300میلیون تومان هزینه ایجاد هر شغل در بخش صنعت

۱۳۹۳/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۳

هزینه ایجاد هر شغل در بخش صنعت 300میلیون تومان و در بخش اصناف، 30 تا 50میلیون تومان است.

شهباز حسن‌پور رییس فراکسیون اصناف مجلس دیروز با اعلام این مطلب در مراسم افتتاح نمایشگاه لوستر و چراغ‌های تزئینی گفت: نخبگان اصناف، مشاوران این فراکسیون هستند و امیدواریم بخش اصناف کشور بتواند در شرایط کنونی که قیمت نفت کاهش یافته و نفت به نوعی تحریم شده است، بتوانند نقش مناسبی در اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.

رییس فراکسیون اصناف مجلس افزود: در بودجه سال 94 کل کشور، اولویت اصلی به تولید داخلی داده شده است و محور اصلی کار مجلس در تصویب این بودجه، توجه به تولید و صادرات کشور است، بنابراین باید تولیدکننده را تقویت کرد.

وی تصریح کرد: این درحالی است که ایجاد هر شغل در بخش اصناف کشور بسیار کم هزینه‌تر و به ازای ایجاد هر شغل، 30 تا 50میلیون تومان است.

وی بااشاره به راه‌اندازی بانک اصناف گفت: در دولت گذشته وعده داده شده بود که بانک اصناف راه‌اندازی شود، اما این کار عملیاتی نشد، اما در این زمینه درصدد هستیم تا این پشتوانه مالی را برای تولید‌کنندگان اصنافی به‌وجود آوریم.

ابراهیم درستی، نایب‌رییس اتاق اصناف ایران نیز در این مراسم گفت: اشتغال‌زایی در بخش تولید لوستر بسیار بالاست و تولید هر لوستر می‌تواند حداقل 30نفر را مشغول به کار کند، این درحالی است که طراحی، ریخته‌گری و برق‌کشی ازجمله شاخه‌هایی هستند که با رونق این صنعت فعال می‌شوند.

وی افزود: هم‌اکنون قیمت هر لوستر از 20هزار تومان تا 10میلیون تومان است که اکنون شرایط برای تولید رقابتی و صادرات مناسب برای این صنعت فراهم شده است.

نایب‌رییس اتاق اصناف تهران افزود: باید زیرساخت‌های چنین بنگاه‌های تولیدی در کشور مهیا شود تا تولید‌کننده بتواند برنامه‌ریزی برای محصولاتش در عرصه واردات داشته باشد.

ابراهیم درستی تصریح کرد: درحال حاضر شرایط بودجه کشورمان روند نزولی را طی می‌کند و دولت با تسهیلات ویژه به بنگاه‌‌های کوچک تولیدی می‌تواند در بخش کالاهای غیرنفتی برنامه‌ریزی و ورود پیدا کنیم تا بتوانیم در عرصه واردات محصولات در این زمینه حرفی را برای گفتن داشته باشیم.

اصغر حیدری، مدیر اجرایی نمایشگاه صنعت لوستر و چراغ‌های تزیینی نیز گفت: اکنون با افزایش نرخ ارز، جذابیت برای صادرات محصولات این صنعت بسیار بالا رفته است و تولیدات ایرانی می‌تواند به کشورهای آفریقایی، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و نیز کشورهای همسایه صادر شود. این درحالی است که قیمت تولیدات غیرایرانی این صنعت بسیار بالاست بنابراین کیفیت در کنار قیمت مناسب، مزیت رقابتی مناسبی را برای تولیدات ایرانی فراهم کرده است. یکی از تولیدکنندگان این بخش درخصوص مشکلات بازار لوستر اشاره کرد و گفت: 80درصد این بخش به‌صورت وارداتی از چین به کشورمان وارد می‌شود که سهم ما در این زمینه بنا به عدم دسترسی و گرانی مواد اولیه بسیار اندک است.

وی در پایان اظهار کرد: این نمایشگاه از 8 تا 13 دی سال‌جاری با حضور 175شرکت برپا خواهد بود و تولیدات عرضه شده در آن، 80درصد داخلی و 20درصد تولید مشارکتی با کشورهای دانمارک، اتریش، ایتالیا و چین است.

علیرضا محجوب عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بااشاره به محصولات تولید داخل در زمینه لوستر و چراغ‌های تزیینی گفت: تولیدات داخلی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و قابلیت رقابت با تمامی کالاهای خارجی را دارند اما در سال‌های اخیر باتوجه به افزایش نرخ ارز و بالا رفتن هزینه‌ها تحول اندکی را در این صنعت شاهد هستیم.

محجوب ادامه داد: باید از استقلال بر منابع نفتی جلوگیری شود و تولید را به سمت و سوی رونق پیش برد، در این زمینه منتظر نگاه ویژه دولتمردان در بخش واحدهای کوچک صنعتی هستیم تا با ارایه تسهیلات بتوانیم شاهد رشد باشیم. وی بیان کرد: درحال حاضر باتوجه به تغییر و تحولات در عرصه سیاست خارجی امیدواریم که تحریم‌ها درخصوص مواد اولیه بخش‌های صنعتی برداشته شود تا کمک قابل توجهی به بازار صنایع در کشور شود. بی‌شک تولید ایرانی در بازارهای جهانی جایگاه بسیار خوبی خواهند داشت.

گفتنی است که نخستین نمایشگاه لوستر، چراغ‌های تزیینی و دکوراسیون داخلی برای ارایه توانمندی‌های تولیدات داخلی در مصلی تهران برگزار شد. این درحالی است که این دوره از نمایشگاه با حضور 175شرکت داخلی و با مشارکت کشورهای اتریش، دانمارک و چین تا 13دی برپا خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر