افزایش 2/6درصدی ترانزیت کشور

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۹۸

در 11 ماهه سال93، بیش از 11میلیون‌و281‌هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 6.2‌درصد افزایش یافته است. مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری کشور با اعلام این خبر، اظهار کرد: در پی اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران طی مدت مذکور از مجموع کالاهای ترانزیت شده، 5میلیون‌و97‌هزار تن را مواد نفتی و 6میلیون‌و183‌هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

محمدجواد عطرچیان افزود: در مدت مذکور، از میان مرزهای کشور بندرعباس با 3‌میلیون‌و10‌هزار تن معادل 7/26‌درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به‌شمار می‌رود. پس از آن مرزهای پرویزخان، باشماق و بازرگان در رده‌های بعدی قرار دارند. وی افزود: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با 3‌میلیون‌و793‌هزار تن معادل 33.6‌درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، لطف‌آباد و سرخس در رده‌های بعدی قرار دارند. به گزارش ایسنا، عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از 515‌هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل‌کننده کالاهای ترانزیتی، 324‌هزار دستگاه معادل 63‌درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات موثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، اقدام سازمان‌های مرتبط در حرکتی هماهنگ برای رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصربه‌فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

عطرچیان از رویکرد جدید و تلاش جدی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی جهت بهره‌مندی از توانمندی بخش خصوصی و صاحبان شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و تشکل‌های صنفی مربوطه که در این زمینه نقش‌آفرینی بسیار مناسبی داشته‌اند و از عوامل موثر در رشد ترانزیت است در جهت افزایش هرچه بیشتر سهم ترانزیت در منطقه خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند قطب ترانزیت منطقه باشد لذا شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌یی و برقراری روابط‌ دیپلماسی بین کشورهای همسایه و منطقه آسیا در دستورکار قرار گرفته است تا با رشد و توسعه قابلیت‌های موجود و با مدیریت صحیح روند ترانزیت روز‌به‌روز رشد داشته و رونق یابد.

پس از به‌وجود آمدن برخی مشکلات بین ایران و ترکیه در پاییز سال جاری به نظر می‌رسید آمار کل ترانزیت کشور در این سال تحت تاثیر این آمار قرار گیرد اما با ارایه آمارها 11 ماهه به نظر می‌رسد اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بهبود زیرساخت‌های ترانزیتی کشور هرچند در حدی جزئی جواب داده است. وزیر راه و شهرسازی چند روز قبل رسما خبر از تلاش جدی دولت برای بهبود وضعیت پایانه‌های مرزی ایران داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر