وعده سفیر چین برای سرعت‌بخشی به طرح‌های فولادی

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۶

سفیر چین در تهران خواستار توسعه روند کنونی روابط با ایران شد و گفت: کندی حرکت بانک‌های چینی در طرح‌های فولاد استانی برطرف خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پانگ‌سن، سفیر چین در تهران در دیدار با مهدی کرباسیان رییس هیات‌عامل سازمان ایمیدرو، اظهار کرد: مشکلات مربوط به بانک مرکزی چین، شرکت سایناشور (بیمه چین) و بانک توسعه چین را در کوتاه‌ترین زمان برای واریز مبالغ مربوط به پیمانکاران و سازندگان تجهیزات طرح‌های فولادی ایران رفع خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: علاوه بر هموارسازی مسیر پرداخت‌ها، پکن از توسعه روابط با تهران باتوجه به جایگاه ایران در منطقه و بازار بزرگ کشورهای همسایه استقبال می‌کند. این امر حاکی از آن است که فرصت مناسبی برای توسعه سطح روابط میان دو کشور وجود دارد.

سفیر چین با بیان اینکه در بخش معدن و صنایع معدنی ایران خواستار گسترش همکاری بین پکن و تهران است، گفت: این کشور برنامه‌های جدیدی به‌ویژه در بخش فولاد برای همکاری و مشارکت دارد.

طبق توافق‌های صورت‌گرفته میان ایران و چین، منابع مالی طرح‌های استانی فولاد با استفاده از ال‌سی بانک‌های چین تامین می‌شود، این در حالی است که باتوجه به تعهد طرف ایرانی در واریز مبالغ پیش‌پرداخت، طرف‌های چینی اقدام متقابل را برای فعال‌شدن ال‌سی طرح‌های استانی فولاد در ماه‌های گذشته انجام نداده‌اند.

بنابراین گزارش، رییس هیات‌عامل ایمیدرو نیز در این دیدار با حساس خواندن جایگاه طرح‌های استانی فولاد، گفت: طی ماه‌های گذشته تعهدات خود را برای شرکت ام‌سی‌سی چین به‌عنوان پیمانکار انجام داده‌ایم و پیگیری‌های متعددی شده، اما طرف چینی با وجود وعده‌های داده‌شده کار را با کندی انجام می‌دهد.

کرباسیان تاکید کرد: تعدادی از طرح‌های استانی فولاد که گشایش اعتبار و عملیاتی شده، باید به‌صورت فعال دنبال شود اما با وجود قوانین دست‌وپاگیر اداری در بانک‌های چینی مشکلاتی برای ایران ایجاد شده است.

رییس هیات‌عامل ایمیدرو افزود: هیاتی سه‌نفره از سوی ایران برای پیگیری موضوع به سرپرستی مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران به‌زودی عازم چین خواهند شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته شرکت‌های متعددی از اروپا خواستار سرمایه‌گذاری و مشارکت در بخش معدن و صنایع معدنی ایران شدند، در‌صورتی‌که شرکت‌های چینی از این فرصت استفاده نکردند و در این شرایط پیشنهاد می‌شود به‌علت روابط خوب بین دو کشور، سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه معدن و صنایع معدنی نیز همکاری‌ها گسترش یابد. رییس هیات‌عامل ایمیدرو در مورد همکاری‌های پژوهشی بین ایران و چین، گفت: چین در بخش عناصر نادر خاکی و سایر مواد معدنی جایگاهی اساسی دارد، از همین‌رو تمایل به افزایش همکاری‌ها در این بخش نیز وجود دارد. براساس این گزارش، همکاری‌های اقتصادی بین چین وایران در 11ماهه2014 به رقم 47میلیارد و 600میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال2013 افزایش 38.5درصد داشته است. 25درصد صادرات ایران به چین مربوط به صدور مواد معدنی است. چین سالانه 2500میلیارد دلار به کشورهای جهان صادرات دارد و میزان واردات این کشور 1200میلیارد دلار اعلام شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر