ضرورت داشتن برند برای یک سازمان چیست؟

۱۳۹۳/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۷



جریان تولید و تجارت در دنیای امروز به‌حدی گسترده و متنوع شده است که بی‌هیچ تردیدی مصرف‌کنندگان بدون داشتن سابقه ذهنی و آشنایی قبلی از کالاها قادر به انتخاب صحیح نیستند. از این‌رو قریب‌به‌اتفاق مصرف‌کنندگان تلاش می‌کنند تا هنگام خرید از بین برندهای موجود در بازار خوشنام‌ترین آنهارا برگزینند. لذا ضروری است تا شرکت‌های تعاونی با ایجاد یک برند شناخته‌شده و قانونی کالاهای خود را به‌نحو مقتضی به جامعه معرفی کنند تا هم برای مصرف‌کنندگان شناخته شده باشند و هم از ورود کالاهای تقلبی در بازار جلوگیری کنند. ضرورت Branding در شرکت تعاونی‌ها چیست؟


فواید برندسازی یا برندینگ چیست؟

یک برند، نخستین و احتمالا بزرگ‌ترین توصیف و یا «ظاهر» یک محصول، یک خدمت است، تمام برندها، معمولا تصویری را از شرکت تعاونی تداعی می‌‌کنند؛ چه فرهنگی، چه زبانی، یا شخصی.نام‌ تجاری یا برند باید با دقت انتخاب شود؛ زیرا اطلاعات مهمی را به سهامداران یا ذی‌نفعان انتقال می‌‌دهد، این موضوع به‌‌ویژه در مورد برندهایی که قصد دارند فرای مرزهای جغرافیایی و فرهنگی بروند، بیشتر اهمیت پیدا می‌ کند. درواقع برند یا نام تجاری تنها یک نام یا نماد گرافیکی ((Logo برای شرکت تعاونی نبوده و تمامی فعالیت‌های شرکت تعاونی را در تمامی سطوح مختلف در برمی‌گیرد و نهایتا در قالب یک نام تجاری یا Trademark عرضه می‌شود. به بیانی دیگر تمام آنچه در ذهن مدیران، کارکنان، شرکا و درنهایت مشتریان یک شرکت تعاونی شکل می‌گیرد، در تعامل با یکدیگر تشکیل‌دهنده برند بوده و در ذهن و ضمیر مشتریان جای می‌گیرد. باید بدانیم که امروز ارزش برند برخی از معروف‌ترین شرکت‌های بین‌المللی به میلیاردها دلار می‌رسد، این ارزش با شعار و تبلیغ به‌دست نیامده، بلکه حاصل ارایه خدمات و محصولات باکیفیت و ارزش‌گذاری معقول و ثبات در حفظ سطح خدمات، نوآوری‌ها و عمل به خواست مشتریان است. داشتن یک برند قوی کمکی است به شرکت تعاونی تا خود را در بازار متمایز نشان دهد و توانایی ارضای نیازهای مشتریان را به‌صورت منحصر‌به‌فرد داشته باشد. با افزایش رقابت در بازارهای جهانی و منطقه‌یی، داشتن یک برند، یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای شرکت تعاونی است؛ برند اساسا تعهد فروشنده در به‌انجام‌رساندن مجموعه خاصی از مزایا، ویژگی‌ها و خدمات به خریداران و حتی ذی‌نفعان (اعضای شرکت تعاونی) است. تجربه‌یی که مصرف‌کننده با انتخاب در مصرف برندی خاص دریافت می‌کند، مزایای کاربردی و نمادینی است که در ادبیات تجربی و تئوریکی بر این دو نوع مطلوبیت، تاکید شده است.اگر بخواهیم ارزش برند‌سازی و تاثیر آن را در خدمات برشماریم، برند آن چیزی است که مشتری اقدام به خرید و پرداخت بهای آن می‌کند. روشن است که این به‌معنای امکان پرداخت هزینه‌های بالاتری از ارزش واقعی خدمات در قبال دریافت احساس بهتر از طریق در اختیار داشتن برندی معتبرتر توسط مشتری است. به‌عبارت دیگر برند ارزش‌افزوده سرویس ارایه‌شده به مشتری در مقابل قیمت واقعی آن است.

فواید برندسازی:

برندسازی موجب افزایش میزان وفاداری مشتریان می‌شود.

داشتن برند قوی به‌شکل موثری به موفقیت فرآیندهای بازاریابی و فروش شرکت تعاونی کمک می‌کند.

برند موجب افزایش مضاعف اعتبار شرکت تعاونی در بازار می‌شود.

تولید ثروت و درآمد بیشتر، نتیجه مستقیم ایجاد برند قوی و مدیریت صحیح آن است.

امروزه آگاهانه یا ناآگاهانه مهم‌ترین دلیل انتخاب و ارتباط با کالای یک شرکت درک (تصویر ذهنی) مشتری از برند آن است.

برند مستحکم با جلب احساسات و عواطف مشتریان، آنها را در تنگناهای اقتصادی و فنی در کنار شرکت تعاونی نگاه می‌دارد.

برند قدرتمند به توسعه فعالیت‌های شرکت تعاونی هدف بخشیده و الهام‌بخش خواهد بود. به‌عبارت دیگر سرمایه‌گذاری در ایجاد و توسعه برند به‌طور غیرمستقیم از طریق افزایش نوآوری‌ها موجب افزایش درآمدهای شرکت تعاونی، خصوصا در شرایطی همچون شرایط اشباع بازار که نوآوری تنها راه بقا در آن است، می‌شود.

باید یادآور شد که برندسازی یا برندینگ، فرآیندی نیست که یک واحد تولیدی یا تجاری به‌تنهایی قادر به انجام آن باشد، تک‌تک اجزای ارتباطی شرکت تعاونی در فرآیند برندسازی نقش بسیار مهمی دارند و باید به برند همچون پرستیژ و شخصیت در بازار نگاه شود!

مشاهده صفحات روزنامه