بازار سرمایه

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۳

سایه سنگین ریسک‌های سیستماتیک بر بورس

تمدید توافقات در ذات خود خبر منفی برای بازار نبود اما به عاملی تبدیل شد که یک موج منفی دیگر بازار را وارد روند منفی کند. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت پترول درباره شرایط فعلی بازار گفت: کاهش مدت‌دار قیمت سهام در بازار سهام از دی سال گذشته از زمانی آغاز شد که مجلس درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تصمیماتی اتخاذ کرد. احمدعلی محصصی ادامه داد: عواملی چون تصمیمات مجلس برای افزایش تعرفه خوراک پتروشیمی‌ها، وضع بهره مالکانه و ابهام بر سر توافقات هسته‌یی و همچنین کاهش بودجه عمرانی سال1393 از دیگر عوامل افت شاخص بورس بود. اما در این میان رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده برای افزایش نقدینگی باعث شد شاخص بورس کاهش چشمگیری پیدا کند.

محصصی به تمدید مذاکرات هسته‌یی اشاره کرد و گفت: پیش از سوم آذر و ایجاد خوش‌بینی بین فعالان بازار سرمایه درخصوص احتمال توافق در آن تاریخ، موجی از خوش‌بینی در بین فعالان بورسی شکل گرفت اما از آنجایی که انتظارات به‌طور کامل محقق نشد، تمدید توافقات که در ذات خود خبر منفی برای بازار نبود به عاملی تبدیل شد که یک موج منفی دیگر بازار را به زیر بکشد. این کارشناس بازار سرمایه به موضوع کاهش سپرده قانونی بانک‌ها در نزد بانک مرکزی نیز اشاره کرد و گفت: اواسط مهر همزمان با گفته‌های معاون اول رییس‌جمهور مبنی‌بر کاهش سپرده قانونی نزد بانک مرکزی افزایش در شاخص‌های بورس رخ داد اما با وجود ابهامات موجود در شورای پول و اعتبار و اجرایی نشدن این امر، بازار روندی صعودی به خود نگرفت.

محصصی به ریسک‌های سیستماتیک بازار اشاره کرد و گفت: بازار به‌شدت متاثر از ریسک‌های سیستماتیک اقتصادی و سیاسی است و رشد بازار تحت سایه این ریسک‌هاست.

این کارشناس بازار سرمایه درباره عملکرد سهامداران عمده و حقوقی در شرایط فعلی گفت: سهامداران عمده قاعدتا به دنبال کسب بازدهی حداکثری هستند و کسب سود حداکثری هدف این سرمایه‌گذاران از معامله است پس به دنبال موقعیت‌هایی هستند که بتوانند به هدفشان نزدیک شوند. مدیر سرمایه‌گذاری پترول خاطرنشان کرد: سهامدار عمده حاضر نیست به هر قیمتی سهم بخرد، زیرا این دست از حمایت‌ها به نفع بازار و به نفع سهامداران عمده بازار سرمایه نیست. این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: حمایت در اوج قیمت برای سهامدار عمده معنی ندارد. اگر این انتظار شکل بگیرد که سهامدار حقوقی پای به میدان بگذارد تا قیمت سهم افت نکند، معنی‌ای ندارد جز اینکه قیمت‌ها را به شکل بادکنکی باد کنند که این موضوع مطلوب هیچ دسته از فعالان بازار سرمایه اعم از خرد و بزرگ نیست. بنابراین سهامدار عمده باید به‌گونه‌یی از سهم حمایت کند که بازار از روند طبیعی خارج نشود.


سرازیری سهامداران خارجی به بورس ایران

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اعلام اینکه ورود سهامداران خارجی به بورس ایران در یک سال اخیر هشت برابر شد گفت: سهامداران حقیقی در آینده حرف اول را در بورس خواهند زد و باید زیرساخت‌ها را با رویکرد ارایه خدمات به حقیقی‌ها درنظر بگیریم. حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه در بازارهای دنیا توجه ویژه‌یی به سرمایه‌گذاران حقیقی دارند گفت: در آینده در بازار سرمایه، سهامداران حقیقی حرف اول را خواهند زد. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) افزود: جدای از این موضوع باید در طراحی زیرساخت‌ها به‌گونه‌یی رفتار کنیم که در آینده نیز بتوانیم از ظرفیت‌های بازارهای بین‌المللی و جهانی بهره‌مند شویم.

سلطانی‌نژاد با بیان اینکه حضور سرمایه‌گذاران خارجی در پرتفوی شرکت‌های مختلف یک مزیت به حساب می‌آید گفت: این موضوع باعث می‌شود که هرگاه امکان تامین مالی برای شرکت‌ها در داخل کشور فراهم نباشد بتوانند از بازارهای مالی خارجی تامین مالی کنند. مدیرعامل شرکت سمات گفت: هر چند درحال‌حاضر تعداد سهامداران خارجی در بورس کشور قابل‌توجه نیست با این وجود در یک‌سال گذشته تعداد آنها هفت تا هشت برابر شده است که این موضوع نشان می‌دهد بازار سرمایه ایران پتانسیل خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی دارد. وی درخصوص ملیت سرمایه‌گذاران خارجی در بورس کشور اذعان داشت: سرمایه‌گذارانی از کشورهای عربی و برخی کشورهای اروپایی به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در بورس کشور حضور دارند.


هیات‌مدیره کانون کارگزاران تغییر کرد

شرکت‌های کارگزاری آبان، بانک تات، پارسیان، سهم آشنا، آرمون بورس، بازار سهام و کارگزاری بورس ابراز، به‌عنوان هفت عضو اصلی هیات‌مدیره کانون انتخاب شدند.

به‌گزارش پایگاه سنا، در مجمع فوق‌العاده، از میان 26نامزد حضور در ترکیب هیات‌مدیره، سه کارگزاری بانک صنعت و معدن، بانک پاسارگاد و آفتاب درخشان خاورمیانه قبل از رای‌گیری انصراف دادند و رقابت میان 23کارگزار دیگر دنبال شد.

از میان 103رای ماخوذه، شرکت‌های کارگزاری آبان با نمایندگی مصطفی مهماندار حقیقی با 70رای، بانک تات با نمایندگی فردین آقابزرگی با 68رای، پارسیان با نمایندگی ابراهیم عنایت با 57رای، سهم آشنا با نمایندگی شهریار شهمیری با 54رای، آرمون بورس با نمایندگی صادق عجمی با 41رای، بازار سهام با نمایندگی ملک محمد یحییان با 33رای و کارگزاری بورس ابراز با نمایندگی محمودیان با 33رای، به‌عنوان هفت عضو اصلی هیات‌مدیره کانون انتخاب شدند.

در عین حال، دو کارگزاری نواندیشان بازارسرمایه و بانک توسعه صادرات به‌عنوان اعضا علی‌البدل انتخاب شدند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر