مردم، مرجع قضاوت در مو رد عملکرد محیط‌زیستی دستگاه‌ها

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۴۸

مقام معظم رهبری صبح دیروز در دیدار مسوولان و دست‌اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط‌زیست، حل مسایل و مشکلات زیست‌محیطی همچون آلودگی هوا، پدیده ریزگردها و دست‌اندازی به جنگل‌ها، مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه‌ریزی، تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاه‌های مرتبط دانستند و تاکید کردند: حفظ محیط‌زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط‌زیست و پیوست زیست‌محیطی برای همه طرح‌های عمرانی و صنعتی و همچنین جرم‌انگاری تخریب محیط‌زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود. رهبر معظم انقلاب با اشاره به دیدگاه اسلام درخصوص اهمیت حفظ زمین و ثروت‌های عمومی کره خاکی گفتند: اسلام و ادیان الهی همواره بر لزوم احساس مسوولیت انسان در قبال طبیعت و حفظ تعادل میان انسان و طبیعت تاکید کرده‌اند زیرا عامل اصلی بروز مشکلات زیست‌محیطی بر هم خوردن این تعادل است.

مقام معظم رهبری چالش زیست‌محیطی را چالشی فراگیر در سراسر جهان برشمردند و با اشاره به آثار بلندمدت مسایل زیست‌محیطی، خاطرنشان کردند: تجربه‌های کشورهای مختلف نشان می‌دهد بسیاری از مشکلات محیط‌زیستی قابل پیشگیری و دارای راه‌حل هستند.

ایشان به‌عنوان نمونه به موضوع آلودگی هوا در کلان‌شهرها و پدیده ریزگردها اشاره و تاکید کردند: این مشکلات، با صبر، حوصله، تدبیر و پیگیری لازم، قابل حل هستند. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مساله محیط‌زیست، مساله این دولت یا آن دولت، مساله‌ این شخص یا آن شخص و مساله این جریان یا آن جریان نیست بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست‌به‌دست یکدیگر دهند. رهبر انقلاب اسلامی هوا، آب و خاک را سه عنصر اصلی در محیط زیست برشمردند و گفتند: برای حل مسایلی همچون آلودگی هوا در کلان‌شهرها، پدیده گرد و غبار و همچنین کمبود آب و فرسایش خاک، بیشتر از تبلیغات، باید کار و تلاش جدی و پیگیری مستمر انجام داد. مقام معظم رهبری با اشاره به جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان ریه‌های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک، از دست‌اندازی افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبیعی به‌خصوص در شمال کشور ابراز تاسف شدید کردند و افزودند: دستگاه‌های مسوول باید قاطعانه با تعدی به جنگل‌ها به هر بهانه‌یی اعم از هتل‌سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به‌ظاهر قابل‌قبول، مقابله کنند.

ایشان پدیده زمین‌خواری و اخیرا کوه‌خواری و ساخت‌وساز در ارتفاعات را از دیگر مسایل رنج‌آور و اسف‌بار دانستند و تاکید کردند: باید در قانون، این‌گونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده‌کننده بی‌هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه‌ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم به‌شدت برخورد شود.

رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه حفظ محیط‌زیست یک وظیفه حاکمیتی است، افزودند: تهیه سند ملی برای محیط‌زیست، پیوست محیط‌زیستی برای همه طرح‌های عمرانی، صنعتی و تجاری، پالایش و بازنگری قوانین برای جرم‌انگاری تخریب محیط‌زیست، و تقویت نظارت‌های بی‌اغماض از مهم‌ترین راهکارها برای حفظ محیط‌زیست و مقابله با سودجویان و قانون‌شکنان است.

مقام معظم رهبری، نقش‌آفرینی مردم برای حفظ محیط‌زیست و فرهنگ‌سازی در جامعه به‌وسیله رسانه ملی را مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: مطالبی که باید بیان شوند، امروز گفته شد و از این‌پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاه‌ها به وظیفه خود برای حفظ محیط‌زیست عمل می‌کنند و کدام دستگاه‌ها برای حفظ محیط‌زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی‌دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر