باخت بزرگ ثروتمندترین آفریقایی

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۹

آلیکو دانگوته ثروتمندترین مرد آفریقا که چند ماه پیش بر مبنای آمار مجله فوربس در میان فهرست سالانه میلیاردرهای جهان حدود 25‌میلیارد دلار سرمایه داشت، امروز تنها 17.2‌میلیارد دلار دارد. او در واقع به‌دلیل کاهش ارزش نایرا واحد پول نیجریه، بیش از 7.8‌میلیارد دلار از ثروتش را از دست داد. نیمی از کاهش ثروت او از ماه نوامبر تا به حال به‌وجود آمده است. روز هفتم نوامبر ثروت او 21.6‌میلیارد دلار بود که 4.4‌میلیارد دلار بیشتر از حال حاضر است.

چند هفته اخیر برای بسیاری از کمپانی‌های حاضر در بازار سهام نیجریه، به‌عنوان یک فاجعه بوده است. بسیاری از کمپانی‌ها ازجمله سیمان دانگوته، بانک زنیت، ترنس‌کور و بانک متحد آفریقا به‌خاطر کاهش ارزش نفت، عدم‌اطمینان کلی درباره انتخابات سال2015، قوانین جدید بانک مرکزی و درآمدهای ضعیف کمپانی‌های بزرگ کمترین میزان رشد سالانه خود را تجربه کردند.

رییس بانک مرکزی نیجریه چند هفته پیش و بعد از اینکه اقرار کرد سقوط قیمت‌های جهانی نفت و ذخایر رو به زوال دلار، دفاع کردن از ارزش پول این کشور را سخت‌تر کرده‌، اعلام کرد نایرا، واحد پول کشور نیجریه حدود 10درصد از ارزش خود را از دست داده است. حالا ارزش هر 187نایرا برابر یک دلار است که در مقایسه با 165نایرا به دلار ماه نوامبر، کاهش قابل‌توجهی داشته است. از نظر ارزشیابی دلار نیز این سقوط باعث از دست رفتن بیش از 40‌میلیارد دلار از ارزش اقتصاد کشور نیجریه شده است.

کمپانی سیمان دانگوته که بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان آفریقاست از ماه نوامبر تا به حال نزدیک به 40درصد از ارزش بازار خود را از دست داده است. سهام این کمپانی در آغاز ماه نوامبر به ارزش 1.15دلار به فروش می‌رفت‌، اما درحال‌حاضر قیمت آن به 88سنت کاهش پیدا کرده است. سهام خود داگونته در این شرکت در ماه نوامبر حدود 18‌میلیارد دلار تخمین زده می‌شد، اما درحال‌حاضر ارزش سهام او 13.2‌میلیارد دلار است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر