آلمانی‌ها به‌دنبال انتقال تکنولوژی به ایران هستند

۱۳۹۴/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۸۷۴

گروه بازرگانی

به‌دنبال حصول توافق هسته‌یی میان ایران و ۶قدرت جهانی در هفته گذشته بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهانی برای حضور در بازار ایران همچنین سرمایه‌گذاری در کشورمان اعلام آمادگی کردند.

در همین رابطه طی هفته جاری یک هیات تجاری و اقتصادی از کشور آلمان به کشورمان آمدند و طی دیدار و گفت‌وگو با مسوولان کشورمان برای حضور در ایران به مذاکره پرداختند.

حضور شرکت‌هایی همچون زیمنس، بنز و فولکس واگن در این هیات این امیدواری را به‌وجود آورد که آنها قصد سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی به ایران را دارند.

براساس این گزارش، پدرام سلطانی نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درمورد جزییات دیدار هیات بلندپایه آلمانی با بازرگانان و رایزنی برای ورود به بازار ایران، گفت: شاید طی ۱۰سال اخیر این نخستین هیات بلندپایه اروپایی است که با حضور قائم‌مقام صدراعظم آلمان به ایران سفر کرده است.


رایزنی دو خودروساز آلمانی

وی این را هم گفت که در راس هیات تجاری مدیران شرکت‌های بزرگی چون زیمنس و دو خودروساز دایملر و فولکس واگن حضور داشتند و جالب اینجاست که خود آنها بر این نکته تاکید کردند که صرفا به‌دنبال فروش کالای ساخته شده به ایران نیستند، بلکه به‌دنبال سرمایه‌گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی هم هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین درمورد احتمال ورود خودروسازان آلمانی برای همکاری مشترک گفت: مدیران تراز اول این شرکت رایزنی‌هایی را با وزارت صنعت و خودروسازان آغاز کرده‌اند که در صورت حصول نتیجه این امر دور از ذهن نیست.


رقابت چین و هند با اروپا

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود با حضور اروپایی‌ها میل به تبادل تجاری با کشورهایی همچون چین، هند و کره که در دوران تحریم بیشترین مبادلات را با آنها داشته‌ایم، کاهش می‌یابد، گفت: اتفاقا با افزایش مبادلات تجاری با کشورهای اروپایی تعامل ما با چین، هند و کره روند مثبتی خواهد داشت؛ چراکه تاکنون مبادلات عاری از رقابت، حساسیت در کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش بوده، اما با ورود کشورهای رقیب شرایط ویژه رقابتی با این کشورها ایجاد می‌شود و آنها مجبورند با انعطاف‌پذیری بیشتری برخورد کنند.

وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد، اگرچه کیفیت و تکنولوژی کالاهای اروپایی هنوز از آسیا جلوتر است، اما دو آمیزه کیفیت و قیمت در برخی تولیدات آسیایی وجود دارد تا جایی که بازارهای اروپا مملو از کالاهای چینی و کره‌یی است.


مقررات دست و پا گیر

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اینکه برای پیشگیری از به هدر رفتن فرصت پیش آمده و جلوگیری از مشکلات احتمالی چه موانعی باید اصلاح شود، گفت: فضای مقرراتی کشور ما اصلا مساعد سرمایه‌گذاری خارجی نیست و از مسوولان در وزارت اقتصاد، سازمان سرمایه‌گذاری، اداره ثبت شرکت‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر بخش‌هایی که با سرمایه‌گذاری خارجی مرتبط هستند، می‌خواهیم تا بروکراسی‌ اداری را کم کرده و به سمتی بروند که امکان جذب سرمایه‌گذار خارجی وجود داشته باشد، وگرنه نخستین موج سرمایه‌گذار با صخره‌های سخت قانونی برخورد کرده و به کرانه‌های اقتصاد نمی‌رسند.

وی تصریح کرد: همچنین بخش خصوصی ما هنوز آمادگی پذیرش همتایان خارجی خودش را ندارد و جز چند شرکت بزرگ مانند خودروسازان که سابقه همکاری با شریک خارجی داشته‌اند، بقیه تولیدکنندگان ایرانی برنامه‌یی در دست ندارند.

مشاهده صفحات روزنامه