تازه خبر

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۰۸

محدود شدن فروش 2 داروی شبه‌مخدر

ایسنا معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر از اعمال محدودیت جدی برای عرضه «ترامادول» و «دیفنوکسیلات» خبر داد. پرویز افشار با اشاره به افزایش مصرف شبه‌مخدرهای اعتیادآور چون ترامادول، اظهار کرد: اکنون ترامادول به‌شدت مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد و به دنبال ایجاد محدودیت جدی برای عرضه ترامادول و داروی دیفنوکسیلات هستیم.


آموزش سگ‌ها برای تشخیص سرطان تیروئید

ایسنا متخصصان امریکایی ادعا کردند که به کمک حس بویایی سگ‌ها می‌توان سرطان تیروئید را در افرادی که بیماری‌شان تشخیص داده نشده، شناسایی کرد. متخصصان امریکایی در آزمایشی که روی 34 بیمار انجام دادند توانستند به کمک این روش در تشخیص تومورها 88 درصد موفق‌تر عمل کنند. از سوی دیگر کارشناسان موسسه تحقیقات سرطان انگلیس معتقدند اگرچه به کار گرفتن سگ‌ها برای تشخیص سرطان تیروئید عملی نیست اما شناسایی مواد شیمیایی که سگ‌ها می‌توانند حس کنند به آزمایش‌های جدیدی منجر می‌شود. به گفته متخصصان، سگ‌ها 10برابر بیش از انسان دارای‌گیرنده‌های بویایی هستند و قادرند بوهای خاصی که از طریق سرطان منتشر می‌شوند، تشخیص دهند. همچنین نتایج آزمایش‌های انجام شده مرتبط با تشخیص سرطان‌های ریه و روده به کمک قدرت بویایی سگ‌ها امیدبخش بوده‌ است.


کاهش مصرف کود شیمیایی در کشور به یک‌سوم

ایانا مدیرعامل مجمع ملی کشاورزان خبره گفت: در سال‌های گذشته در بخش زراعی و باغی حدود یک میلیون و 300 هزار تن کود شیمیایی مصرف می‌شد، در حالی که اکنون مصرف این نهاده به حدود 400 هزار تن رسیده است. علی خان‌محمدی قیمت بالای کودهای شیمیایی، کیفیت پایین، عدم اعتماد کشاورز و تبلیغات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آثار مصرف بی‌رویه کود شیمیایی در سلامت محصولات و مردم را از دلایل این کاهش عنوان کرد. خان‌محمدی این اظهارنظر را که تمایل کشاورزان به خرید کودهای آلی و زیستی منجر به کاهش مصرف کودهای شیمیایی شده را رد کرد و ادامه داد: قیمت کودهای آلی و زیستی گران است و اگر کشاورز بخواهد کود آلی در مزرعه خود مصرف کند که به نتیجه دلخواه برسد، باید دست‌کم سه تن از این کودها استفاده کند.


سوختگی؛ چهارمین علت تروما

ایسنا یک متخصص پزشکی اجتماعی با اشاره به اینکه آشپزی شایع‌ترین فعالیت عامل سوختگی است، خاطرنشان کرد: 84 درصدسوختگی‌های کودکان در محیط خانه رخ می‌دهد که در 80درصد موارد، این حوادث هنگامی که تحت مراقبت والدین نیستند، اتفاق می‌افتد. دکتر محسن صابری‌اسفیدواجانی با اشاره به اینکه سوختگی یکی از شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی و یک مشکل سلامت عمومی است، گفت: سوختگی چهارمین علت تروما بعد از حوادث ترافیکی، سقوط و خشونت بین فردی است که حدود 90 درصد آن در کشورهای با درآمد متوسط و پایین رخ می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر