تردید حقیقی‌ها در سرمایه‌گذاری بلندمدت

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۲۹


روز گذشته شاخص کل با صعودی 82واحدی به مرز 62653 واحدی رسید. اما نکته‌یی که هنوز به چشم می‌خورد، این است که اگرچه در 3 روز کاری متوالی این نماگر بازار در مسیری رو به رشد حرکت کرده و در مجموع شاهد رشدی 337واحدی در روزهای اخیر بودیم، اما هنوز هم بازده کل بازار در سال 94 منفی است.

در روزی که گذشت و در ادامه روند رو به رشد صنایعی چون بانک و خودرو و تاحدودی گروه پتروشیمی؛ از ابتدای شروع معاملات روزانه، شاهد تقاضای زیاد در نمادهای مربوطه بودیم که در ادامه روند بازار به تدریج به سمت متعادل شدن پیش رفت. البته عرضه‌های جسته گریخته برخی از سهامداران حقوقی و ترس از ریزش بیشتر از طرف سهامداران حقیقی، باعث شد سهام این شرکت‌ها در دقایق پایانی حتی در قیمت‌های منفی نیز معامله شوند.

از دیگر نکات قابل ذکر بازار دیروز، رشد قابل توجه ارزش معاملات بود. این مهم به مدد معامله بلوکی و 348میلیون سهمی شرکت سایپا و در نماد «خساپا2» بود.


عدم اطمینان در سرمایه‌گذاری

نوع رفتار سرمایه‌گذاران برای ایجاد بازاری با ثبات و با رشدی مستمر بسیار تعیین‌کننده و حیاتی است. مشکل کار اینجاست که هنوز عده کثیری از فعالان این حوزه به این مساله معتقد نیستند که قیمت‌های کنونی در بازار سهام ارزندگی لازم جهت ورود سرمایه را داراست و پس از کسب بازدهی‌های بسیار ناچیز و یکی دو روزه بلافاصله سهام خود را نقد می‌کنند و منتظر افت مجدد قیمت‌ها و شکار همان سهام در قیمت‌های پایین‌تر می‌نشینند.

البته که این نوع رفتار برای کسانی که تجربه بالا و بازارخوانی بسیار قوی دارند، هرچند با سودهای اندک مفید و موثر است اما بسیار دیده شده که سرمایه‌گذاران تازه وارد و مبتدی هنوز در برقراری ارتباط با روند بازار دچار مشکل می‌شوند و در بهترین شرایط تنها چیزی که از این معاملات نصیبشان می‌شود، سودی است که از طریق کارمزد به جیب کارگزاران واریز می‌شود و در بسیاری از موارد دیگر این معاملات بر اساس روند آنهاست که با شکست مواجه می‌شود.


چون می‌ترسیم، می‌فروشیم

مهم‌ترین عامل در خصوص بروز چنین مشکلاتی و فروش در قیمت‌های پایین همان ترس از دست دادن بیشتر سرمایه و آینده‌یی نامعلوم است. در اقتصاد سرمایه‌گذاران افرادی بسیار ترسو شناخته می‌شوند و این امر نه تنها امر ناپسندی نیست که در واقعیت امر برگرفته از عقل و خرد آنهاست.

با نگاهی به گذشته در می‌یابیم که در زمان ریزش بازار، افرادی که زودتر خارج شده‌اند افراد موفق‌تری بودند اما توجه به روند و اینکه در حال حاضر در کجای این نمودار قیمتی قرار داریم، نکته‌ای است که معمولا مورد غفلت واقع می‌شود. بسیاری از کسانی که در این قیمت‌ها از بازار خارج می‌شوند یا سهامدارانی هستند که کاسه صبرشان لبریز شده و از دستیابی به اهداف مورد نظرشان قطع امید کرده‌اند یا افرادی که در قیمت‌های پایین‌تر خریده‌اند و با رشدی کم به اندک سودی قانعند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که واقعیت کدام است و حق با چه گروهی است؟ اگر بخواهیم به این سوال جوابی منطقی و در عین حال کوتاه داده باشیم باید اولا اصل هر سرمایه‌گذاری را که ایجاد تعادل بین ریسک و بازدهی است، مطرح کنیم. این موضوع که ما زمانی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنیم که احتمال بازدهی بیشتر از احتمال زیان باشد از بدیهی‌ترین و ابتدایی‌ترین اصول سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود. حال وضعیت این روزهای بازار سهام را با همین یک اصل جلو ببریم و در پی جواب این سوال باشیم که ریسک زیان خرید در قیمت‌های کنونی بیشتر است یا احتمال کسب بازدهی بیشتر؟ و در قیمت‌های کنونی احتمال افت بیشتر قیمت‌ها چقدر است و به چه میزان؟ در صورت قرارگرفتن در رالی صعودی احتمال کسب بازدهی سود به چه میزان است؟

پاسخ به این سوالات تا حدود زیادی می‌تواند روشن‌کننده مسیر آینده تالار شیشه‌یی در صنایع تاثیرگذار باشد.


آمار معاملات

در دادوستدهای روز جاری بورس تهران شاخص برای سومین روز متوالی رشد کرد.

به گزارش سنا در نتیجه دادوستدهای روز گذشته شاخص بورس، 82 واحد بالا رفت و به عدد 62هزار و 653 رسید. گفتنی است در این روز سهامداران بیش از 844میلیون برگه سهم و حق تقدم را در بازار دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از 2هزار و 334 میلیارد ریال بود.

در نتیجه دادوستدهای روز یک‌شنبه پتروشیمی پردیس، بانک ملت، بانک صادرات، حفاری شمال و مپنا بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص ثبت کرد. همچنین دو نماد پتروشیمی مبین و کشتیرانی بیشترین تاثیر منفی را بر این متغیر ثبت کردند.

در بازار روز یک‌شنبه شاخص آزاد شناور 158واحد رشد کرد. همچنین در حالی شاخص بازار اول 92 واحد صعودی شد که افت 38واحدی شاخص بازار دوم در این روز به ثبت رسید.

شیمیایی‌ها، خودرو و بانک‌ها نیز برترین گروه‌های صنعتی بودند.

همچنین در پایان معاملات دیروز نمادهای صنایع ریخته‌گری ایران، کاغذ‌سازی کاوه، چینی ایران، فنر‌سازی خاور، صنایع جوشکاب یزد، تولید مواد اولیه دارو پخش و قند قزوین بیشترین رشد قیمت را ثبت کردند.

این در حالی بود که نمادهای سیمان دورود، شیرپاستوریزه پگاه اصفهان، کارخانجات داروپخش، تامین ماسه ریخته‌گری، لبنیات پاک، پارس پامچال و گرانیت بهسرام با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

سنگین‌ترین صف‌های خرید هم در نمادهای تامین ماسه ریخته‌گری، صنایع ریخته‌گری ایران، چینی ایران، بانک کارآفرین، گروه بهمن و سامان گستر اصفهان تشکیل شد. این در حالی بود که نمادهای نورد آلومینیوم، نفت پارس، حق تقدم گسترش نفت و گاز پارسیان، سیمان خزر، بین‌المللی محصولات پارس، سیمان قائن و کشاورزی و دامپروری مگسال طولانی‌ترین صف‌های فروش را ثبت کردند. در این روز بیشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای سایپا، هلدینگ خلیج‌فارس و حق توکا فولاد بود. همچنین هلدینگ خلیج‌فارس، سایپا و پتروشیمی پردیس بیشترین ارزش معاملات را نیز ثبت کردند.

فرابورس

در جریان معاملات یک‌شنبه فرابورس ایران، 73 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 911میلیارد ریال مورد دادوستد قرار گرفت.

به گزارش فرابورس، در پایان معاملات 24خرداد‌ماه فرابورس ایران، 73میلیون و 480هزار ورقه بهادار در 13هزار و 460نوبت دست به دست شد و ارزش آن به یک‌هزار و 911میلیارد و 820میلیون ریال رسید. پتروشیمی مارون با معامله 14میلیون و 170هزار سهم به ارزش 486میلیارد و 70میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته را به خود اختصاص داد و آیفکس با اندکی کاهش، عدد 693 واحد را نشان داد. همچنین، بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین، حق تقدم توکاریل و گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان بود و در سوی دیگر بازار هم شرکت‌های پتروشیمی مارون، سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب و معادن روی زنگان با بیشترین کاهش قیمت سهام مواجه شدند. در روز گذشته، بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد معامله 400هزار ورقه مشارکت 3 ماهه نارنجستان بود و بیشترین حجم معاملات ETF هم به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد با خریدوفروش 676هزار و 970 سهم اختصاص یافت. گفتنی است، دیروز نماد معاملاتی شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار به دلیل تعدیل با اهمیت سود هر سهم سال 1394 متوقف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر