رد درخواست «صادق‌خان» برای لغو سفر ترامپ

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۵۶


گروه جهان| بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا درخواست شهردار لندن برای ممنوعیت سفر دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا به بریتانیا را رد کرد. به گزارش بی‌بی‌سی، شهردار لندن پیش‌تر در واکنش به انتقادهای ترامپ از اظهارات خود درباره حملات اخیر لندن، خواستار لغو سفر وی به بریتانیا شده بود. خان گفته بود نظر ترامپ درباره بسیاری از موضوعات اشتباه است و نباید فرش قرمز جلو پای او پهن کرد.

شهردار لندن در عین حال واکنش تند خود نسبت به مواضع ترامپ را مغایر روابط دوستانه و نزدیک دو کشور ندانسته و گفته بود: «روابط ویژه‌یی که با یک کشور داریم با روابط ویژه با یک رفیق نزدیک تفاوتی ندارد. وقتی لازم باشد، شما در کنار دوستتان می‌ایستید اما وقتی اشتباه کند، اشتباهش را تذکر می‌دهید. نظر ترامپ در مورد خیلی چیزها غلط است.»

سخنان صادق خان پس از دومین پیام توییتری رییس‌جمهوری امریکا ایراد شد. ترامپ در این پیام واکنش شهردار لندن به پیام اول خود را هم مورد انتقاد شدید قرار داده بود. پس از وقوع حملات اخیر لندن، شهردار انتخابی شهر ضمن محکوم کردن این حمله و ابراز خشم از آن گفته بود: «این شهر ماست، ما اجازه نمی‌دهیم بزدل‌ها پیروز شوند و هرگز تسلیم تروریسم نخواهیم شد.» ترامپ این نظر شهردار لندن را مورد انتقاد قرار داده و نوشته: «در حمله تروریستی دست‌کم 7نفر کشته و 48نفر زخمی شده‌اند و شهردار لندن می‌گوید که دلیلی ندارد مضطرب شوید!» در واکنش به این پیام، صادق خان و سخنگوی او گفتند که با توجه به شرایط کنونی، شهردار کارهایی مهم‌تر از پاسخگویی به نظرات رییس‌جمهوری امریکا دارد.

موضع‌گیری رییس‌جمهوری امریکا با واکنش انتقادآمیز شماری از مقامات و فعالان سیاسی در بریتانیا مواجه شد و ترزا می، نخست‌وزیر نیز با قدردانی از اقدامات شهرداری، تلویحا حمایت خود را از خان ابراز کرد. همچنین، سفارت بریتانیا در واشنگتن پیام توییتری کفیل سفارت را منتشر کرد که در آن آمده است: «در حالی که شهردار لندن پس از این حمله نفرت‌آور شهر را به پیش هدایت می‌کند، من از رهبری استوار او قدردانی می‌کنم. » ترامپ در حالی موضع‌گیری شهردار مسلمان لندن را مورد انتقاد قرار داده که با توسل به دادگاه عالی ایالات متحده، خواستار لغو احکام قضایی مربوط به جلوگیری از اجرای فرمان محدودیت ورود شهروندان چند کشور مسلمان به امریکا شده است. رییس‌جمهوری امریکا در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که برای حفظ امنیت ایالات متحده در برابر نفوذ افراطیون مسلمان، بر مهاجرت شهروندان برخی کشورهای مسلمان نظارت بیشتری اعمال دارد اما پس از آغاز به کار، قضات چند دادگاه در امریکا، از اجرای فرمان‌های او برای محدودیت ورود شهروندان چند کشور مسلمان به ایالات متحده جلوگیری کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر