مهم‌ترین محورهای بودجه94 در یک نگاه

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۵۱

گروه ایران

بلافاصله پس از تصویب بودجه سال94 کل کشور در مجلس، بازار ارزیابی‌های تحلیلی درباره ردیف‌های مختلف بودجه حسابی گرم شده است. باتوجه به پیچیدگی‌های اعداد و ارقام بودجه، شاید بد نباشد که طرحی از مهم‌ترین بخش‌های بودجه سال94 تصویرسازی شود تا مخاطب عام هم از هزار توی پیچیده بودجه سالانه کشور سر در بیاورد. مرکز پژوهش‌های مجلس اخیرا تحقیقی را باعنوان «بودجه به زبان ساده» منتشر کرده که در آن الگویی را برای فهم بودجه سنواتی کل کشور به زبان ساده تشریح کرده است. بر این اساس لایحه بودجه سال94 کشورمان در فضایی کم تنش و با اعمال کمترین تغییرات نسبت به آنچه دولت پیشنهاد داده بود توسط اهالی بهارستان به تصویب رسید؛ اتفاقی که باتوجه به اختلاف‌نظرهای دولت و نمایندگان مجلس در حوزه‌های مختلف جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد.


ردپای انتخابات مجلس دهم در بودجه تصویبی

مقایسه لایحه پیشنهادی دولت و آنچه درنهایت ازسوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد تغییرات اعمال شده، متاثر از شرایط سیاسی کشور در سال آینده است. یکی از عمده‌ترین تغییرات در اعتبارات جاری است که دولت در لایحه پیشنهادی اعتبارات جاری را 166هزار میلیارد تومان پیشنهاد داد و نمایندگان مجلس این رقم را به 174هزار میلیارد تومان افزایش دادند. به‌عبارت روشن‌تر نمایندگان مجلس در آستانه انتخابات مجلس دهم ترجیح دادند انقباض بودجه در بخش بودجه‌های جاری را کاهش دهند. این فرآیند در جریان اعتبارات عمرانی نیز (از 47هزار و 700میلیارد تومان پیشنهادی دولت به 50هزار میلیارد تومان) تکرار شد. به زبان ساده‌تر مبلغ کل بودجه با 8درصد افزایش از 838هزار میلیارد تومان در لایحه دولت به 844هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد تا بودجه در تناسب با متغیرهایی مانند تورم، درآمدهای نفتی، مالیات‌ها و... تعادل نسبی داشته باشد.


یارانه‌های نقدی در بودجه94

یکی از حساس‌ترین تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه مربوط به اعتبار پرداخت یارانه نقدی است. بر این اساس دولتمردان و اهالی بهارستان، توافق کردند تا نوع خاصی از پالایش منطقی را در لیست یارانه‌بگیران صورت دهند تا در یک تصمیم مشترک بخشی از آسیب‌های پرداخت نقدی یارانه جبران شود. بررسی تطبیقی بودجه مصوب مجلس برای سال94 نشان می‌دهد نمایندگان مجلس با کاستن 3هزار میلیارد تومان از اعتبار یارانه نقدی در لایحه پیشنهادی دولت، این اعتبار را از 42هزار میلیارد تومان به 39هزار میلیارد تومان رساندند. به این ترتیب، دولت باید در سال94 یارانه نقدی حدود 5.5میلیون نفر را قطع کند. از دیگر تغییرات مهم بودجه در مجلس باید به کاهش 55درصدی اعتبار درنظر گرفته شده برای یارانه بخش تولید اشاره کرد. مجلس با این کاهش، یارانه بخش تولید را از 10هزار میلیارد تومان به 5200میلیارد تومان کاهش داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر