انتشار 300میلیاردی اوراق سلف نفت کوره با سود 25درصد

۱۳۹۴/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۴۱۷

گروه بورس انرژی|

همزمان با زمزمه‌هایی دررابطه با کاهش نرخ سود بانکی به 20درصد، قرار است اوراق سلف موازی نفت کوره با سود 25درصد از فردا (سه‌شنبه اول اردیبهشت ماه) عرضه شود. در فاز اول این عرضه 50میلیارد تومان اوراق سلف موازی نفت کوره عرضه خواهد شد.

به گزارش «تعادل»، مهم‌ترین‌ هدف از عرضه قراردادهای سلف موازی تامین مالی طرح‌ها با شیوه‌های جدید است که بار مالی سنگینی برای دولت نداشته باشند. باتوجه به هدف‌گذاری دولت برای خروج غیرتورمی از رکود همچنین تقویت بخش تولید با محوریت پروژه‌های بزرگ و با اولویت پروژه‌های نفتی و گازی، این قبیل عرضه‌ها را می‌توان در مسیر تامین مالی بنگاه‌هایی دانست که دولت قصد سرمایه‌گذاری در آنها را ندارد.

براساس این گزارش، شرکت تامین سرمایه امین متعهد پذیره‌نویسی این اوراق شده است و کارگزار عرضه‌کننده کارگزاری خبرگان سهام خواهد بود. همچنین دارایی پایه اوراق نفت کوره ٣٨٠سانتی استوک است و هدف از عرضه آن تامین مالی طرح‌های توسعه‌یی شرکت ملی نفت ایران است.


جزییات عرضه اوراق نفت کوره

این گزارش حاکی است، علیرضا سیری معاونت بازار تامین سرمایه امین در گفت‌وگو با «تعادل» درمورد جزییات عرضه اوراق سلف موازی نفت کوره در بورس انرژی با بیان اینکه این اوراق در 6 بخش 50میلیارد تومانی عرضه خواهد شد، اظهار داشت: مبلغ کل اوراق سلف نفت کوره بالغ بر 300میلیارد تومان است.

سیری با بیان اینکه سود یکساله این اوراق 25درصد است، گفت: نرخ سود روزشمار اوراق نفت کوره نیز 23درصد است. به گفته معاونت بازار تامین سرمایه امین، درصورتی که قیمت هر بشکه نفت‌خام در طول یک‌سال آینده نیز افزایش پیدا کند، نرخ سود یکساله اوراق به 28درصد افزایش پیدا خواهد کرد. وی همچنین با بیان اینکه افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند این اوراق را خریداری کنند، افزود: افرادی که دارای کد معاملاتی بورس اوراق باشند باید، کد آنها در سامانه معاملاتی بورس انرژی بازتعریف شود و آن زمان می‌توانند نسبت به خرید اوراق سلف نفت کوره اقدام کنند.

سیری ادامه داد: بخش اول این اوراق فردا (سه‌شنبه اول اردیبهشت‌ماه) به میزان 50میلیارد تومان در بورس انرژی عرضه خواهد شد.

معاونت بازار تامین سرمایه امین با بیان اینکه افراد می‌توانند در زمان سررسید یکساله اوراق را به وزارت نفت بفروشند، اضافه کرد: همچنین آنها می‌توانند نفت کوره را به‌صورت فیزیکی دریافت کنند، منتها باید مابه‌التفاوت قیمت نفت کوره در بازار را تسویه کنند.

این فعال بازار سرمایه بااشاره به اینکه قرار است نرخ سود بانکی به 20درصد کاهش پیدا کند، این اوراق می‌توانند باتوجه به سود حداقل 23درصدی محل سودآوری برای سرمایه‌گذاری باشند، ادامه داد: درحالی که نرخ سود بانکی روزانه 10درصد است، اما نرخ سود اوراق سلف نفت کوره به‌صورت روزشمار 23درصد است که این مورد جذابیت لازم را برای خرید این اوراق فراهم خواهد کرد. سیری افزود: در هفته‌های آینده نیز بخش‌های بعدی اوراق سلف موازی نفت کوره در بورس انرژی عرضه خواهد شد.


رونق گرفتن معاملات برق

براساس این گزارش، زیرساخت‌های لازم برای تامین برق صنایع و مصرف‌کنندگان بزرگ از بورس انرژی فراهم شده و با تحقق این مهم، امسال معامله‌های برق در بورس رونق می‌گیرد.

مدیرعامل بورس انرژی در این خصوص اظهار داشت: زیرساخت‌های لازم برای تامین برق صنایع و مصرف‌کنندگان بزرگ از بورس انرژی فراهم شده و وزارت نیرو به‌دنبال آن است که با هماهنگی دولت در گام نخست به‌ تدریج بخشی از مصرف‌کنندگان بزرگ را وارد بورس کند تا از این رهگذر معامله‌های برق در بورس انرژی رونق بگیرد.

علی حسینی افزود: صنایع بزرگ کشور به‌زودی می‌توانند در بورس انرژی، برق موردنیاز خود را خریداری و از مزایای آن استفاده کنند و اجرایی شدن این امر صنعت برق ایران را در مسیر توسعه خود کمک خواهد کرد. وی ادامه داد: معامله‌های برق اکنون در بورس انرژی به‌خوبی در حال انجام است و صادرات برق نیز می‌تواند به‌عنوان یک راهبرد ملی به‌زودی از مسیر بورس انرژی اجرایی شود و تمام زیرساخت‌های موردنیاز آماده است.

حسینی افزود: ارزش معامله برق در بورس انرژی پارسال نسبت به سال٩٢ رکورد جدیدی را تجربه کرد و ٢١٢درصد رشد داشت. مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه نیروگاه‌های خصوصی بخشی از برق تولیدی خود را در بورس انرژی عرضه و شرکت‌های توزیع نیز بخشی از برق موردنیاز خود را از طریق این بورس خریداری می‌کنند، گفت: اکنون ٢٠نیروگاه خصوصی کشور و همه شرکت‌های توزیع نیروی برق در بورس انرژی حضور دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر