یکه‌تازی وارداتی‌ها در رینگ کشاورزی

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۸۱

گروه بورس کالا| رینگ کشاورزی بورس کالا در معاملات روز گذشته بازهم شاهد عرضه محصولات خارجی و استقبال خریداران داخلی بود تا روند دادوستد محصولات وارداتی با قوت ادامه داشته باشد. براساس نمودار معاملات بورس کالا، از ابتدای فعالیت این بورس یعنی سال86 تاکنون محصولات 20کشور که عمدتا کالای کشاورزی و پتروشیمی و تاحدودی فلزی بوده‌اند در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است به‌طوری‌که کالاهایی از روسیه، کره‌جنوبی، امارات، تایوان، چین، ترکیه، اسپانیا، قزاقستان، سوییس، مراکش، قطر، مالزی، هندوستان، عربستان، آذربایجان، اروگوئه، آلمان، سنگاپور، شیلی و کانادا تاکنون بر تابلوی معاملات بورس کالا رفته‌اند. در طرف مقابل نیز انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به‌خصوص قیر و گوگرد و همچنین سنگ‌آهن از طریق بورس کالا به کشورهای منطقه صادر شده است. در این بین عضویت بورس کالا در اتحادیه الکترونیکی بین‌بورسی (IEU) که هم‌اکنون بورس‌های کالایی بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و اوکراین در آن عضو هستند نیز زمینه توسعه این مبادلات را در ماه‌های آتی به‌وجود آورده است.


استقبال خریداران از کنجاله و جو

به گزارش «تعادل»، روز گذشته 1200تن شکر سفید تولیدی شرکت‌های هفت‌تپه خوزستان و قند قزوین به‌همراه دو محصول وارداتی کنجاله سویا پلیت و جو دامی در رینگ کشاورزی عرضه شد که بازهم استقبال خریداران از محصولات خارجی بیش از کالاهای کشاورزی ایرانی بود.

براساس آمار معاملات، شرکت هفت‌تپه خوزستان 700تن شکر سفید را با قیمت پایه 21هزار ریال به‌ازای هرکیلوگرم روی تابلوی بورس برد که کارگزاران هیچ تقاضای خریدی را در سیستم معاملات ثبت نکردند. همچنین شرکت قند قزوین نیز 500تن شکر سفید را با قیمتی پایین‌تر از عرضه نخست بازار یعنی 19هزار‌و200ریال در هر کیلوگرم روی میز فروش گذاشت اما این عرضه نیز بدون تقاضا باقی ماند. ولی با آغاز عرضه محصولات کشاورزی خارجی کم‌کم ردپای خریداران در تالار معاملات پیدا شد به‌طوری‌که برای عرضه 15تن کنجاله سویا پلیت آرژانتینی، 15تن تقاضا روی تابلوی معاملات درج شد و این محموله با قیمت 17هزارو800ریال در هر کیلو مورد معامله قرار گرفت؛ تحویل این از محصول در بندر امام خمینی(ره) است. پس از معامله موفق محصول آرژانتینی نوبت به عرضه 25تن جو دامی روسیه رسید که کل این عرضه نیز با قیمت 9580ریال به فروش رسید؛ تحویل این محموله نیز در بندرنوشهر صورت می‌گیرد.

نکته جالب درخصوص معاملات این روزهای رینگ کشاورزی این است که عمده معاملات محصولات وارداتی به‌صورت نسیه مورد دادوستد قرار می‌گیرد به‌طوری‌که در رینگ‌های صنعتی و معدنی و پتروشیمی عمده معاملات به‌صورت نقدی یا سلف

انجام می‌شود.

3 قرارداد فعال در بازار فیزیکی

البته در‌حال‌حاضر محصولات در بورس کالا به سه صورت در بازار فیزیکی مورد معامله قرار می‌گیرند که نخستین نوع آن، قرارداد نقدی است. براساس این قرارداد، پرداخت بهای کالای مورد معامله و تحویل آن هنگام معامله انجام می‌شود که این نوع معامله اکنون در هر سه رینگ بازار فیزیکی بورس کالا در جریان است.

معاملات سلف نیز قراردادی است که براساس آن کالا با قیمت معین در زمانی مشخص در آینده تحویل می‌شود و بهای آن هنگام معامله پرداخت می‌شود؛ این قرارداد بیشتر در دادوستد محصولات فولادی رونق دارد به‌طوری‌که فعالان بازار از این قرارداد به‌عنوان تامین مالی کوتاه‌مدت برای تولیدکنندگان یاد می‌کنند. طبق معاملات نسیه نیز که اکنون در رینگ کشاورزی دنبال می‌شود، خریداران هنگام معامله کالا را تحویل می‌گیرند اما بهای آن را در تاریخ سررسید به فروشنده پرداخت می‌کنند.


ثبات قیمت مس در تالار نقره‌ای

بنابراین گزارش، روز گذشته در تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز 1020تن مس‌کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران به‌قیمت 211هزار و 713ریال دادوستد شد. این شرکت همچنین، 740تن مس مفتول را به‌قیمت 219هزار و 235ریال معامله کرد. از دیگر محصولات معامله‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 10هزار تن انواع مس کم‌عیار، 100تن سولفور مولیبدن و 15تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد.

علاوه بر این، 270تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان معامله را به‌قیمت 219هزار و 785ریال تجربه کرد. بررسی‌ها از روند قیمت مس در تالار نقره‌یی نشان می‌دهد که باتوجه به نبود تقاضای بالا در بازار داخلی، ثبات قیمت دلار در بیشتر ماه‌های سال جاری و نبود نوسان قابل‌توجه در نرخ جهانی مس، قیمت این فلز در بورس کالای ایران نیز از ابتدای سال تاکنون با نوسان شدیدی روبه‌رو نبوده است. براساس آمار، نخستین قیمت مفتول مس شرکت ملی مس در فروردین سال جاری 209هزار و 620ریال به‌ازای هر کیلوگرم بود که اکنون به 219هزار و 235ریال رسیده است. این تفاوت نزدیک به 10هزار‌ریالی در هر کیلو مس طی 10ماه، روند آرام و باثباتی را نشان می‌دهد.


رقابت برای خرید وکیوم باتوم

از مهم‌ترین اتفاق‌های دیروز تالار پتروشیمی، رقابت مشتریان برای خرید وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) بود به‌طوری‌که عرضه‌های دو شرکت پالایش نفت تبریز و نفت تهران با استقبال خریداران روبه‌رو شد. براساس آمار، پالایش نفت تبریز 5هزار تن وکیوم باتوم را روی تابلوی عرضه برد که صف تقاضای 14هزار تنی درمقابل آن شکل گرفت تا این محصول به زمان رقابت کشیده شود. افزایش حجم تقاضا به‌نسبت عرضه نیز باعث شد قیمت پایه این محصول از 8هزار و 369ریال در هر کیلو به 8هزار و 438ریال افزایش یابد. در عرضه بعد نیز برای محموله 6هزار تنی پالایش نفت تهران 14هزار و 670تن تقاضا روی تابلوی معاملات ثبت شد تا قیمت پایه آن از 8هزار و 369ریال به 8هزار و 499ریال برسد. رشد قیمت وکیوم باتوم دو شرکت مذکور در حالی بود که عرضه 12هزار تنی پالایش نفت بندرعباس نیاز خریداران را تامین کرد تا کل این محموله با قیمت پایه 8هزار و 788 ریال معامله شود. به این ترتیب درمجموع طی روز گذشته معامله23هزار تن وکیوم باتوم شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ثبت شد.

دیگر کالاهای معامله‌شده در تالار مذکور شامل 7هزارتن لوب‌کات، 102تن ماده پلیمری، 162تن ماده شیمیایی، 1200تن قیر و 930تن گوگرد بود. روز گذشته درمجموع 44هزار و 579تن انواع کالا به ارزش بیش از 792میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر