اژدهای زرد چگونه بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا شد؟

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۶

جهان رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال آینده به‌دلیل تضعیف اقتصادهای جهان در سال 2014 از پیش‌بینی‌های صورت گرفته کمتر خواهد بود.

به‌گزارش رویترز، اندیشکده چاینا سکوریتیز ژورنال (China Securities Journal) با انتشار گزارشی اعلام کرده، انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2015 که پیش‌تر در حدود 7.3‌درصد پیش‌بینی شده بود، به‌دلیل تضعیف اقتصادهای جهانی حداکثر 7درصد باشد.

باوجود این کاهش، صندوق بین‌المللی پول در آخرین ارزیابی خود از اقتصاد جهان در سال 2014 میلادی، چین را از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی بر مبنای برابری قدرت خرید بالاتر از امریکا معرفی کرده است؛ هر چند از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی، این کشور همچنان در میان کشورهایی قرار دارد که سرانه تولید ناخالص داخلی آنها پایین است.

به‌گزارش اقتصادنیوز، ارزش تولید ناخالص داخلی چین بر مبنای برابری قدرت خرید از امریکا در سال 2014 پیشی گرفته است. در این سال نوسانات قیمت نفت در بازار جهانی، خروج اقتصاد امریکا از رکود و آغاز روند رشد اقتصادی این کشور، افزایش ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای جهانی و در نهایت رشد اقتصادی چین از مسایلی بود که بارها و بارها در مورد آن سخن به میان آمد؛ ولی یکی از کلیدی‌ترین مسایل در اقتصاد دنیا در سال 2014 میلادی را می‌توان رشد اقتصادی چین و تبدیل شدن اقتصاد این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده تولید ناخالص داخلی (بر مبنای برابری قدرت خرید) دانست. طبق آخرین ارزیابی صندوق بین‌المللی پول در سال 2014 میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی چین بر مبنای برابری قدرت خرید برابر با 17631میلیارد دلار امریکا بوده است که 16.5‌درصد از کل تولید ناخالص داخلی دنیا بود. در این سال ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا بر مبنای برابری قدرت خرید به 17416میلیارد دلار امریکا رسید که 16.3‌درصد تولید ناخالص داخلی دنیا بوده است.

نکته مهم‌تر اینجاست که انتظار می‌رود این روند تا سال 2019 میلادی هم ادامه داشته باشد و در سال 2019 میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی چین بر مبنای برابری قدرت خرید به 26867میلیارد دلار برسد؛ درحالی‌که امریکا با بالغ بر چهارهزارمیلیارد دلار فاصله در جایگاه دوم دنیا قرار گیرد. در این سال ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا بر مبنای برابری قدرت خرید به 22147‌میلیارد دلار می‌رسد.

در سال 2019 میلادی شمار جمعیت کشور چین برابر با یک‌میلیارد و 384‌میلیون نفر برآورد شده است، درحالی که ساکنان امریکا در سال 2019 میلادی برابر با 336‌میلیون تن خواهند بود. به‌گزارش صندوق بین‌المللی پول، پنج اقتصاد برتر دنیا در سال 2014 میلادی بر مبنای برابری قدرت خرید به ترتیب کشورهای چین، امریکا، هند، ژاپن و آلمان خواهند بود. کشورهای روسیه، برزیل، فرانسه، اندونزی و انگلستان نیز در این سال در جایگاه ششم تا دهم دنیا قرار داشتند.


رتبه‌ پایین چین در درآمد سرانه

در سال 2013میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی چین برمبنای قیمت‌های جاری برابر با 16149.1‌میلیارد دلار امریکا بود و این کشور دارای دومین اقتصاد بزرگ دنیا بود؛ درحالی که امریکا با داشتن تولید ناخالص داخلی معادل 16768.1‌میلیارد دلار در جایگاه اول دنیا قرار داشت. رشد اقتصادی چین در سال‌های اولیه دهه دوم قرن بیست‌ویکم در کنار تاثیر رکود اقتصادی امریکا روی شرایط اقتصادی این کشور سبب شد تا فاصله اقتصاد دو کشور امریکا و چین هر روز کمتر از روز قبل شود.

البته باید در نظر داشت این اقتصاد بزرگ در چین به بالغ بر یک‌میلیارد و 200‌میلیون نفر تعلق دارد و به‌همین دلیل سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشور بسیار کم است؛ درحالی‌که اقتصاد قدرتمند و بزرگ امریکا به حدود 230‌میلیون نفر ساکنان این کشور تعلق دارد و این کشور در زمره کشورهایی است که بالاترین درآمد سرانه را دارد.

امریکا از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی در دنیا در جایگاه نهم قرار گرفته است و ارزش تولید ناخالص داخلی سرانه در این کشور در سال 2013 میلادی برابر با 53هزار دلار بود و این سهم در سال 2014 میلادی هم وجود داشت. درحالی که سرانه تولید ناخالص داخلی در چین در سال 2013 میلادی تنها برابر با 6هزار و 959دلار امریکا بوده است که در گروه کشورهای دارای کمترین سرانه تولید ناخالص داخلی قرار داشته است. در سال 2014 میلادی و باوجود رشد ارزش اقتصادی چین بازهم سرانه تولید ناخالص داخلی در این کشور نزدیک به هفت‌هزار دلار است و در امریکا هم نزدیک به 53هزار دلار است که تقریبا 5/7برابر چین است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر