بازگشت درآمد اختصاصی 110 میلیارد تومانی انتقال خون به این سازمان

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۰۵

تعادل

مدیرکل سازمان انتقال خون ضمن ارایه توضیحاتی درخصوص طرح تحول انتقال خون، خواسته‌ها و برنامه‌های انتقال خون درسال جدید را عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی‌اکبر پورفتح‌الله گفت: طرح تحول در انتقال خون درحال اجراست و برنامه‌های راهبردی آن تدوین شده است. بحث‌هایی مثل ورود انتقال خون به چرخه اقتصادی قطعی شد، در حوزه معاونت درمان کارشناسی و ارزش‌گذاری خدمات انتقال خون صورت گرفته و خدمات نوینی که انتقال خون تا به حال ارایه نمی‌داده درحال حاضر در بسته سلامت جدید ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: تعرفه‌گذاری و بسترسازی این طرح در سازمان انتقال خون آماده است و بخشی از آن درحال اجراست و بخش‌هایی از آن نیز به تدریج در آینده اجرا خواهد شد.

پورفتح‌الله بحث مدیریت مصرف خون را از برنامه‌های مهم طرح تحول انتقال خون دانست و ادامه داد: درخصوص این موضوع برنامه‌های عملیاتی آغاز شده است. همچنین در بحث چرخه مصرف بیمارستانی خون که در گذشته هیچ نظارت و کنترلی روی آن وجود نداشت، اقدامات خوبی انجام گرفته است. درهمین مورد آیین‌نامه کمیته‌های انتقال خون بیمارستانی بازنگری شده که در این بازنگری سرویس‌های انتقال خون بیمارستانی را نیز درنظر گرفتیم. بسیاری از فعالیت‌هایی که در کشور ما انجام نمی‌شود، مثل مدیریت خون بیمار در این چرخه و در سرویس‌های خون بیمارستانی دیده شده است.

رییس سازمان انتقال خون در ادامه صحبت‌هایش بااشاره به اعتبارات این سازمان نیز تصریح کرد: طبیعتا مشکل اعتباری در همه دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، اما دولت و مجلس شورای اسلامی نگاه خیلی خوبی به سازمان انتقال خون داشته و بخش عمده‌یی از مشکلات اعتباری ما مرتفع شده یا درحال رفع است.

به گفته پورفتح‌الله، انتظارات انتقال خون در قانون بودجه لحاظ شده اما نقطه نظری که ما درمورد درآمدهای اختصاصی سازمان انتقال خون داریم این است که براساس قوانین موجود درآمدهایی که در سازمان انتقال خون ایجاد می‌شود به‌عنوان درآمد اختصاصی تلقی شده و 100درصد آن باید به سازمان برگردد اما متاسفانه هم در طرح قانون بودجه که دولت به مجلس داده است و هم در مجلس، بخشی از درآمد ما به سازمان برنمی‌گردد و ما درحال پیگیری این موضوع هستیم.

وی با بیان اینکه میزان درآمد اختصاصی انتقال خون 110میلیارد پیش‌بینی شده، تصریح کرد: طبق قانون تمام این درآمد باید به سازمان برگردد اما این درحالی است که در لایحه‌یی که دولت به مجلس برد از 110میلیارد درآمد انتقال خون، 50درصد آن یعنی نزدیک به 55میلیارد به سازمان برگردانده می‌شد که با مساعدت‌های همکاران ما در مجلس این میزان را به 65میلیارد رساندند. ولی انتظار ما این است که 100درصد درآمد به انتقال خون برگردد و پیگیر این مساله هستیم. قول‌های مساعدی در این زمینه داده شده که امیدواریم در صحن مجلس تصویب شود که تمام درآمد سازمان انتقال خون به سازمان برگردد.

سرمایه‌گذاری عمده‌ در زمینه مدیریت خون بیمار، از دیگر برنامه‌های انتقال خون درسال جدید است که پورفتح‌الله به آن اشاره کرد و افزود: علت این کار این است که مدیریت خون بیمار می‌تواند کاهش تقاضا برای خون و فرآورده‌های خونی در کشور را به‌دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: با وضعیت حال حاضر کشور که 27واحد اهدای خون به ازای هر هزار نفر است، نیازی به افزایش اهدا‌کننده بیش از این نخواهیم داشت. بنابراین باید حجم اهدای خون را درهمین حد نگه داشته و به کنترل کیفی و ارتقای فرآیند‌های سازمان در این زمینه بپردازیم. در عوض با مدیریت مصرف خون و با روش‌هایی مثل انتقال خون خودی و بسیاری از روش‌هایی که در بیمارستان‌ها امکان‌پذیر است، مصرف خون را مدیریت کنیم.

پورفتح‌الله با بیان اینکه امروزه در کشورهای پیشرفته مصرف پلاسما به حداقل رسیده و جانشین‌های خوبی برای پلاسما مطرح شده است، تاکید کرد: این جانشین‌های پلاسمایی باید وارد چرخه مدیریت مصرف خون کشور شده و مورد استفاده قرار گیرند. همچنین نگاه ویژه‌یی به چرخه جمع‌آوری پلاسما داریم و رسیدن به خودکفایی در عرصه داروهای مشتق از پلاسما از دیگر برنامه‌های سازمان انتقال خون است.

پورفتح‌الله ادامه داد: درحال حاضر ظرفیت 150هزار لیتری پلاسمای مازاد بر چرخه نیاز انتقال خون را که پلاسمای بازیافتی است داریم و نزدیک به 150 تا 200هزار لیتر نیز با مجوزهایی که به بخش خصوصی داده شده به روش فریز و در این بخش درحال جمع‌آوری است. بنابراین امیدواریم که با یک برنامه سه‌ساله این میزان به 600هزار لیتر برسد زیرا با این میزان می‌توانیم نیاز کشور را در زمینه پلاسما و داروهای مشتق از پلاسما برطرف کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر