توسعه فروشگاه‌ها منجر به افزایش بیکاری می‌شود

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۴۴


گروه تشکل‌ها

این روزها توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌یی منجر به بیکاری بسیاری از فعالان صنفی شده است. در این باره کارشناسان صنفی بر این باورند که در هر کوچه و محله ما شاهد توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌یی هستیم؛ درحالی که توسعه این نوع فروشگاه‌ها در نهایت منجر به بیکاری قشر عظیمی از فعالان صنفی شده است. در همین راستا روز گذشته امیرخسرو فخریان، رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌یی در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های خبری گفته است: «فروشگاه‌های زنجیره‌یی اقتصاد ایران را از رکود خارج می‌کند.» درحالی که رییس اتحادیه سوپرمارکت‌ها در واکنش به صحبت‌های رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌یی به «تعادل» گفت: بنده همچنان بر این باورم که با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌یی، بخش اعظمی از واحدهای صنفی در رکود عمیق به سر می‌برند. سعید درخشانی در ادامه اظهار کرد: درباره صحبت‌هایی مبنی بر فروشگاه‌های زنجیره‌یی اقتصاد ایران را از رکود خارج می‌کند باید به سراغ دیگر کارشناسان اقتصادی رفت و محور این نوع صحبت‌ها را از آنها جویا شد. بنده به عنوان یک فعال تشکلی با توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌یی تنها شاهد از بین رفتن و بیکاری دیگر مشاغل صنفی بوده‌ام.


هدف از توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای چیست؟

از سوی دیگر امیرخسرو فخریان، رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌یی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران ضمن اشاره به افزایش سهم فروشگاه‌های زنجیره‌یی در برنامه ششم توسعه گفت: هدف از تشکیل و احداث فروشگاه‌های زنجیره‌یی در کشور اصلاح، بهبود و بهره‌وری نظام توزیع کشور برای ارائه خدمات بهتر به مردم است. فخریان بر توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌یی برای رشد اشتغال‌زایی در کشور تاکید کرد و افزود: هم‌اکنون در بحث فروشگاه‌های زنجیره‌یی ۲۰هزار نفر به صورت مستقیم شاغل هستند.


سهم فروشگاه‌ها در کشورهای توسعه‌یافته

رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌یی با بیان اینکه سهم فروشگاه‌های زنجیره‌یی در ایران بین ۷تا ۱۰درصد است، افزود: سهم فروشگاه‌های زنجیره‌یی در دنیا بیش از ۵۰ درصد است و بعضا در کشورهای پیشرفته سهم فروشگاه‌های زنجیره‌یی به بیش از ۸۰درصد می‌رسد. وی با اشاره به تنوع کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌یی گفت: درصد تخفیف‌هایی که روی کالاهای موجود در فروشگاه‌های زنجیره‌یی اعمال می‌شود، متفاوت است اما معمولا میانگین تخفیفات سبد کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌یی از

۵ تا ۲۰درصد است. وی با اشاره به چگونگی افزایش بهره‌وری در فروشگاه‌های زنجیره‌یی با رعایت حقوق مصرف‌کنندگان همچنین تنوع بالای کالا و ارائه اجناس با کیفیت گفت: مالیات بر درآمد، مستغلات، ارزش‌افزوده در فروشگاه‌های زنجیره‌یی رعایت می‌شود.


معضلات بازار خرده‌‌فروشی

فخریان در ادامه یکی از معضلات بازار خرده‌فروشی را ریسک وصول مطالبات برای فروش کالا عنوان کرد و ضمن اعلام اینکه ریسک وصول مطالبات فروش کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌یی نیست، گفت: تولیدکنندگان در زمان ارائه کالا به فروشگاه‌های زنجیره‌یی دیگر نگران ریسک وصول مطالبات نیستند و نسبت به فروشگاه‌های زنجیره‌یی اطمینان خاطر بیشتری دارند. وی همچنین کاهش هزینه‌های انبارداری کالا و تخلیه بار و فاصله تولید و مصرف را از دیگر مزیت‌های فروشگاه‌های زنجیره‌یی عنوان کرد و افزود: در سیستم سنتی کالا برای اینکه به دست مصرف‌کننده برسد، مسیر طولانی را از تولید‌کننده گرفته تا شرکت پخش، بنکدار و خرده‌فروشی طی می‌کند و در چنین شرایطی کالا باید چندین بار تخلیه و بارگیری شود و در انبارهای بنکدار، مغازه‌دار و شرکت پخش بماند و همین مساله موجب می‌شود که تولیدکننده دیرتر به پول خود برسد اما در فروشگاه زنجیره‌یی کالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن از تولیدکننده به مصرف‌کننده می‌رسد. وی در ادامه اعمال تخفیفات روی کالاهای موجود در فروشگای زنجیره‌یی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در گذشته تخفیفات تولیدکنندگان به دست مصرف‌کننده نمی‌رسید اما هم‌اکنون تولیدکنندگان در فواصل زمانی مختلف، تخفیفاتی را روی کالا‌های موجود در فروشگاه‌های زنجیره‌یی اعمال می‌کنند.


تبدیل واحدهای صنفی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای

رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌یی همچنین افزایش قدرت خرید مردم و تقویت سبد خانوار را از دیگر نتایج ورود فروشگاه‌های زنجیره‌یی به اقتصاد کشور ذکر کرد و گفت: اکثر کارخانه‌های ما پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند، مسلما با فروش بیشتر محصولات تولیدکننده، حجم تولیدات تولیدکننده نیز بالا می‌رود و به این ترتیب اشتغالزایی در کشور نیز رشد و توسعه پیدا می‌کند. فخریان بر توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌یی برای رشد اشتغالزایی در کشور تاکید کرد و افزود: هم‌اکنون در بحث فروشگاه‌های زنجیره‌یی ۲۰هزار نفر به صورت مستقیم شاغل هستند.

وی در ادامه ضمن تقدیر از حمایت‌های وزارت صنعت و اتاق اصناف ایران برای شکل‌گیری و افزایش سهم فروشگاه‌های زنجیره‌یی در کشور افزود: افزایش سهم فروشگاه‌های زنجیره‌یی می‌تواند اقتصاد کشور را از رکود خارج کند.

رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌یی ضمن اعلام اینکه۶۰ برند از اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌یی مجوز گرفتند و هم‌اکنون در بازار فعال هستند درباره پیوستن واحدهای صنفی خرده‌فروشی به مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌یی گفت: واحدهای صنفی می‌‌توانند با اعمال تغییرات لازم در ساختار خود و دارا بودن حداقل مساحت برای احداث فروشگاه زنجیره‌یی همچنین گذراندن دوره‌های آموزشی به مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌یی بپیوندند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر