سفته‌بازان عامل کم‌عمقی بازار

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۴۲۲

گروه بورس|

شاخص کل بورس اوراق بهادار به تحولات سیاسی واکنش مثبت نشان داده و طی دو روز گذشته رشد یک درصدی را تجربه کرد. هر چند انرژی نهفته در بازار سرمایه در روز دوم پس از انتخابات به دلیل کم عمقی بازار تخلیه شد اما جو بازار همچنان مثبت ارزیابی می‌شود. به گزارش«تعادل» بعد از اعلام نتایح انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بازار سرمایه واکنش مثبتی به نتیجه انتخاب مردم نشان داده و به واسطه رشد قیمتی سهام شرکت‌های خودرویی و نفتی طی دور روز گذشته 849واحد یعنی بیش از 1درصد رشد داشته است. طی دو روز گذشته شاخص گروه نفتی و پالایشی با رشد بیش از 4هزار و 950واحد، گروه شیمیایی 56 واحد و گروه خودرویی بیش از 796واحد رشد داشتند که محرک اصلی شاخص کل بودند و شاخص کل را تا نقطه 81هزار و 194واحد پیش راندند. رشد جهشی شاخص کل در نخستین روز هفته و عدم تداوم این جهش در روز دوم به عقیده کارشناسان نشان از کم عمقی بازار سرمایه دارد. مهدی کلاته، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به «تعادل» گفت: تخلیه انرژی بورس در دومین روز پس از اعلام نتیجه انتخابات، نشان از عدم اعتماد فعالان به بورس دارد. این کارشناس افزود: سفته‌بازان در روزهای قبل از انتخابات اقدام به خرید سهام در حجم بالا کردند اما در روز دوم هفته جاری اقدام به فروش آن سهام کردند که این مساله نشان از اوج‌گیری فعالیت سفته‌بازان در بورس را دارد.


رونق حجم معاملات نشان از گرمای بازار دارد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روز گذشته شاخص بازار سرمایه با توجه به نتیجه آرای ریاست‌جمهوری نزدیک به یک درصد رشد کرد، گفت: اگر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع رقیب بود، شاخص ریزش می‌کرد. در ادامه حسین خزلی‌خرازی با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم نرخ‌های سهام و رشد شاخص منطقی شد، ادامه داد: در دولت‌های نهم و دهم شاخص به طور غیرمنطقی و بدون دلیل اقتصادی رشد داشت اما در دولت یازدهم تغییرات بازار سرمایه با پشتوانه بود و اعداد و ارقام واقعی شد.

خزلی‌خرازی با بیان اینکه مهم‌تر از رشد شاخص بورس میزان حجم معاملات است، اظهار کرد: خوشبختانه روزهای اخیر حجم معاملات چیزی حدود 30میلیارد تومان بود که نشان می‌دهد برای صف خرید، عرضه وجود داشت و این نشان از گرمای بازار سرمایه

می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در گذشته هر چند سهامداران افزایش سود را تجربه کردند ولی این سودها، سودهای تورمی بودند و قطعا سودهای واقعی نبودند اما ترجیح فعالان بازار سرمایه به تمدید دولت روحانی بود تا در فضای واقعی فعالیت کنند و به همین دلیل به تمدید دولت یازدهم رای دادند هر چند که برخلاف منافعشان بود. وی درباره وضعیت بازار سرمایه در شرایط تغییر کابینه دولت گفت: این موضوع را نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما به طور قطع بورس و شاخص از شخص وزیر اقتصاد سیگنال نمی‌گیرد و عواملی روی بورس تاثیر مثبت می‌گذارند که به دنبال تسریع رونق در فضای کسب و کار باشند.

شاخص کانال 90 هزار را نشانه گرفته است

اما برخی دیگر از کارشناسان خوش‌بین معتقدند که رشد نماگرهای بورسی ادامه داشته و احتمالا شاخص کل تا 90هزار واحد پیش می‌رود. مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه با بیان اینکه اکنون در فصل برگزاری مجامع هستیم، گفت: همین عامل باعث شده که رشد شاخص 773واحد مثبت شود و نکته‌یی که وجود دارد، این است که اگر شاخص بتواند از نظر نموداری عدد 81 هزار را طی چند روز به صورت پایدار رد کند، عددهایی بالاتر از 90هزار را نیز می‌تواند نشانه بگیرد.

مهدی طحانی در ادامه به سنا گفت: به هر حال اگر رییس‌جمهور تغییر می‌کرد شاید سیاست‌های اقتصادی و مراودات بین‌المللی دستخوش تغییراتی می‌شد اما به نظر می‌رسد، بازار سرمایه به شرایط ثبات اقتصادی روی خوش نشان داده است به خصوص اینکه از چند وقت پیش بازار به صورت نوسانی عمل می‌کرد.

وی با بیان اینکه اکنون در فصل برگزاری مجامع هستیم، افزود: این امر نیز عاملی برای رشد شاخص است در عین حال با توجه به پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود، شاخص روندی پایدار را در پیش گرفته و به ارقام بالاتر دست یابد. طحانی تاکید کرد: توجیه رشد شاخص هم وجود دارد؛ مشروط به اینکه دولت و بدنه اجرایی از ساختار کند خود خارج شود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: متاسفانه انتقادی که مطرح است و انتقاد درستی هم هست، این است که تصمیمات اقتصادی در کشور ما به کندی صورت می‌گیرد؛ مثلا اگر اصلاح نظام بانکی را با سرعت بیشتری داشته باشیم با کنترل تورم و کاهش نرخ سود سپرده بانکی، اعداد بالای 90هزار برای شاخص دور از دسترس نخواهد بود. وی پیش‌بینی کرد: با توجه به رشدی که در قیمت‌های جهانی کالاها اتفاق افتاده، شاخص بتواند در افق 4ماه آینده به اعداد بالای 90هزار دست پیدا کند. مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه همچنین افق

6 ماهه شرکت‌های دارویی، ساختمانی و شرکت‌هایی که با نرخ تسهیلات کار می‌کنند، روشن توصیف

کرد.

طحانی ادامه داد: از طرفی به نظر می‌رسد، خودروسازها باید سرعت بیشتری برای عملیاتی کردن قراردادهایشان با خارجی‌ها داشته باشند تا آثار آن به شکل ملموس دیده شود. همچنین در صنعت قطعه‌سازی اتفاقات مثبتی رخ داده و به نظر می‌رسد تا آخر هفته کج‌دار و مریز ادامه یابد. این کارشناس بازار سرمایه در پایان با اشاره به اینکه در انتخابات اخیر مشخص شد که پاشنه آشیل دولت مسائل اقتصادی است، ابراز امیدواری کرد اصلاحات اقتصادی ازجمله کاهش نرخ سود بانکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز شود.


رفت و آمد نمادهای بورسی

همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه خراسان، فولاد امیرکبیر کاشان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، سیمان صوفیان با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده، سیمان کرمان پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، معدنی دماوند با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، توکا ریل پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و شرکت پتروشیمی زاگرس پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم به تالار شیشه‌یی بازگشتند.

در مقابل، نماد معاملاتی شرکت‌های دامداری تلیسه نمونه با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر با اهمیت در عملکرد واقعی سال مالی 1395 نسبت به آخرین پیش‌بینی سال مالی مذکور، داروسازی زهراوی، فرآورده‌های نسوز ایران، سیمان بجنورد جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی، سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس‌گستر با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، شرکت سایپا با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، آهن و فولاد ارفع با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر با اهمیت در عملکرد واقعی سال مالی 1395 (حسابرسی شده) نسبت به عملکرد واقعی سال مالی مذکور (حسابرسی نشده)، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم، ایران تایر با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و نماد معاملاتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان برای به روز‌رسانی دارایی‌ها نیز در روز گذشته متوقف شدند.

معاملات درون‌گروهی

دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، 45 میلیون سهم لیزینگ رایان سایپا به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان با معاملات انتقالی از سوی سهامدار عمده مواجه بود. همچنین 20میلیون سهم سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به ارزش بیش از 4 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. در عین حال 19.5میلیون حق تقدم خرید سهام ایران ترانسفو به ارزش بیش از 8میلیارد تومان میان سهامداران عمده این شرکت با معاملات درون‌گروهی همراه شد. در بازار نهادهای مالی نیز دیروز کمتر از

8 میلیون سهم بورس کالای ایران به ارزش کمتر از 3 میلیارد تومان با معاملات انتقالی همراه شد. دیروز همچنین 232میلیون برگه اوراق اختیار فروش تبعی پتروشیمی تامین 972 به ارزش بیش از 23 میلیارد تومان از سوی بازارگردان آن کد به کد شد.


نماگرهای بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز یک‌شنبه

31 اردیبهشت ماه 96 با افزایش 116 واحدی به رقم 81 هزار و 194 واحد دست یافت. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 41 واحدی عدد 17 هزار و 631 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 102واحدی به رقم 88 هزار و 695 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 27 واحدی به رقم 56 هزار و 185 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 566 واحدی عدد 180 هزار و 875 واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با 39 واحد، فولادمبارکه با

23 واحد و همراه اول با 21 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با 25 واحد، ایران‌خودرو با 14 واحد و آسان‌پرداخت پرشین با 10واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 266میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 787میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 53 هزار و 427 نوبت داد و ستد بود.


توقف آیفکس در پله 927 واحدی

نقل و انتقال 189میلیون ورقه بهادار به ارزش تقریبی 152.3میلیارد تومان ماحصل معاملات روز گذشته در مجموع بازارهای فرابورس ایران است.

دیروز یک‌شنبه 31 اردیبهشت ماه برخلاف رشد روز گذشته آیفکس، این نماگر بازار به نوسان نزدیک به صفر اما در بازه منفی بسنده کرد و به این ترتیب به توقف در پله 927واحدی رضایت داد. سه نماد از گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی و حمل و نقل به نام‌های زاگرس، هرمز و توریل در حالی بالاترین تاثیر مثبت بر آیفکس را موجب شدند که نمادهای مارون، شاوان و ذوب تا سطح حداکثر 3 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر این نماگر به جا گذاشتند. در مجموع بازارهای اول و دوم شاهد معامله تقریبی 85 میلیون سهم به ارزش 31.5 میلیارد تومان بودیم و نمادهای «ذوب» و «زاگرس» به ترتیب بالاترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. همچنین در حالی نمادهای «زاگرس»، «بالاس» و «توریل» تا سقف نزدیک به 6درصد با بالاترین رشد قیمتی همراه شدند که نمادهای «غدیس»، «ثالوند» و «افرا» بالاترین افت قیمتی را تجربه کردند.

در عین حال در جریان بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان، آهن و فولاد ارفع و دامداری تلیسه نمونه متوقف و نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و توکاریل بازگشایی شدند. بازار اوراق با درآمد ثابت نیز روز گذشته با معامله نزدیک به یک‌میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 98.1 میلیارد تومان روبه‌رو شد. نماد معاملاتی «صچاد» مربوط به اوراق اجاره چادرملو سه ماهه در 27 دفعه مبادلاتی شاهد دادوستد 494 هزار ورقه به ارزش 49.7 میلیارد تومان بود و به این ترتیب در صدر این بازار قرار گرفت. تابلو معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن نیز دادوستد 39 میلیارد ریال را تجربه کرد و قیمت این اوراق در دامنه 71.6 تا 76.1 هزار تومان در نوسان بود. در نهایت در مجموع تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز سهامداران معامله 101میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 14.8میلیارد تومان را رقم زدند.


عرضه انواع مس و آلومینیوم در تالار فلزی

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، دیروز (یک‌شنبه) ۳۱ اردیبهشت ماه، میزبان عرضه ۲۲ هزار و ۷۲ تن انواع مس و آلومینیوم بود.

طی این روز و در تالار مذکور، ۷۰۰ تن مس کاتد، ۲۲۰ تن مس مفتول، ۲۰ هزار تن مس کم عیار، ۱۲ تن کنستانتره فلزات گرانبها، ۱۲۰تن سولفور مولیبدن، ۸۲۰تن شمش هزار پوندی و ۲۰۰ تن بیلت آلومینیوم عرضه شد. شایان ذکر است، در این روز ۶ هزار و ۶۰۰ تن قیر، گوگرد گرانوله و عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالای ایران به فروش رسید. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز عرضه ۴۱ هزار و ۲۱۱ تن انواع قیر، وکیوم باتوم، مواد شیمیایی و مواد پلیمری را تجربه کرد.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز میزبان عرضه ۳۱هزار تن گندم خوراکی، ۴هزار تن گندم دوروم، ۶۳تن عدس درشت، ۲۷۵تن شکرسفید، ۳۰۰تن روغن خام و ۱۰تن ذرت دامی است. علاوه براین، ۲هزار و ۳۱۶ تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی در این تالار عرضه شد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۳۵ هزار قطعه جوجه یک‌روزه و یک هزار و ۵۰۰ تن ضایعات فلزی بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر