در روزهای ابتدایی توافق هستهیی نگاه صنعت خودروی جهان به سوی ایران جلب شد و غولهای خودروسازی جهان برای حضور در ایران آماده میشدند. حال که حدود دوسال از آن تاریخ میگذرد، نتایج آن گفتوگوها و مذاکرات به کجا رسیده است؟ از نظر شرکتهای خارجی، ایران به دلیل شرایط سیاسی، امنیتی و جغرافیایی میتواند هاب منطقهیی در زمینه تولید و سرمایهگذاری باشد.
این منطقه بازاری حدود 400 میلیونی دارد و این پتانسیلی غیرقابل انکار به شمار میرود. از سوی دیگر سابقه حضور بسیاری از شرکتهای خارجی در کشور و همکاری با شرکای ایرانی باعث توجه و اقبال صنعتگران و سرمایهگذاران جهانی نسبت به ایران بوده است. به همین دلایل، همایش بینالمللی صنعت خودرو فرصت مغتنمی ساخت تا در مورد همکاریها و سطح تعاملات رایزنیهای صورت گرفته و پس از اجرای برجام، رقابت این شرکتها برای حضور در بازار ایران شدت گیرد. در این مدت مذاکرات فشرده و گستردهیی با شرکتهای معتبر اروپایی و آسیایی انجام شد. نمونه به سرانجام رسیدن بخشی از مذاکرات را میتوان در قرارداد ایران خودرو با پژو و بنز دید. همایشهای بینالمللی، فضایی را فراهم میکند تا خودروسازان ضمن آشنایی با یکدیگر از توان فنی و مهندسی خود مطلع شوند و برای ایجاد یا توسعه همکاریها برنامهریزی کنند.
همایش چهارم و کارنامهای پر بار
در چهارمین همایش بینالمللی صنعت خودرو خودروسازان تمام توان خود را به کار خواهند بست تا آخرین دستاوردها و شرایط همکاری در تمام بخشهای خودرویی را عرضه کنند. ظرفیت تولید گروه صنعتی ایران خودرو پتانسیل بسیار مطلوبی است تا ضمن حرکت باشتاب به سمت توسعه کمی و کیفی در تولید، با عرضه محصولات متنوع و جدید، هدایت بازار ایران و منطقه را در دست داشته باشد.
تولید
درحال حاضر گروه صنعتی ایران خودرو با تولیدروزانه بیش از دوهزار و 500 دستگاه انواع خودرو سواری، وانت و تجاری که مجموع آن از ابتدای سال تا پایان دی ماه حدود 530 هزار دستگاه است بالاترین سهم را در بازار خودرو از آن خود کرده است.
کیفیت
تولید خودروی بدون عیب از برنامههای اصلی گروه صنعتی ایران خودرو است. این شرکت سعی میکند که محصولی بدون عیب تولید کند تا مشتری تا 10 هزار کیلومتر نیازی به مراجعه به تعمیرگاه نداشته باشد. در آخرین نتایج ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بیشتر محصولات ایران خودرو سه ستاره کیفی را کسب کردهاند. در آخرین ارزیابی که در دی ماه انجام شده محصول گراندویتارای ایران خودرو خراسان چهار ستاره کیفیت را کسب کرده است. همچنین در آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی شرکت رنو، محصولات رنو تولیدی در شرکت ایران خودرو (تندر) در مرز طلایی کیفیت شرکت رنو قرار گرفته و عنوان کیفیت برتر محصولات تندر در خاورمیانه، آفریقا و هند را کسب کردند. تولیدکنندگان محصولات رنو در منطقه خاورمیانه، هند و آفریقا براساس تقویم اجرایی شرکت رنو همواره به صورت تصادفی مورد ارزیابی قرار میگیرند که در آدیت موسوم به 00611 شاخصهای کیفیت، گروه صنعتی ایران خودرو برای سومین بار پیاپی موفق به کسب عنوان تولیدکننده برتر شده است.
توسعه محصول
از جمله برنامههایی که همواره مورد تاکید گروه صنعتی ایران خودرو است، گسترش تحقیق و توسعه محصول با برند ایران خودرو تولید محصولات مشترک با خودروسازان جهانی است. محصول 207 i صندوقدار و دنای فیس لیفت یا همان دناپلاس، دو محصول جدید ایران خودرو است که در دی ماه امسال رونمایی شد. پروژه طراحی 207 iصندوقدار براساس نیازو تقاضای مشتریان و حفظ سهم بازار در بخش خودروهای کلاس c، منطبق با استانداردهای روز ایمنی و محیط زیست در مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو به پایان رسید و قرار است این خودرو در نیمه اول سال 96 روانه بازار شود. همچنین متخصصان و کارشناسان ایران خودرو مدل جدیدی از محصول دنا را طراحی کردند که از استانداردهای ایمنی مجهزی برخوردار است. دناپلاس نخستین خودرو داخلی مجهز به سانروف و کیسه هوای جانبی در سطح مطلوبی از استانداردهای ایمنی قرار دارد. این خودرو تا پایان سال 95 وارد بازار خواهد شد. همچنین در آبان ماه امسال نخستین بدنه محصول پژو 2008 رنگ شده و خطوط تولید درحال تجهیز هستند. طبق برنامه زمانبندی نخستین محصول مشترک ایکاپ اسفندماه امسال وارد بازار خواهد شد.
توسعه قوای محرکه
صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهای سه سیلندر توروبو شارژ با قدرت بیشتر همزمان با مصرف سوخت و میزان آلایندگی کمتر حرکت کرده است. از این رو گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت ماهله آلمان قرارداد طراحی و تولیدخانوادهیی از موتورهای سه سیلندر را امضا کردند. براساس این قرارداد ایران خودرو و ماهله آلمان موتور خودرو طراحی و تولید میکنند. موتورهایی که براساس این قرارداد 5هزار میلیارد ریالی، طراحی و تولید خواهند شد، 120 تا 160 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن بر متر گشتاور و از نظر آلایندگی نیز دستکم استانداردهای یورو 6 را خواهد داشت. مصرف سوخت 4/7 لیتر در یکصد کیلومتر در واحد محصول و در سبد تولید محصولات به 4 لیتر در یکصد کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.
از دیگر اقدامات ایران خودرو در سال جاری در حوزه قوای محرکه راهاندازی پیشرفتهترین خط تولید گیربکس در شرکت چرخشگر است. این شرکت گیربکس پیشرفته جی. اچ. کیو (JHQ) را با ظرفیت سالانه 300 هزار دستگاه تولید خواهد کردکه امکان صادرات آن نیز وجود دارد.
گامهای صادراتی
تولید بدون سرمایهگذاری از راهبردهای اصلی ایران خودرو در کشورهای صادراتی هدف است. ایران خودرو در طبق تفاهم نامهیی که در بهار امسال با کشور آذربایجان به امضا رسانده بود عملیات ساخت خط تولید محصولات خود برای مونتاژ محصولات خود در این کشور را آغاز کرد. این پروژه با سرمایهگذاری 14 میلیون دلاری طرف آذربایجانی و با ظرفیت تولید سالانه 10 هزار دستگاه خودرو، نیمه نخست سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید و محصولات برند ایران خودرو شامل خودروهای دنا، رانا، سمند و سورن در آن تولید خواهد شد. بخش دیگر صادرات محصولات ایران خودرو به کشور عراق است که علاوه بر خودروی سواری به صورت قطعات منفصله، صادرات کامیون به صورت آماده نیز برنامهریزی شده است. ایران خودرو قصد دارد تا محصولات دنا، رانا و سورن را سایت سیامکو تولید کند و دومین محموله از قطعات برای تولید نزدیک به 90 دستگاه از محصولات جدید به سایت سیامکو در کشور سوریه ارسال شده است. همچنین در مسیر توسعه بازارهای بینالمللی، به تازگی تفاهم نامهیی برای ایجاد خط تولید محصولات ایران خودرو در کشور عمان با سرمایهگذاری طرف عمانی و ارائه خدمات فنی از سوی ایران خودرو نیز به امضا
رسیده است. همجنین در سال جاری بیش از 300 دستگاه دنا به الجزایر صادر شده است و الجزایر به عنوان دومین بازار قاره آفریقا همواره مورد توجه خودروسازان برتر جهانی بوده است. پس از صادرات دنا به بازار الجزایر و استقبال مردم، بنابر درخواست بخش خصوصی، احداث سایت مونتاژ در این کشور برنامهریزی شده است. برهمین اساس شرکت جوینت ونچری با سرمایهگذاری 80 درصدی طرف الجزایری به نام «آیام کو» ایجاد شده است. باصادرات نخستین محموله تجهیزات خط تولید ایران خودرو به الجزایر گام اساسی در خصوص احداث کارخانه ایکوالجزایر برداشته شد.
فروش و توسعه سهم بازار
گروه صنعتی ایران خودرو با درک شرایط رقابتی و برای کسب سهم مناسب از بازار داخلی شرایط فروش متنوعی برای جذب مشتریان بیشتر در میان خودروسازان داخلی تدوین و اجرا کرده است. این شرکت در بین 100 شرکت برتر در شاخص میزان فروش پنجم شد. این شرکت با فروش بیش از 196 هزار میلیارد ریال این مقام را کسب کرد. گروه صنعتی ایران خودرو موفق شده در سال گذشته سهم بازار محصولات خود را به 54 درصد برساند. این شرکت درصدد است با تولید و عرضه محصولات متنوع و جدید سهم فعلی را حفظ کرده و حتی افزایش دهد.
خدمات پس از فروش
شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو، ایساکو، با تدوین برنامههای جامع و به روز، به دنبال کسب رضایت حداکثری مشتریان است. براساس اعلام نتایج ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ایساکو توانسته با کسب بالاترین امتیاز در صدر جدول ارزیابی سال 94 در میان شرکتهای ارائهدهنده خدمات خودرویی داخلی قرار گیرد. ایساکو در حالی در بین 39 شرکت ارائهدهنده خدمات پس از فروش خودرویی توانسته بیشترین امتیاز را کسب کند که در هفت دوره متوالی این ارزیابیها که توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد انجام شده و به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده، همواره در جایگاه نخست قرار داشته است. از دیگر سو باتوجه به برنامهریزی ایرانخودرو برای ورود خودروهای جدیدبه بازار، ایساکو به عنوان متولی خدمات پس از فروش این خودروساز، آماده خدمترسانی به مشتریان است.
همکاری با شش برندجهانی
گروه صنعتی ایران خودرو موفق شددر پسا برجام با شش شریک خودرو ساز بزرگ خارجی فعالیتهای خود را توسعه دهد. عقد قرارداد با شرکت پژو و تاسیس شرکت مشترک ایران خودرو و پژو به نام ایکاپ که نخستین گام ایران خودرو در مسیر جهانی شدن بود. طبق مفاعد قرارداد با پژو، از هر 100دستگاه تولید محصول مشترک، 30 دستگاه آن صادر خواهد شد. از دیگر سو در همکاری با بنز، دو شرکت مشترک در بخش تجاری ایجاد میشود. در شرکت مشترک حوزه فروش سهم ایران خودرو51درصد و در شرکت مشترک خدمات پس از فروش سهم طرف آلمانی 51درصد خواهد بود. سرمایهگذاری مشترک برای تولید منطقهیی کامیونهای مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه، تاسیس شرکت مشترک فروش کامیونهای مرسدس بنز و قطعات آنها در ایران و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو در کنار ایدم از سوی دایملر، از جمله موارد مورد توافق است. همچنن این شرکت در زمینه همکاری در بخش خودروی سواری با شرکت بنز نیز در حال مذاکره است. روابط ایران خودرو با سوزوکی در تولیدگراند ویتارا نیز توسعه مییابد. در سالهای گذشته با شرکت سوزوکی فقط روی محصول ویتارا همکاری وجود داشته است، اما ایران خودرو قصد دارد تولید محصولات دیگری از این خودروساز مانند سوئیفت، ویتارای جدید و سیاز را نیز به انجام برساند. همچنین مذاکره با شرکت داتسون برای تولیدمحصولات جدیدبه صورت مشترک درحال جریان است.