خط آهن جنوب پس از چند دهه سامان میگیرد
با حضور مدیرعامل راهآهن ساخت یک خط آهن آغاز شد که به نظر میرسد به عنوان یکی از گامهای ابتدایی دولت در راستای بهبود اوضاع خط آهن جنوب است. خط آهنی که در تمام این سالها دست نخورده باقی مانده و مشکلات زیادی را برای قطارهای مسافرتی و باری به وجود آورده است.
در شرایطی که خط آهن جنوب در ایران یکی از قدیمیترین خطوط آهن کشور به حساب آمده و در طول تمام سالهای گذشته و با وجود مشکلات چندگانه به کار خود ادامه داده است، قدیمی و فرسودهشدن خطوط ریلی و امکانات زیربنایی در این پروژه عملا بقای بیش از این را غیرقابل تصور کرده است.
به گزارش ایسنا یک خطه بودن یکی از اصلیترین محورهای ریلی ایران که تنها محور ارتباطی برای اتصال استانهای شمالی، مرکزی و پایتخت کشور به جنوب میشود، باعث شده در مواقعی که به دلیل هر نوع سانحه یا مساله جوی این خط با مشکل روبهرو شده عملا اتصال ریلی به منطقه جنوبی کشور متوقف شود.
هرچند راهآهن در طول سالهای گذشته تلاش کرده زمان توقف حرکت در راهآهن جنوب را به شدت کاهش دهد اما تنها مسدود شدن مسیر یکی از قطارها کافی است تا برنامه سفر برای چند روز در این محور به هم بریزد. از اینرو و با سرمایهگذاری که از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته بنا شده است که نوسازی و بهسازی راهآهن جنوب به عنوان یکی از اصلیترین برنامههای راهآهن در نظر گرفته شود که طبق آخرین اخبار بخش قابل توجهی از این موضوع تاکنون انجام شده و بقیه نیز در ماههای آینده پیگیری خواهد شد.
درکنار بحث نوسازی یکی دیگر از محورهای اصلی مد نظر دولت ساخت خط دوم در بخشهای مختلف راهآهن جنوب است که روز گذشته معاون وزیر راه از خط دوم اندیشمک به اهواز رسما رونمایی کرده تا این موضوع به عنوان یکی از اصلیترین برنامههای دولت در دستور کار قرار گیرد؛ هرچند تا زمانی که تمام راهآهن جنوب با طول چند صد کیلومتریاش به حالت عادی بازگشته و از نظر امنیت، کیفیت و سرعت با استانداردهای جهانی همسان شود، فاصله زیادی باقیمانده اما میتوان از آغاز دو خطه کردن اندیشمک- اهواز و نوسازی سایر بخشهای این مسیر به عنوان یک اتفاق مثبت در طول تمام چند دههیی که از عمر این خط آهن میگذرد، یاد کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه خط راهآهن اهواز به اصفهان سال گذشته به عنوان طرح ملی مجوز گرفت و هماکنون درحال تامین منابع مالی جهت اجرای آن هستیم. منطقه خوزستان، محسن پورسید آقایی در مراسم کلنگزنی خط دوم محور ریلی اهواز- اندیمشک که در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: مسیرهای ریلی خوزستان منتهی به سمت دریا به جز اندیمشک که امکان دوخطه شدن آن وجود ندارد کاملا دوخطه میشوند. وی افزود: راهآهن، یکی از بخشهایی است که دولت با استفاده
از آن قصد ایجاد تحول جدی درکشور دارد و مسوولان ارشد کشور نیز بر ساخت و توسعه این بخش تاکید فراوان دارند. از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون درخصوص توسعه خطوط ریلی، مصوبات خوب و موثری به تصویب رسیده که بخشی از این مصوبات هماکنون درحال اجراست.
پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت مسافر به 2برابر ظرفیت موجود، هدفگذاری ما در بخش حمل و نقل ریلی است. یعنی باید ظرفیت را به 45میلیون نفر برسانیم و حمل و نقل بار را نیز از 35میلیون تن فعلی به 120میلیون تن ارتقا دهیم. برای رسیدن به این اهداف در درجه اول باید گلوگاهها را ساماندهی کنیم که بخش مهمی از آنها در خوزستان است.
