آلوده‌ترین نقاط زمین

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۷۴

از آنجا که جمعیت کره‌زمین به 7میلیارد نفر رسیده، یافتن مکانی که توسط انسان‌ها مورد هجوم و تخریب قرار گرفته نشده باشد، کار بسیار سختی است. برخی مکان‌های کره‌زمین به‌دلیل فعالیت‌های نادرست انسان ‌اکنون به مخروبه بدل و برخی مکان‌ها سمی شده‌اند. 15مکان که سمی‌ترین مکان‌های دنیا به‌شمار می‌روند و دیگر نمی‌توان در آنها زندگی کرد، کجاها هستند؟

رودخانه سیتاروم در اندونزی؛ جایی که زمانی رودخانه بود، ‌اکنون آلوده‌ترین رودخانه دنیا نام گرفته است. حدود 5میلیون نفر در حوزه این رودخانه زندگی می‌کنند و تقریبا همه آنها از آب این رودخانه استفاده می‌کنند.

چرنوبیل در اوکراین؛ چرنوبیل شهری است در شمال اوکراین که سال1986 براثر حادثه «چرنوبیل» که در نیروگاه هسته‌یی در 14/5کیلومتری این شهر اتفاق افتاد، خالی از سکنه شد. حادثه چرنوبیل، بدترین حادثه نیروگاه هسته‌یی جهان نام گرفته است. این منطقه به‌دلیل آلودگی رادیو اکتیوی بالا، خالی از سکنه است.

لینفن در چین؛ هوای لینفن از هر شهری در دنیا که تصورش را کنید، آلوده‌تر است. این مکان «دهکده سرطان» نام گرفته است. این شهر در قلب کمربندی زغال‌سنگ چین قرار دارد و مه و غبار ناشی از آلاینده‌های صنعتی و ماشین‌ها، آسمان این شهر را در تمام ساعات شبانه‌روز سیاه کرده است.

چرخاب شمالی اقیانوس آرام؛ جزیره‌یی است در اقیانوس آرام که به محلی برای جمع شدن زباله‌های ساخته بشر تبدیل و به‌عنوان «زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام» معروف شده است. زباله‌هایی به حجم دو برابر شهر تگزاس روی این بخش از اقیانوس آرام شناورند. بیشتر این زباله‌ها را مواد پلاستیکی تشکیل می‌دهند.

روندونیا در برزیل؛ روندونیا ایالتی در شمال‌غربی برزیل است. این ایالت بیشترین میزان جنگل‌زدایی را در جهان دارد و هزاران هکتار از جنگل‌های این منطقه از بین رفته یا سوخته‌اند و اکنون به مکان‌هایی برای پرورش دام تبدیل شده‌اند.

رودخانه جمُنا در هند؛ جمنا بزرگ‌ترین شاخه رود گنگ است. زمانی که این رودخانه به منطقه دهلی می‌رسد، با زباله‌های عظیم ساکنان این شهر مواجه می‌شود. 58درصد از زباله‌های این شهر به‌طور مستقیم به جمنا ریخته می‌شود. این درحالی است که میلیون‌ها هندی هنوز هم از آب این رودخانه برای شست‌وشو، دفع زباله و حتی برای آشامیدن استفاده می‌کنند.

لا اورویا در پرو؛ لا اورویا شهری در رشته‌ کوه‌های‌ آند در پرو قرار دارد که خون 99درصد کودکان آن، با مقدار بیش از حد قابل قبول سرب آمیخته شده است. تشعشع در اکسید سولفور نیز منجر به نابودی پوشش گیاهی محیط پیرامونش شده است. تمامی این آلودگی‌ها از کارخانه ذوب ناشی می‌شود که متعلق به امریکاست و در سال1922 در این منطقه تاسیس شده و از آن زمان، مردم و این منطقه را آلوده کرده است.

دریاچه کاراچای در روسیه؛ در زمینه زباله‌های هسته‌یی، کاراچای آلوده‌ترین منطقه روی زمین است. داستان آلودگی این دریاچه از زمان ساخت تاسیسات اتمی شوروی سابق در نزدیکی این دریاچه آغاز شد و تا سال‌ها مواد پسماند این تاسیسات به درون کاراچای سرازیر می‌شد و به‌همین دلیل در مدت بسیار کوتاهی به یکی از آلوده‌ترین مناطق زیست‌محیطی جهان تبدیل شده است. ورود به این محوطه تنها برای محققان آزاد با حفظ شرایط ایمنی ویژه مجاز است.

هاییتی؛ کشوری که 60درصد آن تحت‌پوشش جنگل بود، اکنون فقط 2درصد از مساحتش به جنگل اختصاص دارد. درختان به مرز هاییتی که می‌رسند، کلا از نقشه حذف می‌شوند. علاوه بر این، زلزله اخیر، وضعیت محیط‌زیست در این منطقه را به‌شدت وخیم کرده است.

کابوه در زامبیا؛ بعد از گذشت ده‌ها سال از معدن‌کاری و استخراج مواد، هنوز کادمیوم و سرب روی تپه‌های کابوه موج می‌زنند. کودکان این منطقه در جایی زندگی می‌کنند که غلظت سرب آن 5 تا 10برابر بیشتر از میزان مجازی است که آژانس محافظت از محیط‌زیست امریکا اعلام کرده است. زمین این منطقه به‌دلیل آلودگی بیش از حد با سرب و کادمیوم کاملا بایر است و چیزی روی آن رشد نمی‌کند.

آپالاشیا در ویرجینیای غربی؛ از بین رفتن قله کوه ناشی از معدن‌کاوی در آپالاشیا یکی از بدترین شیوه‌های تخریب محیط‌زیست در جهان است. تمام قله‌های کوه این منطقه به‌دلیل استخراج زغال‌سنگ از بین رفته‌اند و همین امر موجب افزایش فرسایش و روان‌آب ضخیم آلاینده‌ها، جریان آب‌ کاملا مسموم و رودخانه‌یی کاملا سمی که در بیشتر مکان‌های این منطقه جریان دارد، شده است.

دزرژینسک در روسیه؛ نام شهر دزرژینسک در روسیه در کتاب گینس با عنوان «آلوده‌ترین شهر شیمیایی شده» در جهان ثبت شده است. در سال2003، نرخ مرگ‌ومیر این شهر از نرخ تولد آن پیشی گرفت و 260برابر نرخ تولد شد. بیش از 300هزار تن زباله شیمیایی از سال1930 تا 1998 در این شهر ایجاد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر