اخذ عوارض برای اتوبانها توجیه ندارد
شهرداری تهران لایحهیی را ارایه کرده که بر مبنای آن برای بزرگراهها و تونلهای شهری، مالیات اخذ شود.
این موضوع به شکل یک فوریتی در شورا به تصویب رسیده اما هنوز درخصوص متن لایحه پیشنهادی، بحث نشده است. بهنظر میرسد اخذ وجه برای طرحهایی که تاکنون در شهر تهران به بهرهبرداری رسیده است، قابل توجیه نیست و این ظرفیت وجود ندارد. این لایحه را زمانی میتوان تصویب نهایی و عملیاتی کرد که پروژههای نیمهتمام فعلی و طرحهای آینده را بهگونهیی پیش ببریم که از شرایط مناسب و کافی برای اخذ وجه از مردم برخوردار باشند و مردم برای پرداخت پول، یک دلیل قانعکننده ببینند. بهطور مثال جاده قدیم تهران- ساوه شرایط خوبی نداشت و علاوه بر عدم امنیت جانی مردم، خرابی راه موجب فرسودگی خودروها، معطلی در ترافیک و افزایش سوخت میشد اما در سالهای اخیر با احداث اتوبان در این مسیر، این مشکلات برطرف شده است و اینکه مردم برای گذر از این مسیر، عوارض پرداخت کنند، توجیهپذیر است. اما در مقابل اتوبان صدر را داریم که طبقه بالا و پایین آن فرقی با هم ندارد و بهطور مثال اگر بخواهیم برای طبقه بالای این اتوبان، عوارض دریافت کنیم، منطقی نیست.
بنابراین باید درخصوص این لایحه بحث و بررسی کافی صورت بگیرد تا به نتیجه خوبی برسیم. این موضوع در کمیسیونهای شورای شهر در دست بررسی است و هنوز نهایی نشده است و تصمیم مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه این لایحه در شورای شهر تعیینتکلیف شود، منطقی و درست بود.
بهعنوان کسی که یک رای در شورای شهر دارم، باتوجه به وضع فعلی اتوبانها و تونلها، اخذ عوارض برای اتوبانها و تونلهای شهری را مناسب نمیدانم، مگر اینکه در آینده اتفاق خاصی بیفتد تا سایر اعضا نیز قانع شوند.
لازم است در این باره کمیسیونها نظر کارشناسی خود را اعلام کنند تا بتوانیم در این خصوص تصمیمگیری کنیم که البته باتوجه به درگیری شورا برای بررسی بودجه سال آینده شهرداری، بعید است بتوانیم تا پایان سال درباره این لایحه تصمیمگیری کنیم.
