ریسک‌های سیستماتیک؛ بلای جان بازار

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۴

محمد اسکندری در گفت‌وگو با ایرنا، درباره اوضاع این روزهای بازار سرمایه گفت: دلیل اصلی نارضایتی مردم ریسک‌هایی بود که به بازار ایران وارد شد از این رو باید قوانین دایمی برای حمایت از سرمایه‌گذاری داشته باشیم تا ریسک وارده به بازار کم شود.

وی بااشاره به نوسانات اخیر بازار سرمایه، اظهار داشت: نوسانات خارج از عرف باید علت‌یابی شود تا بازار سرمایه از قیمت‌های واقعی برخوردار شده و رفتارهای هیجانی در آن به حداقل برسد اما به‌دلیل وجود سیاستی به‌نام دامنه نوسان، افق دید افراد و سرمایه‌گذاران روزانه شده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: از آنجا که حجم سرمایه در گردش بازار بورس، بیشتر توسط حقیقی‌ها مدیریت می‌شود، افراد به صف‌های خریدوفروش و نوسانات روزانه نگاه می‌کنند.

وی بااشاره به وجود برخی بدبینی‌ها نسبت به این بازار، گفت: به‌عنوان مثال وقتی در یک روز، یک فرد با 10صنعت قرار است توسعه سرمایه‌گذاری داشته باشد و می‌بیند 5 تا از اینها منفی شده‌اند، فکر می‌کند که در آینده 5صنعت بقیه هم منفی خواهد شد و با این دید، سرمایه‌گذاری نمی‌کند چراکه جو روانی بر بازار حاکم است. به اعتقاد اسکندری، اگر دامنه نوسان وسیع‌تر شود و هر فرد یا سرمایه‌گذار تنها به‌واسطه تحلیل و اطمینان از بازار، سراغ خرید سهام برود، قاعدتا تحلیل حاکم خواهد شد نه جو روانی اما هم‌اکنون حجم مبنا ملاک قرار گرفته و باعث شده رفتارهای هیجانی تشدید شود.

وی با تاکید بر آنکه سیستم باید به سمت واقعی شدن حرکت کند، افزود: افرادی که تنها با پول و قدرت وجه نقد وارد بازار می‌شوند، از قدرت بیشتری برای تصمیم‌گیری در این بازار برخوردارند و این افراد شامل حقوقی‌ها و شرکت‌های بزرگ هستند که معمولا نسبت به آینده بازار خوشبین نیستند. وی باز شدن قفل نمادهای پالایشگاهی را یکی از راهکارهای خروج بورس از نوسانات عنوان کرد و افزود: اگر پالایشگاه‌ها بسته باشد، افراد نمی‌توانند با آن معامله کنند چراکه بعضی بدهکار هستند، بعضی خرید دارند و بعضی قرار است، حقوق پرداخت کنند اما وقتی پالایشگاه‌ها بسته و بخشی از فروش یعنی 30درصد بازار بورس بلوکه شده باشد، فشار فروش روی 70درصد باقی وارد می‌شود از این رو سازمان بورس باید انرژی خود را برای گشودن قفل این نمادهای پالایشگاهی بگذارد تا نقد شوندگی بازار افزایش یابد.

این کارشناس اقتصادی از بسته بودن طولانی‌مدت بسیاری از نمادهای پالایشگاهی به‌عنوان یکی از عوامل ضربه زننده به بازار یاد کرد و افزود: اگر این موضوع در کوتاه‌مدت حل نشود، خیلی نمی‌توانیم به آینده بازار بورس امیدوار باشیم.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل و شاید شاه‌بیت مشکلات شرکت‌های بورسی و سرمایه‌گذاری در بورس، موضوع سود بانکی غیرواقعی است که سیستم بانکی به‌دلیل کمبود منابع اقدام به پرداخت سودهای نامناسب و غیرمنطقی به سپرده‌ها می‌کند و این موضوع از جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار بورس کاسته است. اسکندری بااشاره به ارتباط بازار سرمایه با سایر بازارها، گفت: بسیاری از تصمیمات در بازار پول، ارز و مانند آن تاثیرگذار است لذا نرخ سود بانکی اثرات قابل‌ملاحظه‌یی در این بازار می‌گذارد که باید به آن توجه کرد. وی تاکید کرد: اگر بانک مرکزی زودتر فکری برای محدود کردن مبادلات این بانک‌ها و موسسات نرخ‌شکن که شامل چند بانک و موسسه بحران‌زده است و اکثرا مجوز رسمی ندارند، نکند شاهد یک بحران بزرگ خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت چشم‌انداز روشنی برای رفع این مشکل به مردم و ‌سرمایه‌گذاران ارایه نمی‌کند، افزود: وقتی مردم بتوانند با سرمایه‌گذاری در بازار بانکی، بعضا 27درصد سالانه سود دریافت کنند، بازارهای موازی برای آنها جذابیت لازم را نخواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر