بار مالی طرح تحول سلامت بر دوش ماست

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۲۹۳

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی درخصوص آخرین وضعیت مسکن امید از اختصاص بودجه ۳۰۰میلیارد تومانی به این طرح خبر داد و گفت: مراحل ساخت‌وساز از ماه آینده آغاز می‌شود. وی همچنین بااشاره به تضادهای رویه‌یی موجود بین کمیته‌های تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور، از ایجاد وحدت رویه میان آنها تاکید کرد و از پرداخت ماهانه 3هزار تومان به بیمه تکمیلی مستمری‌بگیران برای خرید بیمه عمر، صدور کارت هوشمند از شهریور برای بیماران خاص و بار مالی 3هزار میلیارد تومانی طرح سلامت برای سازمان تامین‌اجتماعی خبر داد. نوربخش میزان بدهی دولت به سازمان تامین‌اجتماعی در سال94 را رقم حدود 15‌هزار میلیارد و 400میلیون تومان اعلام کرد.

سیدتقی نوربخش در گفت‌وگو با تسنیم، درخصوص آخرین وضعیت مسکن امید، اظهار کرد: برای این طرح حدود 300میلیارد تومان در بودجه سازمان دیده شده است و به‌دلیل اینکه این طرح یک طرح بین‌بخشی است مذاکرات با بانک‌ها، وزارت مسکن و دولت در حال انجام است، البته در این طرح به مشارکت خود مستمری‌بگیران نیز نیاز داریم.

وی افزود: برای واگذاری خانه‌های امید شرایطی را در میان متقاضیان درنظر می‌گیریم و اولویت‌بندی صورت می‌گیرد، یکی از این شرایط مدت بیمه‌پردازی و میزان مستمری دریافتی است چراکه 35درصد مستمری‌بگیران ما حداقل حقوق را دریافت می‌کنند بنابراین این طرح قطعا از حداقل مستمری‌بگیرانی که فاقد مسکن هستند، آغاز می‌شود. نوربخش همچنین درخصوص تضاد رویه‌یی که میان کمیته‌های تشخیص مشاغل سخت و زیان‌آور وجود دارد و باعث می‌شود در یک کمیته فرد بتواند با استفاده از قانون بازنشستگی این مشاغل 20ساله بازنشسته شود اما فرد دیگری با همان شرایط محق این موضوع نشود، اظهار داشت: قبول داریم که این مساله در کمیته‌های مختلف استانی وجود دارد اما به‌دنبال ایجاد وحدت رویه در این موضوع هستیم.

نوربخش ادامه داد: برای حل این مشکل برابر بیمه عمر مستمری‌بگیران از ماه جاری، ماهانه 3هزار تومان به بیمه تکمیلی آنها کمک می‌کنیم تا بتوانند بیمه عمر بخرند که در زمان فوت، خانواده متوفی بلافاصله از شرکت بیمه‌یی، سه‌میلیون تومان دریافت کنند.

وی ادامه داد: تا سال80 کل بدهی دولت به سازمان تامین‌اجتماعی 2هزار و 700میلیارد تومان، در سال84 حدود 4هزار میلیارد تومان و در انتهای دولت نهم به حدود 60هزار میلیارد تومان رسیده است.

در حال حاضر به‌ دلایل دیگر ازجمله تحریم‌ها که فشار زیادی را بر اقتصاد کشور وارد کرده است، پرداخت یکجای بدهی‌ها منطقی نیست زیرا این رقم حدود نیمی از رقم بودجه کشور است ولی انتظار این است که بدهی هر سال در همان سال پرداخت شود، مثلا برای سال94 این رقم حدود 15‌هزار میلیارد و 400میلیون تومان است. در سال گذشته سهم دولت در بودجه سازمان 9هزار میلیارد تومان بود که حدود 6هزار میلیارد از محل دو ردیف بودجه‌یی، مابه‌التفاوت قیمت ارز دارو و هدفمندی یارانه‌ها به سازمان پرداخت شد که مبلغ 760میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها بود.

وی درباره اجرای طرح تحول سلامت و بار مالی که برای این سازمان ایجاد کرده است، تصریح کرد: بار مالی این طرح برای ما حدود 3هزار میلیارد تومان است، ما مسوول تامین این درمان هستیم در این امر حدود 50درصد مابه‌التفاوت قیمت ارز دارو از طریق وزارت بهداشت به ما پرداخت می‌شود اما ماده دیگری در قانون الزام داریم که اگر بیش از نه‌بیست‌وهفتم هزینه‌های مالی بر اثر سیاست‌های دولتی ایجاد شد برعهده خود دولت باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر