20درصد از جمعیت جهان تا سال2050 سالمند می‌شوند

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۱۸

براساس اعلامیه مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، دبیرکل این سازمان می‌گوید: 20درصد از جمعیت جهان تا سال2050 سالمند می‌شوند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به‌مناسبت روز جهانی آگاهی از بدرفتاری با سالمندان، مصادف با 15ژوئن2015 برابر با 25خرداد گفت: افزایش سن جمعیت جهان، ضرورت ترویج و دفاع از حقوق سالمندان را دوچندان کرده است و انتظار می‌رود تا سال2050 بیست‌درصد از جمعیت جهان را افراد سالمند تشکیل دهند.

در این پیام آمده است: این موضوع که افراد متعلق به نسل‌های گذشته غالبا مورد غفلت و بدرفتاری واقع می‌شوند، حقیقتی نگران‌کننده و تاسفبار است. عموما این واقعیت تلخ توسط گروه‌های اصلی جامعه نادیده گرفته می‌شود. این درحالی است که افزایش سن جمعیت جهان، ضرورت ترویج و دفاع از حقوق سالمندان را دوچندان کرده است و انتظار می‌رود تا سال2050 20درصد از جمعیت جهان را افراد سالمند، تشکیل دهند. وی همچنین در این بیانیه تاکید کرده است: مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای رفع این بی‌عدالتی، 15ژوئن را به‌عنوان «روز جهانی آگاهی از بدرفتاری با سالمندان» برگزیده است. این یادبود سالانه کمک کرده تا درمورد مسایلی که زمانی ممنوع شناخته می‌شدند بحث‌های نوظهوری در جهان آغاز شود. این درحالی است که افراد گرد هم جمع می‌شوند تا از حقوق سالمندان جهت داشتن زندگی عاری از خشونت و بدرفتاری حمایت کنند. به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد، بدرفتاری با سالمندان تصویر پرستاری بی‌عاطفه را برای بسیاری تداعی می‌کند که قربانی او را به‌درستی نمی‌شناسد. درحالی که این مساله اسفناک است و غالبا این افراد خانواده هستند که مرتکب خشونت می‌شوند که شامل بی‌توجهی و سوء‌استفاده روانی، مالی و جسمی است. مطالعات نشان داده‌اند عواملی ازقبیل سن، جنسیت و استقلال، خطر بدرفتاری را بالا می‌برد و زنان بیشترین تعداد قربانیان را تشکیل می‌دهند.

سازمان ملل متحد در این روز با همکاری شرکای خود در سراسر جهان فعالیت‌هایی را جهت یافتن راه‌حل سازمان‌دهی می‌کند و ما از تمامی مردم می‌خواهیم از این تلاش‌ها حمایت کنند. معمولا جرم ناراحت‌کننده بدرفتاری با سالمندان بی‌سرو صدا و مخفیانه رخ می‌دهد که پاسخی رسا و عمومی به آن بسیار مهم است. بیایید قصد خود را برای پایان دادن به این مشکل به‌عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده خود جهت فراهم آوردن زندگی با عزت برای همه تحکیم بخشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر