دور دنیا

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۰۰

بانک دی‌ان‌ای «کشتی نوح» در روسیه

ایسنا یک دانشگاه روسی تصمیم دارد «کشتی نوح» را با استفاده از دی‌ان‌ای منجمد شده همه موجوداتی که تاکنون در زمین زیسته‌اند، بسازد. دانشگاه دولتی مسکو موفق به دریافت بزرگ‌ترین کمک مالی علمی کشور برای آغاز این پروژه شده که قرار است تا سال 2018 تکمیل و در منطقه‌یی به وسعت 430کیلومتر مربع در این دانشگاه بنا شود. این موسسه که کمک هزینه یک میلیارد روبلی (12.6میلیون پوند) را برای آغاز پروژه دریافت کرده، قصد دارد سلول‌های با قابلیت تکثیر را منجمد و ذخیره کند. ویکتور سادیونیکی، رییس دانشگاه مسکو این پروژه عظیم را به نوعی کشتی نوح مدرن تشبیه کرده است. به گفته وی این پروژه شامل ساخت یک مخزن و بانک داده برای ذخیره همه موجودات زمین، نه فقط موجودات زنده بلکه نمونه‌های منقرض شده نیز هست. این طرح همچنین از سیستم‌های اطلاعاتی برخوردار خواهد بود. در صورت دستیابی به نتیجه، جهش بزرگی در تاریخ روسیه به‌عنوان نخستین کشور خواهد بود که کشتی نوح را بازسازی کرده است.


دستگاهی برای صرفه‌جویی آب

فارس «اوا» یک جعبه هوشمند است که در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند و قادر به تنظیم آب برای استفاده است. «اوا» یک ابزار برای اتصال به لوله آب در حمام است. درحالی که اغلب پس از باز کردن آب باید کمی صبر کرد تا آب گرم شود و آب زیادی به هدر برود؛ «اوا» در ابتدای باز کردن آب، مسیر آب را مسدود می‌کند تا آب به درجه حرارت مطلوب و موردنظر برسد و بعد جاری شود.


نگرانی، نشان‌دهنده هوش ؟!

ساعت 24 مقاله‌یی که در مجله «تفاوت‌های فردی و شخصیتی» به چاپ رسیده، نشان می‌دهد گرایش به نگرانی می‌تواند نشان‌دهنده نوعی خاص از هوش باشد. تیمی به سرپرستی الکساندر پنی در دانشگاه اونتاریوی کانادا ,۱۲۶ دانشجو را با پرسشنامه‌هایی بررسی کرد تا هم میزان هوش‌شان را اندازه‌گیری کند و هم بفهمد تا چه حد نگران مسایل زندگی‌شان هستند. مثلا از آنها پرسیده شد که چقدر با این جمله موافقند: «من همیشه در مورد چیزی نگرانم». بعد از تحلیل نتایج، پنی و همکارانش ارتباطی میان نگرانی و هوش کلامی پیدا کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر