حوالی تعاون

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۰۶۱

نخستین نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی ایران در نخجوان

تسنیم| اسمعیل اسمعیلی دبیر اتاق تعاون آذربایجان‌غربی دیروز در دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان‌غربی در سال94، اظهار داشت: باتوجه به شرایط مستعد جمهوری خودمختار نخجوان و به‌دلیل نیاز مبرم بازار این منطقه به کالا و خدمات صنایع ایران، نمایشگاه توانمندی‌های تولیدی و صادراتی کشورمان در این جمهوری برگزار می‌شود. وی افزود: این نمایشگاه از 23 تا 26مردادماه امسال مصادف با 14 تا 17 آگوست2015 در شهر نخجوان مرکز این جمهوری خودمختار برگزار می‌شود. دبیر اتاق تعاون آذربایجان‌غربی تصریح کرد: از تمامی گروه‌های کالایی در گرایش‌های مختلف ازجمله واحدهای تولیدی، صادراتی، صنفی و اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی تولیدی برای شرکت در این نمایشگاه دعوت ‌شده است.


تعاون در کشورهای صنعتی نهادینه شده است

ایسنا| مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت تعاون با بیان اینکه کشورهای صنعتی تعاون را در بطن فعالیت‌های توسعه‌یی خود نهادینه کرده‌اند، گفت: تا زمانی که گفتمان تعاون در کشور شکل نگیرد و درک حقیقی از کارکردهای نظام تعاونی به‌وجود نیاید، بخش تعاون رشد نمی‌کند. حمدالله رستمی اظهار کرد: تعاون بستر مناسبی است که برای جذب منابع و سرمایه‌های خرد مردم و ساماندهی توانمندی‌های جامعه اقتصادی طراحی می‌شود و عمده کشورهای جهان حتی پیشرفته صنعتی و آنهایی که دارای نظام بازار آزاد هستند از نظام تعاون بهره برده‌اند. به گفته وی آن دسته فعالیت‌های اقتصادی که عامه مردم مشتریان آ‌ن هستند در قالب تعاون انجام شده است. رستمی دلیل تفاوت نگاه کشورهای توسعه یافته با کشورمان در بها دادن به بخش تعاون را در گفتمان تعاون دانست و افزود: متاسفانه در بین سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور درک واقعی نسبت به بخش تعاون و فعالیت‌های تعاونی وجود ندارد درحالی که در کشورهای دیگر تعاون در بطن فعالیت‌های توسعه‌یی آنها نهادینه شده است. مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت تعاون ادامه داد: باوجود آنکه میان بخش تعاون با بخش خصوصی و نظام بازار آزاد اختلافاتی وجود دارد اما بخش خصوصی و تعاونی مکمل همدیگر هستند به‌نحوی که بخش تعاون می‌تواند در تمام حوزه‌ها و زمینه‌هایی که بخش خصوصی برایش مزیت‌های رقابتی وجود ندارد، وارد شود. رستمی افزود: بخش خصوصی در برخی زیرساخت‌ها، مناطق دورافتاده، بخش‌های کشاورزی و مناطقی که از مزیت‌های رقابتی برخوردار نیست وارد نمی‌شود درحالی که بخش تعاون می‌تواند منافع نظام بازار آزاد را تکمیل کند اما این اتفاق زمانی می‌افتد که به تعاون بها داده شود و گفتمان و درک حقیقی از آن شکل گرفته باشد.


یک‌سوم تسهیلات بانک توسعه تعاون را کشاورزان گرفتند

محمدعلی سهمانی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون در نشست تخصصی با اتحادیه دامداران گفت: بیشترین تسهیلات بانک توسعه تعاون درسال گذشته دراختیار بخش تعاون قرار گرفت ضمن آنکه یک‌سوم سبد تسهیلات این بانک نیز به بخش کشاورزی و زیرشاخه‌های آن اختصاص دارد. مدیرعامل بانک توسعه تعاون در این نشست تخصصی که برای افزایش تعاملات و هم‌اندیشی بانک توسعه تعاون و اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران برگزار شد با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی به‌دلیل وجود زیربخش‌های مختلف، دارای پتانسیل‌های فراوانی است و در حال حاضر ارائه خدمات به تمام زیرمجموعه‌های بخش کشاورزی جزو اهداف بانک توسعه تعاون به‌شمار می‌آید و براین اساس یک‌سوم سبد تسهیلات این بانک به بخش کشاورزی و پس از آن به بخش صنعت و معدن و سایر بخش‌ها اختصاص یافته است. سهمانی با تاکید بر اهمیت افزایش تعاملات با اتحادیه‌های تعاونی افزود: اتحادیه‌ها باید در چرخه ارتباطات با بانک دیده شوند تا بانک، از طریق برقراری ارتباط دوجانبه با اتحادیه‌ها تسهیلات خود را به درستی هدایت کرده و دراختیار تعاونی‌های فعال، مولد و اشتغالزا قرار دهد. مدیرعامل بانک توسعه تعاون با بیان این مطلب که تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها باتوجه به گستردگی و تنوع فعالیت‌های‌شان نیازهای متفاوتی دارند، افزود: باتوجه به تفاوت نیازهای اتحادیه‌ها به لحاظ تخصصی، نمی‌توان با ارائه یک محصول نیاز آنها را تامین کرد بلکه به‌دنبال این هستیم تا با شناسایی نیازهای هر بخش محصولات مرتبطی را در سبد خدمات بانک بگنجانیم. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هدایت منابع بانک‌ها به سمت سرمایه در گردش ازجمله سیاست‌های دولت به‌شمار می‌آید و سیستم بانکی، دولت را برای اجرایی کردن این سیاست‌ها یاری خواهد کرد. در ادامه این نشست سلطانی مدیرعامل اتحادیه دامداران ضمن ارائه گزارش عملکرد شرکت‌های تعاونی فعال در این بخش از افزایش تعاملات با بانک تخصصی بخش تعاون اظهار امیدواری کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر