افزایش نسبت تولید دارو به واردات

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۶۵

رییس سازمان غذا و دارو گفت: قبل از دولت یازدهم، نسبت تولید دارو به واردات آن، 60 به 40 درصد بود در حالی که این نسبت در زمان حاضر 70 به 30 درصد شده است. به گزارش ایرنا، رسول دیناروند افزود: رشد تولید داخلی تجهیزات پزشکی را هم داریم اما هنوز به سهم مورد نظر در مقابل بازار وارداتی نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به ایجاد بازار خرید دو هزار میلیارد تومانی دارو و تجهیزات پزشکی از شرکت‌های دانش بنیان از سوی وزارت بهداشت اظهارکرد: عمده این بازار را شرکت‌های دولتی تشکیل می‌دهند. رییس سازمان غذا و دارو گفت: بیمارستان‌های دولتی قدرت خرید بالایی دارند و وزارت بهداشت، دستورالعمل‌هایی صادر کرده است و این بیمارستان‌ها، موظف هستند، تجهیزات داخلی را خریداری کنند.

دیناروند افزود: هرگاه بین تجهیزات پزشکی تولید داخل و وارداتی، محصول مشابهی وجود داشته باشد، ترجیح می‌دهیم از تولید داخل استفاده کنیم و این موضوع ابلاغ شده است. رییس سازمان غذا و دارو گفت: میزان واردات تجهیزات پزشکی در سال‌های گذشته متغیر و بین 800 میلیون تا یک میلیارد و 200میلیون دلار بوده است. دیناروند خاطرنشان کرد: هزینه ارزی تجهیزات پزشکی وارداتی در سال 95، کاهش محسوس با میانگین کاهش 35درصدی نسبت به سال‌های گذشته داشته است. وی ادامه داد: بسیاری از لوازم پزشکی وارداتی را با قیمت کمتری نسبت به سه تا چهار سال قبل می‌خریم. وی افزود: این امر با روش‌های جدید اتخاذ شده قیمت‌گذاری میسر شده است. با اجرای طرح تحول سلامت و در سال 93، مکانیسم‌های کاهش قیمت‌ها را به‌کار بردیم. رییس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: در نتیجه به‌کارگیری این مکانیسم‌ها، به‌طور مثال قیمت یک استنت قلبی که چهار سال قبل، چهار میلیون تومان بود به یک و نیم میلیون تومان و قیمت 500 هزار تومانی یک لنز چشم به 200 هزار تومان رسید. وی یادآور شد: هم‌اکنون سهم واردات تجهیزات پزشکی به تولید داخل، 60 به 40 است که می‌خواهیم این نسبت را برعکس کنیم که با توجه به مسیر طی شده در سه تا چهار سال گذشته، مطمئنا قابل حصول است و امیدواریم این روش را بتوانیم، ادامه دهیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر