در بخش عیوب فنی و عملکردی نیز محصولات سایپاX131، سایپاX132،
ام وی ام530 وام وی امX33
دارای بیشترین نمرات منفی بوده و روند نزولی داشتهاند
ارزشیابی کیفیت در ایران در نوع خود جالب است. در این ارزشیابی خودروهایی جزو باکیفیتترینها میشوند که هم از نمره منفی بالایی برخوردارند و هم اینکه مشتریان از آنها راضی نیستند اما بهدلیل اینکه این خودروها در رده قیمتی خود رقیبی ندارند با هر تعداد نمره منفی باز هم جزو باکیفیتترینهای گروه خود شناخته میشوند. بهعنوان مثال پراید 131جزو باکیفیتترینهاست این در حالی است در رده قیمتی کمتر از 20میلیون تومان خودروی دیگری وجود ندارد و تنها میتوان مدلهای مختلف پراید را مشاهده کرد. ارزشیابی کیفی خودروها در خرداد 1393 در حالی انجام شد که خودروهای سایپاX131، پارس تندر، جکJ5 و لیفانX60 در دسته قیمتی خود، کمترین نمره منفی را دریافت کردند و بهعنوان کیفیترین خودروهای گروه خود شناخته شدند. به گزارش روابط عمومی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، در خرداد امسال مجموع خودروهای تولید شده در داخل کشور (براساس آمار ارایه شده توسط خودروسازان)، اعم از سبک و سنگین نسبت به ماه قبل افزایش قابلتوجه 63درصدی داشته است. در ماه اخیر 99درصد از حجم خودروهای تولید شده در داخل کشور مختص خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز مربوط به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) بوده است.
گروه سبک
بنا بر اطلاعات تولید ارایه شده از سوی خودروسازان در بخش سواری شاهد رشد
5.63درصدی تیراژ تولید نسبت به ماه قبل بودیم که بیانگر روند صعودی تولید خودرو در ایران است. از نکات مهم در مورد تیراژ تولید خودروهای سواری ساخت داخل میتوان به توقف تولید خودروهای گرند ویتارا و رنو مگان اشاره کرد. دیگر نکته حایز اهمیت در این ماه ارزشیابی مجدد محصولات شرکت سایپا (سایپاX131، سایپاX132، ساپپاX131 پارسخودرو و تیبا) است.
در این ماه خودروهای سواری ساخت داخل در چهار دسته قیمتی کمتر از 20میلیون تومان، بین 20 تا 40میلیون تومان، بین 40 تا 60میلیون تومان و بین 60 تا 80میلیون تومان ارزیابی شدند. در مجموع 19مدل خودرو مورد بازرسی قرار گرفت که 14مدل در سطح کیفی خیلی خوب و پنج مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفتهاند. در دسته خودروهای زیر 20میلیون تومان شاهد ارزیابی خودروهای سایپاX131، سایپاX132 و ساپپاX131 شرکت پارسخودرو بودیم که همه آنها در سطح کیفی خوب (B+) جای گرفتند. در میان این خودروها، سایپاX131 شرکت سایپا با کسب
4. 79 نمره منفی باکیفیتتر از سایر خودروهای همگروه خود شناخته شد و پس از آن بهترتیب ساپپاX131 شرکت پارسخودرو و سایپاX132 در جدول کیفی قرار گرفتند. این در حالی است که نظر مشتریان درخصوص رضایت از این خودروها نیز به همین ترتیب بوده است بهطوری که این خودروها از 1000امتیاز در آخرین دوره ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ششماهه دوم 1392) شاخص رضایت مشتریان به ترتیب 627، 626 و 625 امتیاز کسب کردهاند.
در دسته خودروهای بین 20 تا 40میلیون تومان 12خودرو مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتهاند که در بین آنها خودروی پارس تندر با 20.7 نمره منفی، تندر90 پارسخودرو و تندر90 ایرانخودرو با 21نمره منفی در جایگاه اول تا سوم جدول قرار گرفتند. این خودروها از دید مشتریان نیز در این گروه قیمت در صدر قرار داشتهاند بهصورتی که خودروی پارس تندر بیشترین امتیاز رضایتمندی را از آن خود کرده است و موفق به کسب 732 امتیاز شده است. اما نکته جالب تفاوت یک نمرهیی رضایت مشتریان از تندر90 پارسخودرو و تندر90 ایرانخودرو است. هرچند که این دو خودرو نمرات یکسانی را در ارزشیابی کیفی کسب کردهاند اما میزان رضایت مشتریان از تندر90 ایرانخودرو با 730امتیاز به میزان یک نمره از تندر90 پارسخودرو با 729امتیاز بیشتر است. در گروه قیمت بین 40 تا 60میلیون نیز دو خودرو جکJ5 و ام وی ام530 ارزیابی شدند و بهترتیب 48.7 و 51.4 نمره منفی کسب کردند. در این دسته جکJ5 نهتنها از کیفیت بهتری برخوردار بوده است بلکه در کسب رضایت مشتریان نیز نسبت به همگروهی خود موفقتر عمل کرده و 710امتیاز از شاخص رضایت مشتریان را از آن خود کرده است. این در حالی است که ام ویام 530 موفق به کسب 683 امتیاز از 1000امتیاز شاخص رضایت مشتریان شده است. در دسته آخر که خودروهای بین 60 تا 80میلیون است نیز دو خودرو لیفانX60 و ام وی امX33 قرار دارند که براساس ارزشیابیهای صورت گرفته خودرو لیفان X60 با کسب 50 نمره منفی با کیفیتتر از دیگر خودرو همگروه خود شناخته شده است. نکته حایزاهمیت در این گروه آن است که خودرو X60 در این گروه چندان در جلب رضایت مشتریان موفق عمل نکرده است. در بخش عیوب فنی و عملکردی نیز محصولات سایپاX131، سایپاX132، ام وی ام530 وام وی امX33 دارای بیشترین نمرات منفی بوده و روند نزولی داشتهاند. در بخش تزیینات و مونتاژ خودروهای سایپاX131 پارسخودرو و سمند بیشترین نمرات منفی را کسب کردهاند. در بخش بدنه خودروهای پژو 206 و ام وی ام530 روند روبه بهبود داشتهاند. همچنین خودروهای سایپاX131 پارسخودرو و سایپا X132 بیشترین نمرات منفی را در این بخش به خود اختصاص دادهاند. در بخش رنگ مانند ماه قبل خودروهای لیفانX60 و جکJ5 بیشترین نمرات منفی را کسب کردهاند. در بخش وانت شاهد افزایش27.7درصدی تیراژ تولید در مقایسه با ماه قبل هستیم که بیشترین تاثیر در ایجاد این روند مربوط به افزایش تولید وانت نیسان CNG است. از دیگر نکات مهم و حایزاهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای وانت ساخت داخل میتوان به قطع تولید وانت کاپرا و وانت نیسانz24i اشاره داشت. با توجه به افزایش تولید خودروهای وانت در خرداد، تعداد نمونهبرداری در فرآیند ارزشیابی این خودروها نیز 14.7درصد رشد یافت، بهطوری که از 3 مدل خودروی ارزشیابی شده یک مدل در سطح کیفی خوب و 2 مدل نیز در سطح کیفی قابلقبول قرار گرفتند.