مزایا و معایب «سپاس»

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۵

تسنیم| رضا امامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آغاز به‌کار صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله پاداش سهامداری از روز شنبه با نرخ سود تضمینی دست‌کم 30درصد گفت: روال این صندوق بدین صورت است که همزمان با فروش صندوق، اوراق اختیار تبعی فروش در اختیار خریدار قرار می‌گیرد که 30درصد بالاتر از قیمت صندوق «اختیار فروش» را دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این سود در زمان سررسید در صورت تمایل سهامدار به اعمال اختیار فروش به سهامدار تعلق خواهد گرفت. همچنین این ابزار مالی جدید که از طریق کارگزاری‌های بورس عرضه می‌شود و صندوق سرمایه‌گذاری پاداش سهامداری توسعه یکم «سپاس» نامگذاری شده، با امکان معامله پس از پایان پذیره‌نویسی تعیین شده است. وی ادامه داد: باتوجه به اینکه سهامداران مرکز مالی ایران چهار بورس کشور و شرکت سپرده‌گذاری هستند و سهامداران بورس‌ها نیز متشکل از تمامی نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه هستند، مرکز مالی به لحاظ سهامداری و مدیریتی بزرگ‌ترین مجموعه فعالان بازار سرمایه را نمایندگی می‌کند و از این حیث به‌عنوان نماینده این بخش مدیریت صندوق را برعهده دارد. امامی تصریح کرد: درحال حاضر نرخ سود ترجیحی پرداختی توسط بانک‌ها و برخی اوراق بیش از ارقام تعهد شده در این طرح است، پس از این حیث افزایش در نرخ‌ها ایجاد نخواهد شد. به‌علاوه اینکه باتوجه به نوع عرضه این اوراق و کشف قیمت در بازار در صورتی که واقعا این نرخ نسبت به نرخ‌های رایج بازار بالاتر باشد با رقابتی که در قیمت این اوراق ایجاد خواهد شد، نرخ مذکور کاهش یافته و متناسب با نرخ بازده انتظاری سرمایه‌گذاران خواهد شد.

وی گفت: اگر بازار سهام رشد نداشته باشد صاحب صندوق حتی اگر یک روز قبل از سررسید 13ماهه مجبور به فروش شود ممکن است هیچ سودی به آن تعلق نگیرد؛ چراکه نرخ سود 12ماهه هم حدود 27.5درصد است و این درحالی است که اگر درحال حاضر سپرده روزشمار 22درصد در بانک باز شود، نرخ سود یک‌ساله حدود 25درصد می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: این درحالی است که شما هر وقت بخواهید پول خود را بگیرید سود دوره به شما تعلق می‌گیرد ولی در صندوق پاداش، بدون رشد بازار سودی قبل از سررسید در کار نخواهد بود. از طرف دیگر اگر بازار رشد کند حتی ممکن است باوجود افزایش NAV صندوق قیمت ابطال در رقابت فروش آن قدر کاهش یابد که بازدهی صندوق صفر یا حتی منفی شود. امامی افزود: در نهایت صندوق پاداش سهامداری به دلیل عدم سقف بازدهی با خطر ابطال گسترده واحد‌های سرمایه‌گذاری سایر صندوق‌ها و هجوم صاحبان نقدینگی از بانک به این صندوق مواجه خواهد بود که می‌تواند هرج و مرج گسترده‌یی در بازار دارایی‌های مالی دربرداشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر