اخبار

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۴۴

بهره‌برداری از 450 هزار مسکن مهر در دولت یازدهم

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی درمسکن مهر از بهره‌برداری 450هزار واحد مسکونی مهر از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون خبر داد. علی‌اصغر مهرآبادی اظهار کرد: تا پایان امسال نیز دست‌کم 50هزار واحد مسکونی مهر آماده بهره‌برداری به متقاضیان تحویل می‌شود. به گزارش ایرنا، وی اضافه کرد: از ابتدای شروع ساخت مسکن مهر حدود 2میلیون و300هزار واحد مسکونی در دست ساخت قرار گرفت که تاکنون یک‌میلیون و425هزار واحد افتتاح و به متقاضیان تحویل شده است. قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی گفت: 260هزار واحد مسکونی مهر در کشور باوجود تکمیل شدن، به علت مشکلات زیرساختی خدمات عمومی، هنوز به مرحله افتتاح نرسیده است. مهرآبادی افزود: این واحدهای مسکونی پس از تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز آب، برق و گاز و همچنین فضاهای آموزشی به بهره‌برداری می‌رسد. قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در مسکن مهر گفت: اکنون 490هزار واحد مسکونی مهر درسطح کشور در دست ساخت و در مرحله تجهیزات زیرساختی قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود دست‌کم این واحدها تا خردادماه سال95 به متقاضیان واگذار شود. وی افزود: به‌نظر می‌رسد که نیمه نخست سال95 به عنوان سال پایانی پرونده مسکن مهر در کشور باشد.


یارانه سود تسهیلات بافت‌های فرسوده ۱۰ درصد شد

معاون وزیر راه‌وشهرسازی بااشاره به افزایش یک‌درصدی یارانه‌ تسهیلات بازسازی بافت‌های فرسوده گفت: درحال حاضر دولت تسهیلات 50میلیونی برای نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخت می‌کند. بنابراین از آنجا که نرخ سود این تسهیلات در دوسال اول 24درصد است، دولت درمصوبه رقم یارانه‌یی که برای این تسهیلات مصوب کرد، 9درصد بود اما به تازگی طبق مصوبه دولت این یارانه به 10درصد افزایش یافته است.

محمدسعید ایزدی اظهارکرد: چنانچه سازندگان در بافت‌های فرسوده مبحث 19 را رعایت کنند، دولت درصدد است برای این تسهیلات 12درصد یارانه درنظر بگیرد.

به گزارش فارس، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: درحال حاضر یکی از اولویت‌های دولت درحوزه سیاست‌های توسعه شهری بحث بهسازی و نوسازی شهری است به‌طوری که در برنامه طرح جامع مسکن هم سهم قابل توجهی از بحث مسکن درکشور به مقوله بهسازی و نوسازی اختصاص داده شده است.


آغاز ساخت مسکن انبوه در بافت‌های فرسوده

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن ایران در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک عمران بهسازی شهری ایران و انجمن انبوه‌سازان گفت: تفاهمنامه همکاری مشترک دولت و انبوه‌سازان برای احیای بافت‌های فرسوده باعث رونق‌بخشی مسکن می‌شود. جمشید برزگر افزود: امید است با امضای این تفاهمنامه نقش بخش خصوصی به خوبی در احیای بافت فرسوده نشان داده شود و با طرح پایلوتی که در تبریز با احداث 3هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری آغاز شده، انبوه‌سازان سایر استان‌ها نیز بتوانند وارد این عرصه شوند. به گزارش فارس، وی به موضوع این تفاهمنامه اشاره کرد و گفت: تحقق برنامه‌های احیا، بهسازی، نوسازی و بازآفرینی شهری محله‌های هدف از طریق حضور گسترده انبوه‌سازان کشور و بهره‌گیری از توانمندی‌های فنی، حرفه‌یی، مدیریتی و سرمایه‌یی انبوه‌سازان به عنوان توسعه‌گر یا مشارکت‌کننده از موضوعات اصلی این تفاهمنامه است و محدوده‌های هدف نیز مربوط به بافت‌های هدف (بافت‌های فرسوده میانی، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی) به عنوان محدوده اجرای این تفاهمنامه قابل تعریف است. به گفته وی، مدت این تفاهمنامه 2سال است که تمدید و ادامه فعالیت با توافق نمایندگان امکان‌پذیر خواهد بود.


مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ابطال شود

به دنبال رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بخش مجریان صاحب صلاحیت در بخش مقررات ملی ساختمان، انبوه‌سازان در نامه‌یی به وزیر راه‌وشهرسازی خواستار ابطال کل مبحث دوم مقررات ملی ساختمان شدند و آن را غیرقانونی دانستند زیرا این مبحث مسیر قانونی خود را طی نکرده و به تصویب هیات دولت نرسیده است، بنابراین باید باطل شود. به گزارش مهر، انبوه‌سازان معتقدند که اجرایی نشدن قانون نظام مهندسی ساختمان در این زمینه باعث شده است که تمام فعالیت‌های سازمان‌های نظام مهندسی در ارتباط با خدمات حرفه‌یی به انحراف کشیده شود. یک عضو کانون سراسری انبوه‌سازان در این زمینه اظهار داشت: پیرو قانون نظام مهندسی ساختمان باید ماده ۲۹ این قانون تدوین می‌شد که هنوز این کار انجام نشده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر