تعاونی، راهکار حل مشکل زنان سرپرست خانوار
معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست میگوید: دور هم جمع شدهایم تا اندیشه و حرکت فعالیت بانوان در بخش تعاون را توسعه دهیم. قاعدتا در تعاونیها مباحث ما جنسیتی نیست. ولی به عنوان یک واقعیت با توجه به فراوانی تعداد تعاونیهایی که دست بانوان است و به واسطه نوع اشتغال اعضا دارای شرایط خاص هستند و باید به این بخش از تعاونی نگاه کرد.
حمید کلانتری با اشاره به اینکه تعاونیهایی که 70درصد اعضای آن زن باشند تعاونی بانوان محسوب میشود، میافزاید: با توجه به اینکه این اقدام حرکتی است در جهت اشتغال و ظرفیتهای شغلی برای بانوان (به ویژه زنان سرپرست خانوار که یک مساله جدی درکشور است و از این طریق ایجاد درآمد کنیم) تصمیم گرفتیم که به سهم خودمان این بخش را جدیتر پیگیری کنیم. ما خیلی تفاوتی بین توسعه اشتغال و تعاونیها نمیبینیم. اگر تعاونیها توسعه پیدا کند، اشتغال هم توسعه پیدا میکند. آموزش فنی حرفهای مهارت ایجاد میکند. این مهارت وقتی ارزشمند است که منجر به شغل آن هم از نوع پایدار شود. بنابراین با سازمان آموزش فنی حرفهای یک اشتراک موضوعی، منافع و هدف داریم که باید دنبال کنیم. هدف صندوق کارآفرینی امید از تسهیلات اعطایی، ایجاد شغل و درآمد است. معاونت اشتغال با رایزنیهایی که میکند تصمیم به ایجاد شغل و درآمد میکند. بخشی از هدف تعاون هم ایجاد شغل و درآمد است. البته تعاون هدفهای اصولی دیگری مانند توسعه سرمایه اجتماعی، برقراری عدالت اجتماعی، محرومیتزدایی و... را هم دنبال میکند اما هدف مشترک با سایر بخشها اشتغال و افزایش درآمد است. هر راهکار
و ابزاری که ما را سریعتر به اشتغال و درآمد برساند باید استفاده کنیم. این ابزارها عبارتند از: فرهنگسازی، تبلیغات، آموزش و سازماندهیهای قشری است. ساماندهی قشری به معنای ایجاد تعاونی جوانان، بانوان، مددجویان بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی (ره)، دانش بنیان و... است.
وی با تاکید بر اینکه باید باشگاه بانوان تعاونگر را فعال کنیم که موجب تقویت همدیگر شوند، میگوید: درکنار آن کارگاههای آموزشی، برگزاری نمایشگاهی از توانمندی بانوان و... برگزار میکنیم که به ارتقا و توسعه تعاونی بانوان میشود. هدف ما صرفا هدف ایجادی نیست بلکه هدف تثبیتی و توانمندی است تا تعاونیهای موجود کارآمدتر باشند و به ارتقا بهرهوری، کیفیت و حجم تولیدات دست پیدا کنند. این تقویت از لحاظ کیفیت کالاها، بازارسازی، بازاریابی و... بهتر عمل کنند. البته از نظر کمیت هم میخواهیم که تعاونیهای بانوان افزایش پیدا کند تا جمعیت بیشتری را تحت پوشش قرار دهد. مواردی که مدنظر ماست محدود به روستا یا شهر نمیشود و همه جا کشور باید موضوعیت داشته باشد. حمید کلانتری در پایان با بیان اینکه باشگاه بانوان تعاونگر باید شکل گرفته و تا سه چهار ماه دیگر سمینارهای خود را بگذارد، میگوید: باید این نهضت تعاون شکل بگیرد تا حرکتی بزرگ در جهت اشتغال و حرکت سازمان یافته زنان به وجود آید.
