سرایت بلاتکلیفی بازار و خودروسازان به شورای رقابت

۱۳۹۴/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۶۳

پژویان: من عقیده دارم که دلیل شورای رقابت برای نپذیرفتن افزایش قیمت خودرو موضوع دیگری است و این شورا این مساله را موکول به این کرده که تکلیف طرح مجلس برای قیمت‌گذاری خودرو و نظرخواهی وزارت صنعت از شورای اقتصاد مشخص شود


شیوا: نیاز به رایزنی خاصی در این حوزه نیست اما شورای رقابت نامه‌ای را به رییس مجلس شورای اسلامی برای رفع ابهام تعیین مرجع قیمت‌گذاری خودرو ارسال کرده است


پس از آنکه بلاتکلیفی درخصوص قیمت خودرو بر خودروسازان، مردم و فعالان بازار خودرو مستولی شد، متولی قیمت‌گذاری یعنی شورای رقابت هم دچار بلاتکیفی شد و در نامه‌یی به رییس مجلس خواستار تعیین مرجع قیمت‌گذاری خودرو شد. این درحالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌تر در نامه‌یی به شورای اقتصاد خواستار غیرانحصاری دانستن خودرو شده بود تا قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود. خودروسازان پس از آنکه در اوایل سال94 قیمت خودرو بابت افزایش مالیات بر ارزش افزوده 2درصد افزایش یافت و شورای رقابت علاوه بر این افزایش، مجوز افزایش 2‌درصدی قیمت‌های ایران‌خودرو و افزایش 5درصدی قیمت‌های سایپا را داد، خودروسازان این افزایش را ناکافی دانستند و بر درخواست خود برای افزایش 15درصدی قیمت خودرو پافشاری کردند. اما دیروز رضا شیوا رییس شورای رقابت آب پاکی را روی دست خودروسازان ریخت و این درخواست را رد کرد و بااشاره به عامل کیفیت در تعیین افزایش قیمت خودرو گفت: درحال ‌حاضر بازار خودرو کشش افزایش قیمت را ندارد. اظهارات شیوا درحالی است که جمشید پژویان، رییس سابق شورای رقابت در گفت‌وگو با «تعادل» بهانه کشش نداشتن بازار را دلیلی عامیانه می‌داند و معتقد است که افزایش یا کاهش قیمت باید توجیه اقتصادی داشته باشد. وی شورای رقابت را مستاصل و درانتظار مصوبه مجلس می‌داند. به‌هرحال خبر رد درخواست برای خودروسازان خبری ناخوشایند است. با اینکه به عقیده کارشناسان، قیمت‌های کنونی ظرفیت افزایش 15درصدی را ندارد و بازاری که در رکود طولانی‌مدت فرو رفته است، چنین افزایش قیمتی را نمی‌پذیرد، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل نیز پیش از این‌ به «تعادل» گفته بود: بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد و در این بازار همه فروشنده هستند و با افزایش قیمت خودرو دیگر میل به خرید در مشتریان ایجاد نمی‌شود.


رد درخواست افزایش قیمت

با توجیه اقتصادی

جمشید پ‍ژویان در گفت‌وگو با «تعادل» درخصوص رد درخواست خودروسازان ازسوی شورای رقابت گفت: حتما کارشناسان این شورا با کار مطالعاتی انجام ‌شده تشخیص داده‌اند که این افزایش قیمت لزومی نداشته است. وی درخصوص اینکه شورای رقابت یکی از دلایل نپذیرفتن درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت را این دانسته است که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد، گفت: شورای رقابت نباید به این موضوع ورود پیدا کند که بازار کشش دارد یا خیر. شورای رقابت باید براساس مطالعات علمی تشخیص دهد که آیا افزایش 15درصدی قیمت خودرو توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟ رییس سابق شورای رقابت ادامه داد: درواقع شورای رقابت باید از دیدگاه اقتصادی نظر خود را ارایه دهد. وی همچنین افزود: اینکه بازار کشش دارد یا خیر، یک بحث عامیانه است و نه یک نظر اقتصادی دقیق.


شورای رقابت درانتظار مصوبه مجلس

پژویان همچنین گفت: من عقیده دارم که دلیل شورای رقابت برای نپذیرفتن افزایش قیمت خودرو موضوع دیگری است و این شورا این مساله را موکول به این کرده که تکلیف طرح مجلس برای قیمت‌گذاری خودرو و نظرخواهی وزارت صنعت از شورای اقتصاد مشخص شود. وی بااشاره به این مصوبه مجلس گفت: باتوجه به ماده92 اصل44 قانون اساسی این طرح توجیه قانونی ندارد. وی بااشاره به قسمتی از اظهارات شیوا درخصوص اینکه خودروسازان باید به‌دنبال افزایش کیفیت باشند تا تولید، گفت: در دستورالعملی که ما تعیین کرده بودیم، از پارامترهایی که بر قیمت خودرو موثر بود نام برده شد که یکی از آنها کیفیت است و آن را به‌نظر سازمان استاندارد موکول کرده بودیم.


خودداری از افزایش قیمت

به‌نفع خودروسازان

رضا شیوا در حاشیه همایش بیست‌وپنجمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی بااشاره به اینکه قیمت خودرو و میزان افزایش آن براساس محاسبات ریاضی تعیین شده و سپس تعیین‌تکلیف می‌شود، اظهار کرد: افزایش نیافتن قیمت برای خودروسازان بهتر است چراکه بازار کشش لازم را ندارد. وی بااشاره به اینکه دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو تعیین شده است، تصریح کرد: شورای رقابت منتظر تصمیم‌گیری مجلس درمورد رقابتی‌ یا غیررقابتی بودن بازار خودرو در این مورد است. رییس شورای رقابت خاطرنشان کرد: در فرمول تعیین افزایش قیمت خودرو شورای رقابت اگر کیفیت خودرو پایین باشد تولید‌کننده جریمه خواهد شد و اگر کیفیت آن بهبود پیدا کند جایزه خواهد گرفت. وی افزود: در حال حاضر کیفیت خودرو رشد چندانی نداشته است و به همین جهت به خودروسازان توصیه می‌شود در کنار افزایش تولید، کیفیت را نیز بهبود بخشند.

نامه‌نگاری با لاریجانی

رییس شورای رقابت از نامه‌نگاری با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برای تعیین‌تکلیف مرجع قیمت‌گذاری خودرو خبر داد. رضا شیوا در پاسخ به این پرسش که آیا شورا با مجلس در ارتباط با قیمت‌گذاری خودرو رایزنی کرده است؟ تصریح کرد: نیاز به رایزنی خاصی در این حوزه نیست اما شورای رقابت نامه‌یی را به رییس مجلس شورای اسلامی برای رفع ابهام تعیین مرجع قیمت‌گذاری خودرو ارسال کرده است. وی ادامه داد: بنابراین باید امیدوار بود که مرجع قیمت‌گذاری خودرو به‌زودی مشخص شود.


کیفیت ایران‌خودرو بهتر از سایپاست

شیوا همچنین در پاسخ به این سوال که طبق ارزیابی شورای رقابت کیفیت کدام خودروها بالاتر است، اظهار کرد: طبق فرمول ما به‌نظر می‌رسد ایران‌خودرو به لحاظ کیفی نسبت به سایپا رشد بهتری داشته است. رییس شورای رقابت همچنین بااشاره به اینکه خودرو چینی در حال کسب سهم بیشتری از بازار خودرو کشور است، تصریح کرد: به‌همین دلیل باید خودروسازان داخلی کیفیت خود را افزایش داده و آپشن‌های بیشتری برای تولیدات خود درنظر بگیرند. چینی‌ها خودروهایی می‌سازند که مردم از لحاظ ظاهری به آنها علاقه‌مندند ولی کیفیت‌شان در حد کیفیت خودرو داخلی نیست. شیوا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی نیز برعهده شورای رقابت قرار بگیرد، گفت: نه چنین موضوعی به‌صورت رقابتی تعیین می‌شود.

وی همچنین درباره تاثیر‌گذاری توافق هسته‌یی روی قیمت خودرو گفت: توافق هسته‌یی روی کل صنعت تاثیر خواهد گذاشت چراکه نقل‌وانتقالات پولی را آسان می‌کند همچنین قطعه‌سازان کشور‌های خوب که به‌دلیل تحریم‌ها می‌ترسیدند به ایران قطعه بفروشند نیز با ایران ارتباط پیدا می‌کنند و خودروسازان بیشتری نیز از خارج با ایران قرار‌داد می‌بندند. شیوا همچنین تصریح کرد: درصورت ایجاد توافق پیش‌بینی ما این است که خودروسازان خارجی بیشتر با خودروسازان داخلی قرارداد ببندند که این امر باعث می‌شود بازار خودرو داخلی از حالت غیررقابتی به رقابتی تبدیل شود. رییس شورای رقابت همچنین درباره تشکیل کمیته بانک و بیمه در شورای رقابت گفت: کارگروه بیمه برای رسیدگی به مساله انحصار تشکیل شده و در آینده کارگروه بانک نیز شکل خواهد گرفت. وی همچنین درباره‌ پرونده 650میلیون یورویی اظهار کرد: این پرونده در مرحله کارشناسی است و پس از آن در صحن علنی شورای رقابت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه