پتروشیمی عرش‌نشین تالار نقره‌ای شد

۱۳۹۳/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۸۶

٧ پالایشگاه و حدود ٣٠ مجتمع پتروشیمی و نیز ٣٥ تولید‌کننده قیر و عایق‌های رطوبتی محصولات خود را ‌به‌طور منظم در بورس کالا عرضه می‌کنند

در بررسی آمار معاملات بورس کالای ایران در 5 ماه نخست امسال، ارقام معناداری در تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به چشم می‌خورد که بیانگر رشد عرضه کالاها، اطمینان هرچه بیشتر مجتمع‌های پتروشیمی به سازوکار بورس کالا و در مجموع بهبود روند معاملات محصولات پتروشیمی است.

مدیرعامل بورس کالای ایران نیز روز گذشته با ارایه آمار این بورس در 5 ماه نخست سال اعلام کرد که محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در این مدت سهم ٩ هزار میلیارد تومانی را از معامله‌های بورس کالا به خود اختصاص دادند.

حسین پناهیان افزود: ارزش کل معامله‌های بورس کالا در ٥ ماه نخست امسال ٢٤هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان بوده که از این میزان ١٧هزار و ٢٠٠میلیارد تومان حجم معاملات نقدی و ٧ هزار و ٣٠٠میلیارد تومان قراردادهای آتی بوده است.

به گزارش شانا، پناهیان تصریح کرد: حجم کل معامله‌ها در بخش نقدی ٩میلیون و ٧٢٦هزار تن در سه گروه صنعتی و معدنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و کشاورزی بوده است.

وی ادامه داد: در بخش پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در مجموع ٩ هزار میلیارد تومان معامله با حجم ٤ میلیون ٥٨٦ هزار تن محقق شد که دستاورد مطلوبی به شمار می‌رود.

مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه ارزش معامله‌های فرآورده‌های نفتی در ٥ ماه نخست امسال ٤ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان بود، گفت: حجم این معامله‌ها ٣ میلیون و ١٣٣هزار تن بوده است.

وی افزود: در بخش پتروشیمی نیز که شامل محصولات پلیمری و شیمیایی است، معامله‌ها واقعی شده و آمار واقعی در عرضه و تقاضا رقم خورده به‌طوری‌که در بخش شیمیایی معامله‌ها ٨٤٥ میلیارد تومان به حجم ٤٦٠ هزارتن بوده است.

پناهیان ادامه داد: در بخش پلیمری نیز ٣٩٠٠ میلیارد تومان معامله را در ٥ ماه گذشته شاهد بودیم که حجم این معامله‌ها ٩٩١هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه حجم محدودی معامله گازها و خوراک‌ها در بورس کالا انجام می‌شود، گفت: ارزش معامله این محصولات ٢٦٠میلیارد تومان به حجم ١٨٠٠ هزار تن بوده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: ٧‌پالایشگاه و حدود ٣٠ مجتمع پتروشیمی و نیز ٣٥ تولید‌کننده قیر و عایق‌های رطوبتی محصولات و فرآورده‌های خود را ‌به‌طور منظم در بورس کالا عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: همکاری و تعامل خوبی با عرضه‌کنندگان مورد اشاره وجود دارد و بورس کالا آمادگی دارد تا همکاری‌های خود را با تولیدکنندگان محصولات و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی افزایش دهد.

مشکل کار کجا بود؟

به گزارش «تعادل» اکنون که با اعتقاد بدنه دولت به سازوکار معاملاتی بورس کالا، اوضاع معاملات کالاهای مختلف از جمله محصولات پتروشیمی بهتر شده و هم خریداران و هم فروشندگان از واقعی شدن قیمت‌ها و حجم عرضه و تقاضا رضایت دارند، این پرسش در ذهن ایجاد می‌شود که پیش از این مشکل کار کجا بود که عرضه‌کنندگان رغبتی به عرضه محصولاتشان در بورس کالا نداشتند؟ کارشناسان برای پاسخ به این پرسش تنها به یک عبارت اکتفا می‌کنند و آن «کنترل غیرمنطقی و تعیین کف و سقف دستوری قیمت‌ها در بورس کالاست».

به اعتقاد کارشناسان اینکه تولیدکننده‌یی تمایل به عرضه محصولاتش در بورس کالا با نرخ ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی و بازار آزاد نداشته باشد، اتفاق عجیبی نیست و اگر هم در ماه‌های گذشته عرضه‌هایی در بورس انجام می‌شده با رضایت کامل عرضه‌کنندگان نبوده و به نوعی فرمایشی بوده است.

با این تفاسیر اکنون در گذشته نیز عرضه‌کنندگان به خصوص مجتمع‌های پتروشیمی مشکلی با سازوکار معاملاتی بورس کالا نداشتند بلکه تنها خواسته آنها، کشف واقعی قیمت محصولات در تقابل آزاد عرضه و تقاضا بود که این خواسته درست مطابق با رسالت و وظیفه بورس‌های کالایی در سراسر دنیاست. به این ترتیب مشاهده می‌شود که با تغییر رویکرد گذشته به بورس کالا یعنی سایه دولتی بودن معاملات اکنون دولت تدبیر وامید با محول کردن وظایف ملی به این بورس درصدد شفاف کردن بازار کالای کشور است که به اذعان کارشناسان و تحلیلگران با گذشت تنها یک ماه ونیم از آزادسازی قیمت‌ها، بازار محصولات پتروشیمی با نرخ‌های جهانی همسو شده و صنایع پایین‌دستی نیز با تامین آسان مواد اولیه از بورس کالا به زودی طرح‌های توسعه‌یی خود را آغاز خواهند کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر