاش میشود تا این تجمع از میان رفته و محصولات کاشی و سرامیک به اکثر کشورها صادر شود. مدیر انجمن کاشی و سرامیک اظهار کرد: رونق بازار مسکن در سال95 بر افزایش قیمت محصولات کاشی و سرامیک بسیار اندک خواهد بود زیرا بازار کشش افزایش قیمت ندارد و قیمت محصولات متناسب با افزایش مواد اولیه، حاملهای انرژی
و... تغییر میکند. به گفته عزیززاده هماکنون بسیاری از شرکتهای تولیدکننده محصولات کاشی و سرامیک برای ادامه بقا و حفظ سهم خود در بازار مجبور به فروش محصولات خود با قیمت کمتر از هزینه تمامشده تولید هستند، به عنوان نمونه برخی از شرکتها محصولات خود را با 25 تا 30درصد زیر قیمت به فروش میرسانند.
حیات صنعت کاشی و سرامیک وابسته به صادرات است
مدیرعامل شرکت کاشی و سرامیک مرجان بااشاره به فعالیت 24ساله این شرکت درصنعت کاشی و سرامیک به «تعادل» گفت: هدف این شرکت ارائه بهترین کیفیت به همراه افزایش تنوع درمحصولات است به همین دلیل از بهترین مواد اولیه، تجهیزات و پرسنل بهره میبرد.
فرزاد معصومی افزود: خاک بدنه، آلومینیوم و زینک محصولات در داخل تامین میشود اما بخشی از مواد که مربوط به چاپ دیجیتال، لعاب و... از اسپانیا و ایتالیا تهیه میشود و اکثر ماشینآلات نیز از ایتالیا وارد میشود. وی ادامه داد: باتوجه به آنکه تولید کاشی و سرامیک در ایران 2برابر مصرف داخلی است و بقای این صنعت در صادرات محصولات آن است. این شرکت به دنبال افزایش صادرات محصولات خود است البته از 18سال گذشته به اروپا، کانادا، استرالیا و... صادرات صورت میگرفته است که به علت اعمال تحریمها و افزایش هزینه حملونقل میزان صادرات کاهش یافته و درحال حاضر مقصد اصلی صادراتی شرکت، کشورهای آسیای میانه، افغانستان، عراق است. وی درپایان ضمن انتقاد از برخی سازندگان ساختمان گفت: رکود بازار مسکن کارخانههایی را که محصولات با کیفیت درحوزه کاشی و سرامیک تولید میکردند، با مشکل مواجه کرد زیرا انبوهسازان برای صرفه اقتصادی بیشتر به دنبال کاشیهای ارزانقیمت بوده و در این میان کارخانههای تولید محصولات بیکیفیت ضربه کمتری را احساس کردند البته امید میرود که با بازگشت رونق به بازار مسکن، کیفیت جایگاه خود را به دست آورد و استقبال از محصولات
کارخانههای کیفیساز افزایش یابد.
کاهش 10درصدی قیمت محصولات برای حفظ سهم در بازار
محل دایمی نمایشگاههای تهران درحالی شاهد برگزاری بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی کاشی و سرامیک است که فعالان صنایع و تجهیزات آشپزخانه، حمام، سونا و استخر نیز سیزدهمین دوره از نمایشگاههای این صنایع را برگزار میکنند. گفتنی است اگرچه صنایع وابسته به بخش ساختمان براین بخش تاثیرگذار هستند شرایط حاکم بر حوزه ساختمان و مسکن نیز در وضعیت صنایع وابسته موثر است. مدیرعامل شرکت مزو (تولید کابینت روشویی ضدآب) ضمن اشاره به تلاش این شرکت برای ایجاد تنوع بیشتر در محصولات به «تعادل» گفت: حدود 60درصد از مواد اولیه از داخل تامین میشود درحالی که با افزایش کیفیت ورقههای پیویسی و یراقآلات میتوان این سهم را به 100درصد افزایش داد. مسعود نظرپور افزود: اگرچه ورقههای پیویسی در کاشان و اصفهان تولید میشود اما به علت تغییر مداوم کیفیت این محصولات نمیتوان به این کالاها اطمینان کرد و شرکت و نمیتوان براین محصولات تکیه کرد و این ورقهها درحال حاضر از چین و ترکیه وارد میشوند. وی ادامه داد: اعمال تحریمها بر میزان صادرات اثرگذار بوده است و اگرچه این شرکت صادراتی به افغانستان، آذربایجان، عراق و ارمنستان داشته اما میزان آن قابل توجه نیست. مدیرعامل شرکت مزو ضمن اشاره به تاثیر منفی رکود بازار مسکن در فروش محصولات شرکت مزو اظهار کرد: رکود مسکن فروش محصولات را به نصف کاهش داده است ضمن اینکه شرکت برای حفظ سهم خود در بازار مجبور به کاهش 10درصدی قیمت محصولات خود نسبت به سه سال گذشته شده است.
