دنا بهعنوان سومین خودروی ملی ایران چند ماهی میشود که در انتظار قیمتگذاری است. این خودرو که سرانجام چند هفته پیش توسط شورای رقابت قیمتگذاری شد و رییس این شورا قیمت این خودرو را حدود 42میلیون تومان تعیین کرد تا اینکه معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایرانخودرو از ارایه اطلاعات تکمیلی مربوط به قیمتگذاری خودروی دنا به شورای رقابت خبر داد و گفت: طی نامهیی رسمی به شورای رقابت اطلاعات تکمیلی مرتبط با قیمتگذاری خودروی دنا به این شورا ارایه شده است. وی ادامه داد: امیدواریم شورای رقابت باتوجه به اطلاعات تکمیلی و جدید، قیمتگذاری دنا را مجددا بررسی کرده و براساس این اطلاعات قیمت را تعیین کند. به گفته معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایرانخودرو پیشنهاد قیمت 48میلیون تومانی برای خودروی دنا، باتوجه به هزینههای تمام شده تولید این خودرو صورت گرفته و مستندات آن نیز به شورای رقابت ارایه شده است. این درحالی است که مرکز ملی رقابت سرانجام براساس دستورالعمل تنظیم قیمت خودروی دنا مصوب دویستوششمین جلسه شورای رقابت، اقدام به محاسبه قیمت خودروی دنا کرد که بر این اساس سقف قیمت مصرفکننده خودروی دنا برابر 42میلیون تومان اعلام شده است. همچنین روابط عمومی شورای رقابت نیز تاکید کرد که قیمت تعیین شده از سوی مرکز ملی رقابت مورد تایید شورا بوده و موضوع جدیدی برای بررسی در این زمینه وجود ندارد. به این ترتیب بهنظر میرسد که در نهایت تیغ ایرانخودروییها برش کافی را نداشته و همان قیمت اولیه برای خودروی دنا درنظر گرفته شد. در عین حال به گزارش مهر، نمایندگیهای فروش ایرانخودرو نیز هر روزه با مراجعات متعدد مردم برای تحویل خودروهایشان مواجه میشوند که تاکنون بهدلیل بلاتکلیفی قیمت دنا، اجازه تحویل داده نمیشد، اما اکنون شورای رقابت فصلالخطاب را برای قیمت دنا اعلام کرده و گفته که ایرانخودرو حق فروش این خودرو با نرخ بالاتر را ندارد. در این میان، یکی از دغدغههایی که هماکنون در رابطه با خودروی دنا وجود دارد، این است که ایرانخودرو تولید را کاهش دهد و باز هم جنجالهای همیشگی بر سر بازار سیاه بهوجود آید، چراکه حاشیه بازارهایی که معمولا روی چنین خودروهایی که بازار عطش ورود آنها را دارد، بهوجود میآید. در این میان البته باید دید که ایرانخودرو چه سیاستی را روی دنا اتخاذ خواهد کرد و باتوجه به اینکه به گفته معاون فروش ایرانخودرو، تولید دنا با قیمت مصوب شورای رقابت همراه با ضرر و زیان بوده و عملا امکانپذیر نیست، آیا ایرانخودرو میتواند حاشیه بازار را برای این خودرو ایمن کند و اجازه ندهد که مجددا دلالان در این فضا وارد شوند؟