اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۵۳

درآمدهای ملی ترکیه به 800 میلیارد دلار رسید

وزیر دارایی ترکیه اعلام کرده که درآمد ملی این کشور از ۲۳۰میلیارد دلار در سال۲۰۰۲میلادی به ۸۰۰میلیارد دلار رسیده است. به گزارش تی‌آرتی ترکیه، محمد شمشک گفته است: «ترکیه باوجود تمامی تحولات منفی موجود در اطراف آن در مقایسه با اروپا ۳برابر بیشتر رشد اقتصادی داشته است.» به گفته شمشک، باوجود بحران مالی جهانی که بزرگترین بحران مالی جهان در ۶۰سال اخیر بوده و باوجود بحران مالی اروپا و بحران موجود در خاورمیانه، ترکیه نزدیک به پنج درصد رشد اقتصادی داشته است.


افزایش درآمدهای نفتی آذربایجان برای دومین ماه پیاپی

درآمد صادرات نفتی آذربایجان برای دومین ماه پیاپی افزایش یافت. به گزارش پایگاه خبری «ای‌بی‌سی»، رشد صادرات فرآورده‌های نفتی آذربایجان در ماه مارس موجب شد تا افزایش درآمدهای صادراتی این کشور که از ماه فوریه آغاز شده بود، برای دومین ماه پیاپی ادامه یابد. براساس اعلام کمیته گمرک جمهوری آذربایجان، صادرات فرآورده‌های نفتی این کشور در بازه زمانی ژانویه تا مارس٢٠١٥ به ٥٩٥هزار و ٦١٦ تن نفت به ارزش 199.6میلیون دلار رسید. در این دوره، اگرچه صادرات فیزیکی فرآورده‌های نفتی 49.83درصد نسبت به مدت مشابه سال٢٠١٤ افزایش یافت اما ارزش صادرات نفتی 28.55درصد کاهش داشت. با این حال، صادرات فرآورده‌های نفتی در ماه‌های فوریه و مارس امسال، به‌طور پیاپی افزایش یافت و از ١٧٨هزارو٥٤٥ تن در ماه ژانویه به ١٩٩هزارو٣٢٧ تن در ماه فوریه با ارزش 67.096میلیون دلار و ٢١٧هزارو٧٤٣ میلیون تن با ارزش 77.46میلیون دلار در ماه مارس رسید.


مشکلات اقتصادی تحریم‌های روسیه کمتر شده است

قائم‌مقام بانک جهانی اعلام کرد: مشکلات اقتصادی روسیه که با تحریم‌ها علیه این کشور ایجاد شده با سیاست‌های مناسب مالی تا حدودی تعدیل شده است. به گزارش راشاتودی، بانک جهانی با نظر ولادیمیر پوتین مبنی بر اینکه دشواری‌های اقتصادی جاری روسیه با مدیریت و سیاست‌های مالی این کشور فروکش کرده را تایید کرد. در 2ماه گذشته سطح امیدواری در اقتصاد روسیه آرام‌آرام تقویت شد و ارزش روبل با سیاست‌های مالی مناسبی که در این کشور اجرا شد، تقویت شده است. بانک جهانی همچنین هشدار داده که هنوز مشکلات کاملا برطرف نشده و روسیه احتمالا با چالش‌های اقتصادی در‌ آینده مواجه می‌شود چراکه هنوز ابهامات درباره اینکه قیمت نفت چقدر نوسان خواهد داشت، باقی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر