اقدامات نادرست در ساخت ایستگاه‌ راه‌آهن

۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۵۰

گروه راه و شهرسازی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، با انتقاد از احداث برخی ایستگاه‌های راه‌آهن در خارج از شهرها، اعلام کرد: ایستگاه راه‌آهن همدان که در 15 کیلومتری این شهر قرار دارد، به‌زودی به داخل همدان منتقل می‌شود و در اردیبهشت سال جاری توسط رییس‌جمهوری افتتاح خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در راس هیاتی برای بازدید از برخی پروژه‌های استان همدان روز پنج‌شنبه وارد این استان شد. در جریان این سفر، بخشی از سیاست‌های حوزه‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی را تشریح کرد.

آخوندی در بازدید از محل پیشنهادی برای احداث راه‌آهن داخل شهر همدان، با تاکید بر اینکه خط راه‌آهن تهران-‌همدان با سرعت خوبی در حال انجام است، گفت: نکته مهمی که در وزارت راه و شهرسازی تعقیب می‌شود، بحث حمل و نقل ترکیبی است، به این معنا که بتوانیم بین سیستم اتوبوس و سیستم ریلی سیستم حمل و نقل ترکیبی داشته باشیم. به‌همین دلیل نیز تاکید کردم که ایستگاه راه‌آهنی که حدود ۱۵کیلومتری شهر موجود است، باید وارد شهر همدان شود.

آخوندی گفت: سیاست ما اساسا شهرسازی ریل ‌پایه است به‌همین دلیل باید ریل با زندگی مردم ارتباط برقرار کند و کسانی که می‌خواهند به استان بیایند و بروند باید کمترین مسافت را طی کنند که این محل این نیاز را تامین می‌کند. وی ادامه داد: برای مثال ایستگاه راه‌آهن همدان در 15کیلومتری شهر همدان ساخته شده بود اما شهرسازی ریل پایه می‌گوید ایستگاه راه‌آهن باید در قلب شهر ساخته شود. وقتی که از حمل و نقل در به در صحبت می‌کنیم یعنی اینکه ایستگاه‌های راه‌آهن باید از نزدیک‌ترین محل زندگی مردم ساخته شوند و این تغییر نگاه به حمل و نقل است.

وی با اشاره به راه‌آهن اصفهان- شیراز گفت: چند هزار میلیارد تومان اعتبار صرف ساخت راه‌آهن اصفهان- شیراز شد اما ایستگاه راه‌آهن شیراز در 17کیلومتری شهر ساخته شد و می‌بینیم که پس از این همه هزینه نقش تعیین‌کننده‌یی در حمل و نقل باری و مسافری مردم شیراز ندارد.

وزیر راه و شهرسازی درباره راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان گفت: ‌ایستگاهی که در سال‌های گذشته برای این پروژه در اصفهان پیش‌بینی شده بود خارج از شهر اصفهان بوده است، یعنی مسافران با سرعت 250کیلومتر از تهران با کمتر از 2 ساعت به اصفهان می‌رسیدند اما برای رسیدن به شهر از ایستگاه راه‌آهن باید یک ساعت در راه می‌بودند، معلوم است که این کار، کار ملانصرالدینی است. وی افزود: ایستگاه راه‌آهن قم هم در جمکران پیش‌بینی شده بود یعنی مسافران از تهران نیم ساعته به جمکران می‌رسیدند و از جمکران تا خانه باید یک ساعت در راه می‌بودند.


برگشت به تعادل‌های بنیادین

آخوندی با بیان اینکه حمل و نقل ایران دچار عدم تعادل‌های بسیار سنگینی بود، گفت: وقتی عمر ناوگان هوایی به 24 سال می‌رسد، یعنی این ناوگان تعادل خود را از دست داده است. وقتی بیش از 80درصد نشست و برخاست تنها از 9 فرودگاه کشور صورت می‌گیرد، یعنی در این بخش هم تعادل را ازدست داده‌ایم. وقتی می‌بینیم که از سال 85 سهم بخش ریلی در حمل و نقل رو به کاهش بوده است، یعنی تعادل بین حمل و نقل جاده‌یی و ریلی کاملا از دست رفته است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آمار 137هزار کامیون بالای 35سال نشان می‌دهد که تعادل‌ها در این بخش هم با مشکل جدی مواجه هستند، بنابراین در این مدت برگشتن به تعادل را در دستور کار خود قرار دادیم. آخوندی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف ما برگشت به تعادل‌های بنیادین بوده است، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی را نه به عنوان اجرای یک پروژه بلکه به‌عنوان تغییر رفتاری مردم پیگیری کردیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال 85 بیش از 630هزار خانه خالی وجود داشت که این آمار در سال 90 به یک میلیون و 660 هزار واحد رسید و در سال 95، 2میلیون و 587هزار خانه خالی در کشورمان شناسایی شده است.


افتتاح قطعه یک آزادراه شمال

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل قطعه یک آزادراه تهران-شمال اظهار کرد: در حال حاضر قطعه یک این پروژه بیش از 80درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان دولت یازدهم این پروژه به افتتاح می‌رسد.

آخوندی ادامه داد: در حال حاضر 3300 نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و مناقصات برای قطعه دوم هم انجام شده است و تونل قطعه دوم به طول 6500متر در حال اجراست و کار مهندسی قطعه سوم را هم شروع کرده‌ایم. وی درخصوص حضور پیمانکاران چینی در این پروژه اظهار کرد: کار چینی‌ها در پروژه آزادراه تهران-شمال رو به اتمام است و پس از اتمام کار پیمانکار چینی کار جدیدی را به این پیمانکار خارجی واگذار نخواهیم کرد و در حال حاضر هم تمام پیمانکاران در این پروژه ایرانی هستند.


تقاضای تاسیس 12 ایرلاین

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهم‌ترین پروژه نوسازی ناوگان هوایی ایران در حال انجام است و بزرگ‌ترین اتفاق صنعت حمل و نقل هوایی آزادسازی قیمت‌ها بوده است، گفت: بیش از 12 تقاضا برای تاسیس ایرلاین وجود دارد. وی افزود: دیگر ایرلاین‌ها با سرمایه یک الی دو میلیاردی تاسیس نخواهند شد و طبق قانون باید حداقل سرمایه ایرلاین‌ها در زمان تاسیس 350میلیارد تومان باشد. نمایندگان شرکت‌های سازنده هواپیما در دنیا در ایران حضور داشتند و برای آنها امکان ملاقات با ایرلاین‌های خصوصی را فراهم کردیم. صندوق توسعه ملی هم آمادگی ارائه تسهیلات به بخش خصوصی را دارد.


مزیت ۴ میلیارد دلاری هواپیماهای نو

در جریان سفر آخوندی به همدان، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان نیز با بیان اینکه به‌دنبال دستور وزیر راه برای اختصاص هواپیمای ۷۰ نفره به همدان بودیم، باخبر شدیم که قرارداد خرید ۲۰هواپیمای ۷۰ نفره با ایتالیا بسته شده است، گفت: با خرید هواپیماها سالانه ۴ میلیارد دلار ارز که معادل یک‌دهم کل درآمد نفت است و به ایرلاین‌های خارجی داده می‌شد، دیگر از کشور خارج نمی‌شود.

نیکبخت در جلسه شورای حمل و نقل و مسکن استان همدان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: بیش از ۴۰درصد حوزه زیرساختی و عملکردی دولت در وزارت راه و شهرسازی در حوزه مدیریت وزیر راه است. در عین حال، ۴۰۰هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام روی دست دولت مانده است.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه در نوسازی ناوگان هوایی قراردادهای بسیار خوبی بسته شد تا هواپیماهای جدید وارد کشور شود، گفت: به‌دنبال دستور وزیر راه برای اختصاص هواپیمای ۷۰نفره به همدان بودیم که خبری دریافت کردیم که قرارداد خرید ۲۰هواپیمای ۷۰نفره با ایتالیا بسته شده است.


الحاق 500 واگن به ناوگان رجا

مدیرعامل شرکت رجا با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای دریافت کمک از سهامداران رجا گفت: تا پایان دولت دوازدهم500 واگن به ناوگان رجا افزوده می‌شود.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد راشدی رییس هیات‌مدیره رجا نیز در این مراسم با اشاره به عمر بالای واگن‌ها و فرسودگی ناوگان رجا گفت: با این وضعیت ما سهم خود را از بازار از دست می‌دهیم اما باید با تلاش و پشتکار فراوان و اقداماتی که صورت گرفته شرکت را سرپا نگه داریم تا از این دوره بحرانی به سلامت عبور کنیم.

راشدی تصریح کرد: باتوجه به قراردادهای موجود و انعقاد قرارداد خرید ناوگان 200 کیلومتر بر ساعت، امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم حداقل 500دستگاه واگن به ناوگان رجا اضافه کنیم که در این صورت عمر ناوگان به 5 سال کاهش می‌یابد. بر این اساس نیاز به تلاش مضاعف داریم و در این راستا ممکن است اختلالات پرداختی و اقتصادی داشته باشیم که باید با شکیبایی و تحمل از این مرحله گذر کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر