ببر شی‌جین‌پینگ در قفس

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۵۹

رفتن ژو، با چنین شیوه‌ای برای شی جین‌پینگ نوعی سنت‌شکنی به‌حساب می‌آید. پیش از این سابقه نداشت یکی از اعضای مرکزی حزب کمونیست به‌طور رسمی متهم به فساد شود. تا پیش از این مساله محکومیت به‌خاطر فساد اقتصادی برای اعضای معمولی حزب پدیده‌‌ای منصفانه به‌نظر می‌رسید

گروه جهان

شاید اگر دادگاه «ژو یونگ کانگ» که زمانی مسوول دستگاه گسترده امنیتی چین بود به‌صورت عمومی برگزار می‌شد بعد از محاکمه همسر مائو و گروه چهار نفری‌اش که به جرم فعالیت علیه حزب در سال1981 محاکمه شدند به پرشورترین دادگاه تاریخ چین تبدیل می‌شد. اما مقامات به‌طور مطلق درمورد تمامی آنچه ممکن بود در دادگاه اتفاق بیفتد نگران بودند و دادگاه او در شهر بندری «تیان جین» در 75کیلومتری جنوب شرق پکن برگزار شد. از آن زمان تا وقتی که خبر حبس ابد یونگ کانگ برای دریافت رشوه و سوءاستفاده از قدرت منتشر شد کسی از این مقام سابق چینی خبر نداشت.

به گزارش اکونومیست، برخلاف اتهامات سنگین ژو یونگ‌کانگ برخی ناظران بر این باورند که دلیل جمع‌آوری چنین پرونده سنگینی علیه مسوول سابق امنیت چین این است که او متحد اصلی «بو شی‌لای» بود. خود بو شی‌لای یکی از اعضای سابق حزب کمونیست بود که از سال2013 به‌خاطر سوءاستفاده از قدرت در زندان است. در آن زمان تصور می‌شد که بو شی‌لای رقیب سرسختی برای شی جین‌پینگ محسوب می‌شود. صدور احکام یکسان برای هر دوی مردان سیاست چین بیشتر شبیه این است که شی جین‌پینگ به‌دنبال آن است تا مقاومت سیاسی را از بین ببرد.

رفتن ژو به چنین شیوه‌یی برای شی جین‌پینگ نوعی سنت‌شکنی به‌حساب می‌آید. پیش از این سابقه نداشت یکی از اعضای مرکزی حزب کمونیست به‌طور رسمی متهم به فساد شود. تا پیش از این مساله محکومیت به‌خاطر فساد اقتصادی برای اعضای معمولی حزب پدیده‌یی منصفانه به‌نظر می‌رسید. در سال1998 «جن شی تونگ» رییس سابق حزب در پکن به دست داشتن در فساد محکوم شد. 10سال بعد هم «چین لیانگئو» که رییس حزب شانگهای بود به‌خاطر موضوع همیشگی فساد در حزب به زندان افتاد. در آن سال‌ها این‌گونه به‌نظر می‌رسید که افرادی همانند ژو به‌خاطر مقام خود در حزب می‌توانند از یک امنیت و ایمنی نانوشته لذت ببرند. در سال2012 چندی پس از آنکه شی‌ جین‌پینگ قدرت را دردست گرفت از طرحی جدی برای مبارزه با فساد پرده‌برداری کرد و آن را جنگی علیه «ببرها و مگس‌ها» خواند. شایعات پس از این خبر حاکی از آن بود که ژو یونگ‌کانگ ببر اصلی موردنظر شی جین‌پینگ است و تا زمان دستگیری او این روند ادامه خواهد داشت.

جزییات آشکاری که ازسوی رسانه‌های دولتی چین درباره دادگاه ژو پوشش داده می‌شد اطلاعات بسیار کمی را به روند اطلاعات قبلی اضافه کرد. خبرگزاری رسمی شینهوا در گزارشی نوشت که ژو یونگ‌کانگ به جرم دریافت رشوه به مبلغ 731هزار یوآن معادل 117هزار و 750دلار از «جیانگ جی‌مین» مدیر اجرایی وزارت نفت که بعدها مسوول نظارت بر اموال دولتی شد، دریافت کرده است. جیانگ جی‌مین از ژو یونگ‌کانگ خواسته فرصت‌های تجاری که برای دوستان و بستگانش ایجاد می‌شود را حمایت کند. جیانگ در ماه آوریل محاکمه شد و حکمش هنوز اعلام نشده است. دادگاه تیان جین همچنین حکم داد که پسر ژو یعنی «ژو بن» و «جیا شیائوئه» همسر پسرش رشوه‌یی به ارزش 21میلیون دلار دریافت کرده‌اند. هنوز جزییات بیشتری از این فساد به بیرون درز نکرده است.

گزارش شده که ژو یونگ‌کانگ این اتهامات را پذیرفته و تاسف خود برای تاثیر عمیق جنایاتش بر جامعه و وارد کردن خسارت‌های جبران نشدنی به حزب کمونیست چین ابراز کرده است.

اینکه بسیاری از مردم چین به‌خاطر چنین محاکمه‌یی شگفت‌زده شوند بعید به‌نظر می‌رسد. پرونده‌های مربوط به مقامات در ماه‌های اخیر فساد رواج یافته میان نخبگان سیاسی را ثابت کرده است. حدس و گمان‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که محکومیت ژو می‌تواند قدرت شی جین‌پینگ را افزایش دهد. این امکان وجود دارد که زندانی شدن ببر بزرگی همچون ژو یونگ‌کانگ این قدرت را به شی جین‌پینگ می‌دهد تا خانواده‌های قدرتمندی که قبل از شی جین‌پینگ به‌خاطر سهل‌انگاری در زمینه معاملات کسب‌و‌کار ثروتی به‌هم زده‌اند از دارایی‌های خود محروم کند. تنها حقیقت مسلمی که تا به امروز ثابت شده، این است که زندانی شدن ژو یونگ‌کانگ یک سنت‌شکنی آشکار در چین است و شی جین‌پینگ با این کار خطوط قرمز را شکسته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر