اشتغال

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۶۱

احیای روستاهای تولیدگر در دستور کار دولت

فرماندار ویژه شهرستان ری با تاکید بر اینکه تسهیل در امر تولید سیاست دولت تدبیر و امید است افزود: دولت احیا روستاهای تولیدگر را به جد در دستور کار خود قرار داده است.

هدایت‌الله جمالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ایجاد معاونت توسعه روستایی در دولت نشان از نگاه ویژه دولت به پیشرفت و آبادانی روستاهای کشور دارد و بر آن است تا بار دیگر روستای تولیدگر و کارآفرین را احیا کند از سوی دیگر تمام تلاش دولت بر این است که منطبق بر نظر مقام معظم رهبری، به تولید داخلی اهمیت دهد و شرایط را برای تولید داخلی تسهیل کند لذا توجه به احیا روستاهای تولیدگر به جد در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: هرچند خدماتی که برای روستا و روستاییان انجام شده در حد مطلوب نیست اما به نسبت امکانات و ظرفیتی که در اختیار دولت بوده است، در این راه گام‌های موثر و خوبی برداشته است، بطوری که امروز می‌توان گفت روستاهای ما در مقایسه با گذشته وضعیت بسیار بهتری دارند.

وی تاکید کرد: توسعه پایدار یک امر جمعی و همه‌جانبه است، در حرکت جمعی نمی‌توان بدون تفاهم با سایر طرف‌های دیگر، راهی را که خود تشخیص می‌دهیم برویم، بلکه می‌باید دیدگاه‌ها را تعدیل کرد و بر اساس منفعت عمومی عمل کرد تا موفقیت حاصل شود.

معاون استاندار تهران با اشاره اثرات مخرب مهاجرت از روستاها به شهرها ادامه داد: در دولت تمام تلاش خویش را کرده‌ایم تا بتوانیم هویت پر افتخار و غرورآفرین روستاییان را به آنها برگردانیم و کاری کنیم که روستاییان در پی آن نباشد که روستای محل سکونت آنها برای پیشرفت تبدیل به شهر شود.

جمالی‌پور، روستای مولد را موتور محرک توسعه کشور توصیف کرد و افزود: باید کاری کنیم که به جای آنکه روستاها به شهر ارتقا پیدا کنند، با اختصاص امکانات و فعال کردن پتانسیل‌های موجود در آنها، روستا و اهالی روستا توانمند، تولیدگر و کارآفرین شوند. پول دادن و توزیع وجه نقد در بین مردم، آنها را نه تنها ثروتمند نمی‌کند بلکه باعث فقیرتر شدن آنها می‌شود. به جای این کار باید کمک کنیم تا جامعه خلاق، تولید‌کننده و کارآفرین شوند. وی درباره رفع موانع تولید به ویژه برای روستاییان گفت: بسته به نظرگاه طرفین، قوانین هم فرصت‌آفرین هستند و هم ایجاد محدودیت می‌کنند، اما نباید این نکته را از نظر دور داشت که اعمال قانون بهتر از بی‌قانونی است زیرا که نادیده گرفتن قانون باعث به‌وجود آمدن نابسامان در کشور می‌شود. وی تولید داخلی را ضامن آینده روشن ایران دانست و تصریح کرد: باید متناسب با ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و همچنین محدودیت‌ها، طوری برنامه‌ریزی کرد که به سوی افق روشن گام‌برداریم، افقی که در آن بستر‌سازی برای تثبیت شرایط اقتصادی مناسب برای مردم و ایجاد رونق و فراهم کردن یک بازار مناسب برای تولید و اشتغال صورت پذیرد.


مشکل بیکاری با تزریق پول حل نمی‌شود

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار معتقد است تزریق پول به تنهایی نمی‌تواند به ایجاد اشتغال منجر شود و برای آنکه اشتغال پایدار به وجود‌اید باید ظرفیت‌سنجی از مناطق صورت گیرد.

اولیا علی بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اشتغال پایدار یعنی شغلی که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم وارد جریان تولید شود و تولید ادامه پیدا کند لذا برای آنکه شغل پایدار ایجاد شود ابتدا باید ظرفیت سنجی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مشکل بیکاری با تزریق پول حل نمی‌شود، تصریح کرد: تزریق پول نمی‌تواند به ایجاد اشتغال منجر شود چون در مقطعی این کار را کردیم و دیدیم که به اشتغال ختم نشد لذا معتقدم باید قبل از ایجاد شغل، ظرفیت سنجی و شناسایی استعدادهای هر منطقه صورت گیرد. مثلا در برخی مناطق مجوز احداث کارخانه‌یی صادر می‌شود بدون آنکه در نظر گرفته شود آیا منطقه کشش راه‌اندازی چنین کارخانه‌یی را دارد یا نه. علی بیگی پیش بینی زیرساخت‌های لازم را از دیگر ضروریات ایجاد شغل دانست و گفت: باید بازاریابی در آن منطقه را نیز فعال کنیم تا اگر کارخانه به تولید افتاد مشکلی در عرضه و فروش محصول ایجاد نشود یا محصول در جایی عرضه نشود که بازار از آن اشباع باشد در غیر این صورت نه تنها شغل جدیدی ایجاد نخواهد شد بلکه مشاغل قبلی هم دچار مشکل خواهند شد.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار با تاکید بر ضرورت ظرفیت‌شناسی و امکان سنجی در کشور، اظهارکرد: برای دستیابی به اهداف اشتغال باید براساس اقلیم و شرایط جغرافیایی کشور برنامه‌ریزی کنیم و ارزیابی‌های علمی و کارشناسی از بازار کار داشته باشیم.

به گفته وی ایجاد شغل در هر بخشی هزینه‌بر است ولی اگر هزینه کردیم و به شغل پایدار تبدیل شد دیگر هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است به همین منظور باید به سمت تولیدی برویم که منجر به اشتغال پایدار شود.

علی بیگی با بیان اینکه تمام اقتصاد در دست دولت نیست و بخش عمده‌یی از ‌آن در اختیار برخی سازمان‌ها و نهادها است، ادامه داد: وقتی می‌گوییم بحران بیکاری، بزرگ‌ترین مشکل جامعه ایران است تنها دولت پاسخگو نیست بلکه سازمان‌ها و نهادهایی هم که به‌طور مستقیم در حوزه اشتغال مشغول کارند باید پاسخگو باشند.

اولیا علی بیگی پیشتر نیز در گفته بود: امروز مهم‌ترین مشکل جامعه، اشتغال و بیکاری است و بیکاری در سطح جامعه یک دغدغه اساسی برای هر خانواده ایرانی و یک چالش بزرگ برای دولت دوازدهم است لذا انتظار مردم و جامعه از دولت دوازدهم توجه و اهتمام بیشتر به موضوع بیکاری و اشتغال جوانان است.

او ادامه داده بود: روحانی قطعا این مساله را مدنظر خواهند داشت که رأیی که به ایشان داده شده به معنای رضایت صددرصد از عملکرد دولت یازدهم نیست و مردم با وجود آنکه به لحاظ اقتصادی با مشکلات عدیده‌یی دست و پنجه نرم می‌کنند اما با شکوه به صحنه انتخابات آمدند و به رییس‌جمهور اعتماد کردند؛ لذا اعتقادم این است که با چنین رایی دولت دوازدهم باید تلاش بیشتری صورت دهد تا حق واقعی مردم ادا شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر