تجارت با روسیه؛ دستوری یا اقتصادی

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۸۹

تقاضای اخراج اعضای اتاق


یکی از حواشی جلسه دیروز هیات نمایندگان بحث بر سر آیین‌نامه اخراج غایبان هیات نمایندگان بود. مسعود خوانساری با اعلام اینکه براساس آیین‌نامه‌یی که آل‌اسحاق اعلام کرده، اعضایی که 3بار غیبت غیرموجه و پیاپی یا 6 بار غیبت در طول سال داشته باشند باید از هیات نمایندگان اخراج شوند. به گفته خوانساری این موضوع به‌عهده جلسه روسای کمیسیون‌هاست ولی باوجود گذشت 10ماه از این مصوبه هیچ ترتیب اثری داده نشده است. وی درخواست کرد باتوجه به نزدیکی انتخابات باید فرق بین افراد حاضر و کسانی که درجلسات شرکت نمی‌کنند، مشخص شود. آل‌اسحاق در ادامه گفت: ما تذکرهای لازم را داده‌ایم ولی چون فقط 3ماه از این دوره باقی مانده است بگذاریم در دوره بعد این قانون اجرایی شود. در جواب وی محسن حاجی‌بابا تقاضا کرد که در همین 3ماه هم می‌توان این قانون را اجرا و تقاضا کرد که این موضوع در همین جلسه بررسی شود. اما این موضوع مورد قبول رییس واقع نشد در نهایت قرار شد این موضوع درجلسه کمیسیون‌ها مورد بررسی قرارگیرد.

هرچه به پایان دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نزدیک می‌شویم کارایی اتاق بازرگانی بیشتر می‌شود و موضوعات بیشتری درجلسات مورد بحث قرار می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد، هیات رییسه علاقه دارد با پربار شدن جلسات هیات نمایندگان،‌ کارنامه بهتری از خود در خاطره‌ها ثبت کند تا شاید درکوران رقابت انتخاباتی عصای دست آنها شود. جلسه چهل‌وهشتم هیات نمایندگان اتاق تهران هم که با دستور جلسات متعددی رو به رو بود عملا به محلی برای رسیدگی به مشکلات تجارت میان ایران و روسیه با حضور ابراهیم رحیم‌پور، معاون حوزه آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه تبدیل شد.

در ابتدای این جلسه به سبک معمول یحیی آل‌اسحال به سخنرانی پرداخت. رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مذاکرات هسته‌یی مثبت بوده است دلیل نوسانات اخیر ارز را نرخ دلار در بودجه ۹۴ دانست و گفت: باید نگاه به بودجه و بودجه‌نویسی تغییر کند. دولت قیمت نفت را در بودجه ۹۴ بشکه‌یی ۷۰دلار تعیین کرده است. آل‌اسحاق اظهارکرد: در هفته گذشته مسایل مهمی همچون مذاکرات، بودجه و لایحه خروج از رکود در مجلس مطرح بوده است. مذاکرات هسته‌یی توسط افراد دلسوز، خبره، و مسلط انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات معقول بوده است، خاطرنشان کرد: افراد در داخل از مذاکره‌کنندگان تشکر کردند و مایه امید است که چنین سربازانی در کشور حضور دارند. آل‌اسحاق یادآور شد: به مذاکرات دید مثبتی داریم و طرف مقابل باید بداند که زیاده‌خواهی نداشته باشد زیرا ایران کشوری منطق‌پذیر است که زیر بار طرح زور نخواهد رفت.

رییس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت، فضای روانی کشور بعد از مذاکرات دچار تغییر شود که این طور نشد و نوسانات نرخ ارز به‌دلیل آن بود که دولت می‌خواهد ارز 2650تومانی را در بودجه 200تومان افزایش دهد که ذات آن اثر روانی داشته و به مذاکرات ربطی ندارد. آل‌اسحاق با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بودجه به‌موقع به مجلس داده شود، گفت: موضوعات مطرح بیشتر چگونگی هزینه، درآمد، فروش و قیمت نفت است و دولت قیمت نفت را در بودجه 94 بشکه‌یی 70دلار تعیین کرده که به‌نظر می‌رسد، مشکلی بر درآمد بودجه سال 94 وجود نداشته باشد.

رییس اتاق تهران تاکید کرد: تا پایان سال 3ماه از بودجه 1393 باقی مانده است که با تفاوت قیمت جهانی نفت مشکلی در این رابطه پیش نخواهد آمد. او همچنین درباره بدهی دولت به پیمانکاران نیز گفت: بدهی دولت به پیمانکاران، بانک‌ها، تامین اجتماعی و... موضوعی جدی است و نباید آن را فراموش کرد و همانطور که در بودجه این مورد ذکر شده است باید ردیف‌هایی برای آن تعریف و خواهش می‌شود موضوع بدهی‌های دولت پررنگ‌تر دیده شود.


ترکیه گوی رقابت را از ایران

ربوده است

ابراهیم رحیم‌پور، معاون حوزه آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه سخنانش را با اعلام یک خبر آغاز کرد و گفت که خط‌آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران فردا در مرز اینچه‌برون افتتاح می‌شود. او در ادامه توضیحاتی درمورد حوزه فعالیت خود یعنی منطقه آسیا و اقیانوسیه ارایه کرد و گفت: «80 درصد مراودات ایران با جهان در همین منطقه صورت می‌گیرد و نوع فعالیت‌ها در این حوزه متنوع است؛ به‌طوری که از 140میلیارد دلار حجم تجارت خارجی ایران با سایر کشورها حدود 100میلیارد دلار دراین منطقه صورت می‌گیرد.»

رحیم‌پور افزود: «همه آقای ظریف را به‌عنوان وزیر هسته‌یی می‌شناسند؛ اما اگر امروز تلاش وزارتخانه در این بخش آشکار است این بدان معنا نیست که فعالیت‌ها و تلاش‌ها درحوزه اقتصاد تحت تاثیر مذاکرات هسته‌یی کاهش یافته است.» او افزود: «آنچه به نیروهای وزارت امورخارجه ابلاغ شده، تامین نیازهای کشور در بخش اقتصاد است. در واقع معیار ارزیابی عملکرد سفرا این است که در بخش اقتصاد تا چه حد موفق بوده‌اند.» معاون وزیر امورخارجه ادامه داد: «البته هدف صرفا این نیست که صادرات سایرکشورها به ایران افزایش یابد بلکه هنر ما باید این باشد که صادرات تولید مازاد کشور را به سایرکشورها افزایش دهیم.»

معاون وزارت امورخارجه سپس سخنانش را به روسیه معطوف کرد وگفت: «دو کشور چین و روسیه در حوزه سیاست خارجی و درموضوع هسته‌یی نقش ویژه‌یی دارند و تلاش براین است که مراودات در این بخش افزایش یابد. اما اکنون نیز از140میلیارد دلار ارزش تجارت خارجی ایران40میلیارد دلار مربوط به چین است. اما در مورد روسیه باید تلاش بیشتری صورت گیرد.» او گفت: «سطح تجارت ایران و روسیه تاکنون از3میلیارد دلار فراتر نرفته است. حال آنکه حجم مناسبات تجاری ایران با کشوری مانند ترکیه به 20میلیارد دلار می‌رسد.» رحیم‌پور گفت: «ترک‌ها زیرکانه از حوادث پیش آمده بهره‌برداری کردند و حتی مبادلات خود با ایران را باوجود مشکلات سیاسی حاد به 20میلیارد دلار رسانده‌اند.» او گفت: «به‌نظر می‌رسد در مورد روسیه تعلل صورت گرفته و توسعه همکاری‌های اقتصادی با این کشور، مستلزم آن است که به تبلیغات غرب پس از شکل‌گیری مساله اوکراین وقعی ننهیم و به سابقه تاریخی رابطه ایران و روسیه نیز اشاره‌یی نکنیم. به هرحال روسیه یک کشور مهم در شمال ایران است و وضعیت به‌گونه‌یی است که باید با روسیه روابط راهبردی و مستقیم برقرار کنیم.»

او افزود: «توسعه روابط با این کشور باید به‌گونه‌یی پیش رود که ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور به 20میلیارد دلار افزایش یابد.» رحیم‌پور افزود: «امیدواریم با تحرکاتی که صورت می‌گیرد، مشکلات بانکی میان دو کشور نیز برطرف شود.» او در ادامه به برخی ظرفیت‌های تجارت با روسیه اشاره کرد و گفت: «به‌دلیل تحریم روسیه، پس از ماجرای اوکراین ظرفیتی در حد20میلیارد دلار در بخش صادرات مواد غذایی، میوه و سبزیجات در این کشور ایجاد شده و ضرورت دارد، فعالان اقتصادی هرچه زودتر در این بازار فعال شوند.»

آغاز به‌کار بانک ایرانی در روسیه

قائم مقام وزیر صنعت از رایزنی بانک مرکزی با یک بانک روسی برای تسهیل واردات از روسیه خبر داد و گفت: امروز بانک «میل بیزینس» به‌عنوان یک بانک ایرانی در روسیه پاسخگوی صادرکنندگان ایرانی است. مجتبی خسروتاج با اشاره به افت شدید ارزش پول ملی روسیه گفت: درحال حاضر هر دلار 46روبل است که نشان می‌دهد 30 تا 40درصد ظرف چند ماه اخیر از ارزش پول ملی روسیه کاسته شده که این البته برای صادرات ایران نیز کار را مشکل می‌کند.

وی تصریح کرد: باوجود کاهش تراز تجاری، روسیه حجم زیادی از ذخایر ارزی خود را برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی وارد بازار کرد که بتواند از کاهش ارزش پول ملی خود جلوگیری کند اما اقتصاددانان به این کشور هشدار دادند که این روش را رها کرده و ادامه ندهد. قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: البته در شرایط فعلی شاهد خروج سرمایه از روسیه هستیم اما به‌دلیل اقتصاد قوی که این کشور در زمینه نفت و گاز دارد، خود را هنوز نمایان نکرده است.

خسروتاج در ادامه کاهش قیمت نفت را تهدید دیگری برای اقتصاد روسیه دانست و گفت: در چنین شرایطی ایران باید تلاش کند تا از فرصت‌های موجود در روسیه به‌خوبی استفاده کند. در این میان دولت وظیفه دارد که بستر حرکت را فراهم کند که موضوع اول در رابطه با افزایش روابط تجاری با روسیه و حل مسایل بانکی بود.

خسروتاج افزود: هر صادرکننده‌یی که به‌صورت رسمی با روسیه کار می‌کند در قالب بانک «میل بیزینس» می‌تواند اقدام به گشایش اعتبار اسنادی کند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: برای واردات از روسیه نیز طرف روسی بانکی مشخص کرده که رایزنی‌های بانک مرکزی با آن درحال انجام است و به‌زودی شاهد آن خواهیم بود که «ال سی» از ایران برای واردات از روسیه باز شود.


مشکلات بانکی با روسیه

در عمل پا برجاست

اما در مقابل رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه در رابطه با مبادلات دو کشور

۵ مشکل وجود دارد، گفت: مشکلات ایران و روسیه در بحث تجارت مشکلات ساختاری است. اسدالله عسگراولادی اظهارکرد: مشکلات بانکی در راستای صادرات حل نشده و بانک میزبان به‌دنبال گشایش اعتبار است. اما طرف ایرانی بر این عقیده است که تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی از چه طریقی تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه آقای خسروتاج در صحبت مشکلات را حل شده می‌داند، گفت: مشکلات بانکی و تفاوت نرخ ارز برای گشایش اعتبار بین بانک ایران و روسیه در عمل حل نشده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه ادامه داد: روس‌ها به‌دنبال خرید کالا از ایران با دلار نیستند و می‌خواهند خریدهای خود را با روبل انجام دهند که در این میان باید مساله مالی تضمین شود و مشکلات برابری پول ایران و روسیه رفع شود. عسگراولادی با تاکید بر اینکه حمل و نقل هوایی مناسب به روسیه وجود ندارد، بیان کرد: جنوب روسیه بزرگ‌ترین خریدار کالای ایرانی است. اما پرواز به این ناحیه از ایران وجود ندارد و باوجود اینکه چندین بار اعلام شده اتاق ایران و روسیه حاضر به پرداخت 50 درصد ظرفیت خالی پرواز‌های ایران به جنوب روسیه است هیچ گشایشی در ایجاد خطوط پروازی صورت نگرفته است. وی خاطرنشان کرد: در هفته نیاز به دو پرواز به جنوب روسیه است. او در رابطه با مساله روادید ایران و روسیه یادآور شد: در مسایل مربوط به روادید گناه به گردن ایران می‌افتد و روس‌ها اعلام می‌دارند که پیشنهاداتی در این مورد به ایران اعلام شده اما آقایان در وزارت امورخارجه اعلام می‌کنند که پیشنهادی مبنی بر این موضوع روی میز آنها نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر