نرخ سرمایه‌گذاری در ناوگان ریلی کم و میزان نارضایتی بالاست

۱۳۹۳/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۷

وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه نرخ سرمایه‌گذاری در ناوگان ریلی کم، با کیفیت پایین و میزان نارضایتی بالاست، گفت: برای رساندن سهم حمل‌ونقل ریلی در افق ۱۴۰۵ به سهم ۲۰درصدی از جابه‌جایی بار و مسافر به بیش از ۳۵هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، عباس آخوندی در نشست اعضای انجمن حمل‌ونقل ریلی، پس از شنیدن سخنان اعضای انجمن ریلی کشور با بیان اینکه الان زمان آزمون و خطا کردن نیست، گفت: مشکلی که در ایران داریم نرخ پایین بهره‌وری است، این مساله‌یی است که در حمل‌ونقل هم باید به آن توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه پایین بودن نرخ سرمایه‌گذاری ریلی از وجود مشکلات حکایت می‌کند، یادآور شد: نرخ قابل قبولی در سرمایه‌گذاری توسعه زیرساخت و ناوگان ریلی وجود ندارد. طبق اعلام اعضای انجمن در 6 سال گذشته ارزش سرمایه‌گذاری برای ورود لکوموتیو و واگن‌باری و مسافری مجموعا کمتر از ۳۵۰میلیون دلار بوده است که متاسفانه بخش عمده آن نیز کارکرده و دست دوم بوده است.

آخوندی افزود: ۱۲۷هزار کامیون بالای ۲۵سال در کشور داریم که حدود دو برابر استاندارد سوخت مصرف می‌کنند یعنی در حمل‌ونقل جاده‌یی هم سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. لازمه سرمایه‌گذاری تجدیدنظر در بخش‌های دولتی و خصوصی است تا نرخ بهره‌وری ملی را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه میزان سرمایه‌گذاری که در کشور صورت گرفته قابل قبول نیست، اظهار کرد: میانگین سن ناوگان ریلی ۲۵سال است یعنی نرخ سرمایه‌گذاری در آن کم، کیفیت پایین و میزان نارضایتی بالاست. آخوندی افزود: برای رساندن سهم حمل‌ونقل ریلی در افق ۱۴۰۵ به سهم ۲۰درصدی از جابه‌جایی بار و مسافر به بیش از ۳۵هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید نیاز داریم.

وزیر راه‌وشهرسازی مشکل عمده خصوصی‌سازی را در بخش حمل‌‌ونقل عدم توجه به فراهم کردن مقدمات و موخرات خصوصی‌سازی در کشور عنوان کرد و گفت: واگذاری فعالیت‌ها در بخش حمل‌ونقل ریلی بدون ایجاد بستر مناسب باعث شده است از موضع بخش خصوصی فقدان سازمان تنظیم مقررات و ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی و از موضع دولت نبود سرمایه‌گذاری کافی در بخش خصوصی را شاهد باشیم. وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه نبود سرمایه کافی در بخش خصوصی از مشکلات خصوصی‌سازی در ایران است، گفت: حمل‌ونقل کشور باید به‌سوی بازار سرمایه گام بردارد، در واقع تا سرمایه‌گذاری صورت نگیرد، اقدامی عملیاتی نمی‌شود. باید کفایت سرمایه از ۳۵۰میلیارد دلار در ۱۰ تا ۱۵سال به سالی یک‌هزارمیلیارد دلار برسد، این یک رشد نیست بلکه یک پنجره، یک رویکرد و یک انقلاب است زیرا نمی‌توان اینقدر به گذشته متکی بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر